Hjälp vad ska jag göra?
Jag mår jättebra när jag är med kompisar, men efter en stund så blir jag trött och nere, som att jag har varit med människor för mycket. Sen när jag kommer hem brister jag ut i gråt och kan gråta flera timmar. Jag känner mig alltid trött och nedstämd.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är inte helt enkelt att svara på vad detta handlar om, men det du beskriver är att du mår "jättebra" då du är tillsammans med kompisar, men efter en stund så orkar du inte längre, och att du annars för det mesta känner dig trött och nedstämd.
Handlar det om nedstämdhet, om social ångest, stress utan tillräcklig återhämtning, om obalans i livet? Skulle vilja att du funderade på några saker;
Hur länge har det varit så här? Har det hänt något särskilt i ditt liv just nu, som tar extra energi och gör dig nedstämd?
Hur ser det ut i ditt liv med din livsbalans, balans i livet mellan vad som GER energi, lust, glädje och får dig att må bra, och det som TAR energi, lust och glädje och får dig att må dåligt/bli nedstämd?
Fundera över din livsbalans gällande Skola, kompisar, familj och fritid/intressen. Läs mera och prova formulär och veckokort  Snorkel - Livsbalans
Hur ser det ut med din stress, och vila, sömn och återhämtning? Det låter som om något tar mycket energi ifrån dig, stressar dig.
Hur vi upplever stress, och även ångest, hänger på hur vi tolkar situationen vi befinner oss i. Samma situation upplevs olika från person till person, eller upplevs olika för samma person vid olika tillfällen.
En person i balans, utvilad och välmående och med fungerande strategier för att skapa återhämtning och hantera stress, kan se en förändring i livet eller svårare uppgift som en utmaning- något som är roligt, positivt. En annan person som är ur balans och kanske tidigare har haft jobbiga upplevelser, ser samma förändring som ett hot och ytterligare en sak som oroar, ger stress och är negativt. Det är också vanligt att man förnekar att man är stressad och inte lyssnar på kroppens signaler.
Man kan bli stressad av olika händelser och av sina egne tankar, som upplevs hotfulla eller obehagliga; typ, ”jag klarar inte av”, ”snart kan något gå galet”, ”något är fel” etc. Detta kallas inre stress och leder också till att stressystemet aktiveras. (Det låter som att först är samvaron med kompisar positivt och du mår bra, är glad, sedan händer något och du blir ledsen i timmar efteråt, vad händer i situationen, vad tänker och känner du, spänner du dig, kämpar du med att vara på ett visst sätt?)
Långvarig stress/negativ stress uppstår då man har svårt att skapa balans mellan kravupplevelser från andra och/eller sig själv, sin upplevelse av att kunna göra något åt sin situation, hur jag kan prestera, samt bristande möjligheter till återhämtning av olika slag. Man försöker pressa sig lite till för att hinna och kunna klara av, går länge i en situation som upplevs hopplös, trist eller för svår, eller att man inte låter kroppen vila ut och slappna av mellan varven. Återhämtning är helt avgörande vis upplevelse av stress.
Läs mera här Snorkel - Minska din stress
Tipsar dig om att prova beteendeanalys, som finns på Snorkels startsida www.snorkel.se Se en kedja av händelser, lära känna sig själv, sina tankar, känslor, sina beteenden och reaktioner. Det vi gör som påverkar på kort och lång sikt. Läs informationen, se film, och prova göra egen analys med färdiga alternativ, för att se vad som händer i situationer då du mår dåligt, vad som påverkar.
Snorkel har också två appar dels
Skills Uppsala Snorkel känsloreglering kod x330, som handlar om känslor, varför man har känslor, och vad man kan göra om känslorna blir FÖR starka.
Där finns övningar i att stanna upp, slappna av och andas lugnt.
En annan app heter Snorkelövning, det är olika övningar och information, övningar som man kan lyssna på då man inte kan sova, får ångest eller är rädd.
Prova dessa appar och läs mera på webbsidan.
När man av olika anledningar är ledsen/nedstämd, så tänker och tolkar man sig själv och sin omgivning mörkt och negativt, du beskriver dig som mycket nedstämd och trött, du kan behöva hjälp att vända dessa negativa spiraler.
Berätta för dina föräldrar om hur du mår, ni kan läsa tillsammans på www.snorkel.se om psykisk ohälsa och vad man kan göra, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Sedan kan ni fundera på om du behöver mera hjälp för att må bättre, hjälp att använda strategier, och kanske kontakta elevhälsovården, första linjen, Vårdcentral eller bup/unga vuxna (utifrån din ålder)
Fundera lite och prova ovanstående, skriv igen och berätta mera om du vill. Läs också andras frågor/svar i frågelådan under de olika kategorierna.
Sköt om dig, kram från Snorkel