Hej! Har precis hittat din sida och de känns exakt som det här är rätt ställe att be om hjälp på.
Jag har haft magproblem såsom smärta och illamående sen jag var 12 år gammal, de blir bara värre o värre för varje år, men läkarna säger att jag mår bra trots att jag inte fått någon vidare utredning. Mår alltid illa efter jag ätit och blir helt rödflammig i ansiktet för jag kallsvettas så mycket för jag mår illa och får ont, och nu till problemet.
Jag har fruktansvärd fobi för att kräkas. Det är min största rädsla och den hindrar mig varenda dag från att slappna av. Då jag även lider av ångest försöker jag intala mig att de bara är det som spökar, men jag vill inte må illa varenda dag för evigt, hur ska jag göra Mvh

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Stark rädsla för att kräkas, eller "kräkfobi" är en ganska vanlig fobi, troligtvis t.o.m. vanligare än fobi för djur.
Det skapar stor ångest i perioder, särskilt till exempel då "vinterkräksjukan" går som mest.
Det kan ständigt bli ett kontrollerande och undvikande av personer, platser eller situationer där man riskerar att möta någon med magsjuka eller riskerar att bli smittad och magsjuk.
Man kan också fastna i olika beteenden man gör för att undvika att bli sjuk, tvätta sig jätte ofta, konstant sprita händerna, inte klara att ta folk i hand, inte kunna besöka kompisar, inte kunna resa kommunalt, inte kunna äta vad som helst, med mera i en allt ökande ond cirkel för att undvika risken att bli smittad, kräkas.
Detta handikappar och minskar livskvalitén mycket. Vad gör du?
All fobibehandling handlar om att förstå hur ångest fungerar, att undvikande leder till en kortsiktig lättnad genast men en ökad ångest på sikt. Och att det dessutom då förvärras, och att undvikande leder till ökad ångest i allt fler situationer. (läs mera om ångest på denna webbsida www.snorkel.se, under vad är och vad göra).
Man behöver börja fundera på vilka situationer man undviker, lista ner dem, och vad man gör för att "känna sig säker" vad man undviker eller "säkerhetsbeteenden" man har, alltså saker man GÖR för att minska risken, samt göra en lista och kanske fundera på en hierarki, alltså vilket är någorlunda lätt och vilket är svårast.
Vad kan jag börja med. (Se också filmen rädda Albin på Snorkels webbsida)
Sedan behöver man steg för steg närma (börja göra, sluta kontrollera med mera) sig de svåra situationerna istället för att undvika.
Stegvis sluta med överdrivet tvättande, ha handskar eller ständigt fråga efter om någon är sjuk, om det är sådana saker man gjort.
Att övervinna ångest handlar om att hantera ångesten, lära sig att man kan klara av den, veta vad man kan göra då den kommer.
Man behöver träna på att stoppa sig själv och det man tänkte göra/får impuls att göra, att andas lugnt och slappna av i kroppen, tvärt emot det som händer då man får ångest, alltså att man spänner sig, andas snabbt och ytligt, bara fokuserar på faran/risken med mera.
Du kan träna på detta med hjälp av appen Skills Snorkel reglera känsla använd kod x330
En stor del är också detta att styra fokus och uppmärksamhet bort från kroppen, ”detta att ständigt känna efter” kontrollera kroppen, och så vidare.
Styra uppmärksamheten utåt, till omgivning, det du gör (går, pratar, läser, ser på TV, är i skolan med mera) Du kan träna på att styra uppmärksamhet genom att använda medveten närvaro, mindfulness, det finns mycket information och övningar både på webbsidan och i appen Snorkelövning.
Stress är också något som påverkar magen. Stress och ångest är samma system i kroppen.
Läs mera om stress och återhämtning här; Snorkel - Minska din stress
Ångest är hjärnan och kroppens livsviktiga system för att skydda oss från verkliga faror, som då vi blir överfallna eller jagade av vilda djur.
Hjärnan kan dock inte skilja på en "verklig fara" och något som vi bara TÄNKER är farligt och "obehagligt", det som bara finns i våra tankar, fantasier och i vårat huvud, som just tanken att kräkas. INGEN tycker att det är trevligt att kräkas, det är absolut inte farligt, men det är väldigt jobbigt/obehagligt.
(mår man väldigt illa så kan det faktiskt vara skönt efteråt)
Du upplever en känsla av att vara ”ständigt illamående” vilket naturligtvis blir en ond cirkel i alla matsituationer. Gissar att bara tanken på att du ska äta gör att du får "en klump i halsen" Det kan vara så att du sväljer mycket luft i din ångest, att magen blir uppblåst och luftfylld, att du spänner dig mycket i din rädsla då du äter, låter som du spänner dig så kraftigt att du blir alldeles svettig och rödflammig i ansiktet.
Då man har ångest stannar också andra mindre livsviktiga funktioner i kroppen av, som till exempel matsmältningen, vilket säkert också är orsaken till din känsla av illamående och symtom från magen som smärta.
Just detta med kräkfobi/ känslan avsky/äckel var väldigt viktig då vi levde som "grottmänniskor" då kunde vi inte googla på vad man kunde äta eller vad man blev sjuk av, utan vi behövde verkligen minnas komma ihåg och känna rädslan och därmed vara på sin vakt, över om någon blev sjuk efter att ha ätit några giftiga bär t.ex., eller om vi själva blev sjuka.
Nu behöver vi inte det på samma sätt, men själva känslan och reaktionen finns kvar.
Det finns även olika tekniker, andning, avslappning med mera, övningar finns på denna sida, för att kunna stanna kvar i situationen då man tränar stegvis närmande, man behöver slappna av och stanna kvar till ångesten lägger sig. Behöver få igång kroppens "lugn och ro" system, som behövs för att kunna slappna av, vila och återhämta sig.
Ibland då man är väldigt spänd så KAN man inte slappna av, då kan man göra tvärtom, alltså spänna kroppen allt man kan, armar, axlar, händer, ben, rumpa, hålla så hårt man kan, håll, till det inte går längre, då släpper man taget och kroppen slappnar av.
När det gäller lugn andning kan man också på samma sätt göra tvärt emot, hålla andan en liten stund, för att sedan kunna fylla kroppen med syre, djupt ända ner i magen.
Berätta för dina föräldrar/familj, kontakta elevhälsan på din skola, eller ungdomsmottagningen, det finns bra hjälp och stöd att få.
På vårdcentralen eller första linjen mottagning kan du också få hjälp om du inte klarar detta på egen hand.
Du skriver att läkarna säger att du "mår bra" gissar att de menar att du inte har någon somatisk diagnos, för "bra" mår man ju inte om man måste kämpa med sin ångest hela tiden på det sätt du gör. Vet de om det? Har ni diskuterat hjälp med ångesthantering? Du har inte fått någon vidare utredning, det kanske behöver göras, även om inte grundproblemet hade somatiska orsaker utan psykologiska, så kan du ju NU har utvecklat en känslighet i din mage, som exempel Dyspepsi. Och det kanske finns något man kan lugna den med, i kombination med psykologisk behandling/stress och ångesthantering.
Om du går in på webbsidan www.umo.se
"att må dåligt" nedstämdhet/ångest så finns det en berättelse om "Olivia hade kräkfobi" som du kan läsa.
Det finns också väldigt mycket på nätet om just kräkfobi, om du vill läsa mera.
Skriv igen om du vill och berätta om hur det gått för dig. Kram från Snorkel.