Hej! Jag är en tjej som är 20 år och jag är tillsammans med en kille. Vår relation är väldigt bra men jag blir så lätt svartsjuk vilket är super jobbigt.
Om han ska vara med sina killkompisar en kväll blir jag liksom jätte ledsen men vet egentligen inte varför. Försöker att inte lägga det på honom eftersom att han måste ju få kunna vara med sina kompisar men han har känt att jag blir besviken på honom om han planerar saker med dina kompisar och då känner jag mig jättehemsk.
Men jag vill vara med honom hela tiden och tycker det är jätte jobbigt när vi skiljs åt då vi inte bor med varandra åker den ena hem och då blir jag oftast också jätte ledsen. Vet inte hur jag ska gör att för att inte bli så ledsen och tycka det är så jobbigt att han till exempel är med sina kompisar för det måste han ju få kunna vara.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Nästan alla människor har nog känt någon form av svartsjuka någon gång, men vissa mera och andra mindre. Svartsjuka grundar sig ofta på en känsla av osäkerhet, en rädsla för att bli sviken och lämnad. Det behöver inte alls ha någon verklig grund utan kan bero helt på den egna dåliga självbilden eller självförtroendet, eller grunda sig på tidigare erfarenheter.
Men det kan också vara så att relationen i sig skapar en osäkerhet, att man känner att man inte kan lita på den andra personen.
Du kan läsa mera om svartsjuka på umo.se en ungdomsmottagning på nätet.
Problem med svartsjuka - Umo
Du upplever att ni har en väldigt bra relation, hoppas att ni kan prata om dina känslor runt detta.
Vad kan du då göra..? Ett bra första steg är att börja kartlägga, titta närmare på din svartsjuka, när, var, hur.. vad gör du, konsekvenser på kort och lång sikt. På
vår webbplats www.snorkel.se på startsidan så hittar du beteendeanalys- se en kedja av händelser. Förstå varför vi gör som vi gör och hur man kan ändra på det.
Se informationsfilmen, läs informationen, målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden med mera. Börja med färdiga alternativ i början så är det lättare.
En annan del är acceptans, att acceptera dina känslor som de är (utan att döma och känna skuld) men att agera tvärt emot känslan. Alla känslor har en funktion, ett beteende kopplat till dem. En impuls att vilja göra vissa saker, för att skydda och/eller lugna sig.
I vår App Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, som handlar om känsloreglering, där får man träna på att stanna upp, bli medveten om känslan och vad den vill få en att göra, andas lugnt och slappna av för att reglera känslan. Sedan träna på att göra tvärt emot känslan.
Läs mera om acceptans (se verkligheten som den är) Snorkel - Acceptans
Och om våra känslor Snorkel - Känslor
Negativa tankar och "tankefällor" mönster av negativa tankar som man fastnar i, spelar också en stor roll vid obefogad svartsjuka. Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att lyssna och tro på våra tankar, åtminstone de negativa.. De positiva om oss själva eller vår omgivning tror vi sällan på.
Läs mera om negativa tankar och vad man kan göra här Snorkel - Tankar
Slutligen är det ju så att
självförtroendet (tron på den egna förmågan att klara av saker, självkänslan driver oss framåt)
självkänslan (hur du ser på ditt eget värde i relation andra, att vi duger som vi är)
självrespekt (bemöta sig själv på samma sätt som man bemöter andra, ta sig själv på allvar, lyssna på våra egna känslor, intuition och kroppsignaler)
spelar en stor roll vad gällande svartsjuka. Hur ser detta ut för dig? Hur har du det med aktiviteter, intressen, vänner, som ger energi, lust, intresse får dig att må bra, känna att du utvecklas, går framåt, har roligt med mera? Skulle du behöva mera sånt i ditt liv?
Det är lika viktigt med balans i livet som balans i relationen. Läs mera om livsbalans, prova formulär och veckokort Snorkel - Livsbalans
Det blev "många tips" och många länkar, du får läsa i omgångar och prova/träna på alla övningar. Framförallt att du och din pojkvän kan prata om detta, så att han vet att du vill jobba med detta och att han kan stötta dig. Att det egentligen inte alls handlar om att han inte "får vara med kompisar" trots att du blir "besviken".
Skriv gärna och berätta om hur det går för er, kram Snorkel