Hej Vad om man har svårighet med ett ämnen och lärare vet om det. Lärarn gör att du känner dig dum med hur hon pratar med mig, läraren får mig att känna jag har klump i magen och gråter varje gång när jag har lektion med henne. Jag vill inte skolka från hennes lektioner.
Jag har snackat med kurator men så låste det sig i första veckan sen är hon elak igen. Jag vill inte snacka med någon annan vuxen, för det kommer inte hjälpa. Vad ska jag göra för att jag ska inte skolkar från hennes och klara mig i hennes lektion?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har verkligen jättejobbigt med en av dina lärare, så jobbigt att du gråter varje gång du har lektion med henne. Ni måste ha väldigt svårt att förstå varandra. Denna webbsida handlar ju om information och olika strategier för att lära sig om och lära sig att hantera psykisk ohälsa, må bättre. Och du kan säkert vara hjälp av att läsa om relationer och relationsfärdigheter Snorkel - Relationer och kanske om känslor och hantera starka känslor Snorkel - Känslor, men framförallt och det viktigaste så behöver du hjälp att prata med din lärare. Ni behöver hjälp att kunna prata med varandra och förstå varandra bättre, "hoppa över i varandras utkikstorn" som det finns beskrivet under validering som du kan läsa om under relationsfärdigheter Snorkel - Relationsfärdigheter
Du har tidigare pratat med kurator på din skola, och hon vet ju om hur det varit, att det blev bättre och nu har det låst sig igen. Vänd dig till din kurator igen. Du tänker att det inte kommer att hjälpa att prata med någon annan vuxen, och det är oftast så, man ser mörkt på saker då man är ledsen, ser inga lösningar eller tror inte på att något kommer att ändras. Men absolut ingen ska behöva vara så ledsen över en "konflikt" med en lärare. Det finns alltid lösningar. Rektor på skolan är ytterst ansvarig, och man kan alltid prata med hen om svårlösta situationer i skolan. Vet dina föräldrar om hur det har låst sig mellan dig och denna lärare? Kan de hjälpa dig att gå vidare, komma fram till förslag på lösning? Har du några förslag, vad skulle göra att det fungerade bättre?
Jag vet inte hur gammal du är, eller hur länge du kommer att ha denna lärare, men det finns stora vinster om ni löser detta och att du inte bara "kämpar ensam" med att "stå ut" och klara betyget. har du någon klasskompis som kan se vad som händer mellan dig och läraren, "lite på avstånd" som kan hjälpa dig förklara för t.ex. kuratorn?
Som det är nu så sitter du nog på helspänn, med hög stressnivå och minsta lilla får "bägaren att rinna över", som det är vid stress. Du har en hög inre stress på grund av detta. Du kan läsa mera om stress på Snorkels webbsida, och strategier för att minska stress, Snorkel - Vad är stress? Snorkel - Minska din stress men som sagt, du behöver hjälp att prata med din lärare.
Läs mera på webbsidan om de olika delar jag gett förslag på, prova övningar i till exempel för avslappning och lugn andning för att minska stress, och prata med din skolkurator igen.
Skriv gärna igen och berätta mera om du vill.
Kram Snorkel