Jag har diagnosen IBS men jag tror att mycket sitter i mitt huvud.
När jag vet att jag inte har tillgång till en toalett sätter min mage igång och jag behöver akut gå på toa. Jag kan även bli akut kissnödig. Hur kan jag få hjälp med detta? Inför varje socialt sammanhang måste jag ”tömma min kropp” vilket är väldigt påfrestande.
Jag äter knappt något då jag inte vill bli dålig i magen. Allt jag äter blir jag äcklad av och jag känner själv att jag har lite energi. Jag vill äta, jag vill må bra men jag blir så äcklad och mår illa/blir dålig i magen av mat. Att jag är så äcklad av maten påverkar min vardag extremt mycket.
Jag tänker dagligen att jag är tjock men jag vet att jag måste äta. Jag undrar man kan ha en fysisk sjukdom som gör att man blir så fruktansvärt äcklad av mat eller om det är mitt undermedvetna som gör att jag blir äcklad av all mat pga mina ätstörningstankar/rädsla för att bli dålig i magen.
Jag är kräsen i vanliga fall men mat jag vanligtvis tycker om står mig upp i halsen så fort jag ätit.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att kropp och knopp hänger ihop och påverkar varandra är känt sedan länge, (svåra astmaanfall av plastblommor) och särskilt då symtom från magen. Ångest, som är en livsviktig överlevnadsstrategi, ett larmsystem som ska rädda oss från verkliga faror, få oss att sätta oss i säkerhet, fly, slåss och/eller skydda oss från verkliga faror, så att vi överlever. Detta larmsystem har vi haft sedan vi var grottmänniskor. Hjärnan signalerar till kroppen då den uppfattar FARA. Tyvärr kan inte hjärnan skilja på verkliga faror, eller faror som bara finns i vår fantasi eller tankar, larmsystemet kickar igång på samma sätt.
Ångest innebär en mängd fysiska reaktioner i kroppen, hjärtat slår hårdare för att pumpa blod ut i musklerna för att vi ska bli snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, ge kroppen (musklerna) extra syre, tunnelseende, för allt fokus ska vara på "faran", kroppen blir spänd och beredd på att agera (fly/slåss) med mera. Med ångest följer också negativa tankar, katastroftankar, att "det värsta" skulle hända. Vi försöker på olika sätt undvika och "förekomma", platser eller saker som väcker ångesten. Allt detta, situationer, tankar, känslor och det vi gör hänger ihop och påverkar varandra i en ond cirkel. I detta finns också med att din mage och tarmar blir extra känsliga, lättirriterade, inflammerade o.s.v.
Rädsla/ångest är en mycket stark känsla och påverkar oss mycket. "Minsta pirr" från magen eller om du inte ser en toalett i närheten, kan väcka katastroftankar "jag kommer att bajsa på mig", man försöker förekomma, du "tömmer tarmen" fast du inte behöver vilket kan skapa obalans i signalerna från tarmen (som vanligtvis signalerar då den behöver tömmas och vanligtvis har ganska "tydliga rutiner) Du skriver att du knappt äter, vilket också skapar obalans och oregelbundna rutiner. Säkert så undviker du en massa saker, saker du inte gör, saker du inte äter, platser du inte vistas på mm. Dessa undvikanden förvärrar också ångesten, handikappar och hindrar en i livet. Man går med en ständig förhöjd stressnivå, som då ständigt påverkar tarmen negativt, förvärrar din IBS.
I din problematik (vad är hönan och vad är ägget??) finns också en form av ätstörningsproblematik, du har också negativa tankar om att du är tjock och blir äcklad och vill inte äta p.g.a. det också, låter det som.
Men det är ju inte konstigt om man blir negativt inställd till mat/äta då det väcker så mycket ångest och obehag.
Jag skickar dig några länkar om IPS och psykisk ohälsa, finns en del studier, råd från dietist, info om psykologisk behandling m.m. Om du googlar så hittar du en massa info om koppling IBS och psykisk ohälsa.
IBS kopplat till psykisk ohälsa - Belly Balance
KBT mot rädsla minskar symtomen vid IBS · Psykologtidningen
Ångest kan orsaka och förvärra IBS – Magont.se
Förslag på insatser/psykologisk behandling/KBT;
Kartlägga dina beteenden (även tankar och kroppsreaktioner) kolla på beteendeanalys, som handlar om att lära känna sig själv, vad som påverkar, vad man GÖR, samt vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt. Läs info och prova beteendeanalys (se en kedja av händelser), finns på Snorkels startsida www.snorkel.se Fundera också på alternativa beteenden.
Jobba med undvikanden, i steg närma sig situationer, inte förekomma med säkerhetsrutiner.
Jobba med negativa tankar. Snorkel - Negativa tankar
Strategier för att hantera ångest och minska stress. Snorkel - Starka känslor Snorkel - Minska din stress
Äta "normalt" på regelbundna tider. Jobba för att tömma tarmen mera regelbundet, återinföra rutiner.
Du skriver inte hur gammal du är, men om du är under 18 år är det Bup tillsammans med dina föräldrar, annars vänd dig till din Vårdcentral för att få hjälp att bryta detta, vända negativa cirklar, och ta upp med din behandlande läkare, kanske för remiss till psykologisk behandling.
Läs mera på www.snorkel.se om ångest, stress, negativa tankar, beteendeanalys med mera.
Prova våra appar
Snorkelövning, med olika röstövningar och instruktioner bland annat i avslappning, lugn andning och medveten närvaro. (läs mera om mindfulness Snorkel - Mindfulness )
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330.
Hoppas detta var en bit på vägen, skriv gärna igen till frågelådan om du vill, mvh Snorkel