Jag och min ex-flickvän gjorde slut fem månader sen, jag har kommit över henne men jag är fortfarande inte över allt som hände.
Vi var ihop i sju månader och det var inget direkt dåligt som hände, men vi båda kände att något var fel. jag älskade henne så mycket, och jag blir fortfarande arg över hur sårad jag blev, arg på mig själv för hur jag tillät henne att bli så stor del av mitt liv, arg på henne för att hon sårade mig så.
Jag kan bara gå från att vakna med gråten i halsen, till att må jättebra under förmiddagen och sen ser jag något som får mig att tänka på henne och så blir jag ledsen igen. Jag mår ju bättre än vad jag gjorde i början, och jag har gjort allt jag kunnat för att fokusera på mig själv och vara glad utan henne, men ändå mår jag såhär och det jag vill bara kunna må genuint bra igen.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Olycklig/obesvarad kärlek blir som en sorg, med ungefär samma reaktioner som vid annan sorg. Akut så hamnar man i ”chock” allt i livet känns som det är upp och ned.
Man blir helt överrumplad av känslor. Det tog slut mellan dig och personen du älskar, du hamnar i en kris. Det blev inte alls som du tänkt, önskat och "planerat".
Ibland så genomgår man ”sorgeprocessen”/ krisen ganska snabbt, man sörjer under en period men kan sedan acceptera det som hänt, släppa och gå vidare i livet.
Men ibland så fastnar man, kan inte släppa.
Under den ”akuta sorgen” så är det ofta så att man har svårt att komma sig för att göra något annat, kan inte sluta tänka på sin ”olyckliga kärlek” man gråter mycket, man börjar dra sig undan, slutar med aktiviteter, slutar träffa vänner, grubblar, ältar och så vidare. Inget annat känns lustfullt eller roligt, man minns bara det bra.
Kanske ältar hur man ska ”vinna” personen tillbaka igen. Tänker att det aldrig kommer att finnas någon annan. Det är normalt under den ”akuta sorgen” men om man fastnar i dessa känslor, tankar och beteenden under en längre period så finns risken att bli nedstämd/deprimerad till slut.
Det är mycket begripligt att du har massor av frågor och tankar i sitt huvud, vad hände egentligen? Varför förändrades allt? Var det något jag gjorde? Varför älskar inte personen mig?
Det behöver ju inta alls vara något särskilt som händer, utan att känslorna förändras under en period. Det är så då man är ung.
Det finns väl flera förklaringar, någon kunde vara antingen att ni inte hade samma känslor för varandra redan från början, att han/hon bara ville umgås utan djupare relation och kanske hela tiden men märkte att du ville mera, att dina känslor för honom/henne var djupare och allvarligare, eller så förändrades hans/hennes känslor under tiden. För så är det ju, ibland utvecklas förälskelse till ”kärlek” och ibland så ”slocknar lågan” och tar slut.
Man upptäcker att man är för olika, vill olika saker, eller att man inte vill binda sig, vill prova sig fram och så vidare. Det har ingenting att göra med att hon/ han inte tyckte att du var ”bra nog” han kanske bara inte ville binda sig, så de starkare känslorna kom aldrig fram.
Det går inte att övertala någon annan att känna känslor, det vet du nog. Det finns nog inte mycket du kan göra för att ändra personens känslor för dig, utan det är kanske just acceptera, släppa och gå vidare du behöver, fast det känns så svårt och omöjligt just nu.
Det gör ont när relationer tar slut, men det går över. Just när det händer hamnar man i kris, och man ser också på relationen som varit, på ett ”snedvridet sätt”
Man tillskriver före detta partnern som enbart positiv, och att förhållandet har varit ”toppenbra” fast det kanske egentligen inte varit det.
När det gått en tid och man accepterat och släppt taget, så kan man se mera realistiskt på det som varit och hänt.
Det är viktigt att ”hålla igång” ha rutiner, aktivera sig, kanske prova något nytt, umgås med vänner, familj, satsa på jobb/skola, blicka framåt, ha mål och så vidare. Tillåta sig att vara ledsen men inte ”gå under” ta hand om sig själv, sköta om sig själv på olika sätt.
Viktigt med mat, sömn och fysisk aktivitet.
Du har kommit en bra bit på vägen, gör saker har roligt, träffar kompisar, men när tankar på henne kommer så "ramlar du dit" igen. De känner en hel del ilska, arg både på henne och dig själv, fullt förståeligt. Det blev ju inte alls som du tänkt och önskat.
Att fastna i tankar gör dig bara passiv och hindrar dig från att faktiskt hitta andra saker som kan vara roliga och trevliga på sikt, och som får dig att må bra. Ibland behöver man tillåta sig att få vara ledsen, sakna och sörja. Men också bryta negativa tankar, faktiskt resa sig upp och göra något annat, inte fastna i "ältande".
Acceptans innebär att man behöver bestämma sig för att accepter, i hjärna och kropp, fast man helst inte vill och att man önskar att det vore annorlunda. (du kan läsa mera om strategier som just acceptans, på webbsidan)
Man behöver bestämma sig och ha en plan vad man ska göra då tankar på att ”vinna personen tillbaka", hur bra allt var mellan er, ilska över att du blev sviken, kommer. För sådana tankar och känslor kommer, det gör dom ofta ofta till en början, mera sällan efter en tid. Acceptera även det, det är inte fel eller konstigt. Du har "mist" någon du älskade. Du kämpar och jobbar för att gå vidare, det tar sin tid.
Påminn då dig själv om att du bestämt dig för att acceptera, släppa och gå vidare, göra annat än att älta det som varit.
Man har också stor hjälp av att använda avslappning och andningsövningar, påminna sig om att acceptera samtidigt som man andas lugnt ända ner i magen och slappnar av i kroppen.
Prova övningar från Snorkelwebben eller från någon av våra appar
Snorkelövning eller
Appen Skills Snorkel reglera känsla använd kod x330. (handlar om känslor och känsloreglering)
Läs också om tankar, och negativa tankar under VAD ÄR och VAD GÖRA på www.snorkel.se där finns många övningar för att bryta negativa tankar.
Ta dina vänner och din familj till hjälp för att aktivera och ”skingra tankar”, fysisk aktivitet, att träna är också bra för att minska stressnivåer i kroppen. Vänner och familj kan också vara bra att ”prata av sig” med då man är olyckligt kär.
Det finns en sida som heter www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet, där skriver många ungdomar bland annat om ”olycklig kärlek”
Kram från Snorkel skriv igen i frågelådan om du vill