Hej Snorkel! Jag är 16 år och livet har varit ganska tufft för mig på sistone. Min lillebror dog i vintras, vilket har påverkat mig mycket och fortfarande gör. När min bror låg på sjukhus innan han dog, började jag må illa ganska ofta osv. Samt tiden efter han dog fick jag lite problem med ångest och panikattacker.
Nu har jag lärt mig hantera panikattacker och får dom inte längre men känner fortfarande ångesten och nedstämdheten varje dag. Pratade med en psykolog i typ 3 månader efter min bror hade dött, det hjälpte mycket och jag kände mig redo att fortsätta med livet.
Men jag vet inte, det känns som att jag inte liksom ser på livet på samma sätt det känns mycket mörkare nu och mer meningslöst. Innan min bror dog var jag en väldigt glad och rolig kille men fortfarande som alla andra gick det i vågor. Har ni några tips på vad jag kan göra för att må bättre och få bort denna nedstämdhet och grubbel samt ångest?
När jag är med kompisar är jag mest inne i mina grubblerier.

Svar
Hej, tack för ditt brev,
Att mista en närstående är nästan alltid en stor tragedi och sorg, en sorg som kan sitta i mycket länge, kanske för alltid. Åtminstone i vissa situationer där man blir påmind om den man saknar.
Det är naturligt och man ska tillåta sig själv att vara ledsen ibland.
Du hade en mycket tuff period då din bror var sjuk och sedan avled, du reagerade med ångest och panikattacker. Det hjälpte att jobba tillsammans med en psykolog, och du lärde dig hantera dina panikattacker. Bra jobbat.
Du tycker nu att du förändrats, blivit mera ”inåtvänd” inte lika glad, ser livet på ett ”annat sätt”. Det blir ju ett ”brutalt” uppvaknande hur sårbara vi människor är, att livet kan vara både orättvist och svårt. Det är inte konstigt att man är ”märkt” under en lång period av en traumatisk upplevelse.
Som det är att mista ett syskon. Traumatisk och påverkar hela familjen, länge.
Det blir liksom att ”börja om” Tiden före och efter..
Man måste få sörja, sakna, minnas, och ”vara låg” ibland.
Att prata om minnen, titta på kort, besöka platser man varit på tillsammans eller skriva ett brev till den man saknar kan vara sätt att hantera sin sorg och saknad.
Det kan också kännas bra att prata med någon som har varit i samma situation, som vet ungefär hur det känns, och vilka tankar och känslor som väcks. Kommunen brukar ordna grupper för ungdomar som mist någon nära anhörig. Kolla med elevhälsan på din skola om du
tror att det kan vara något för dig.
Så alltså tillåta sig att vara nedstämd, sörja, ibland, men även att gå vidare, leva, ha kul och må bra. Balans i livet (läs mera om livsbalans på Snorkel.se)
Det är dock viktigt att inte fastna i sin sorg, utan att gå vidare och hitta andra meningsfulla saker i livet.
Det betyder inte att man har glömt bort den man mist.
Gör saker man blir glad av, något som man har tyckt varit roligt tidigare eller hitta nya saker.
Titta gärna på hemsidan under "Vad göra..?" och klicka till När man är ledsen och nedstämd och När man är ointresserad och inget känns roligt.
Det tar tid med sorg, låt det ta tid. Hur sorgen ser ut och vad man gör för att minska den är så olika för olika människor. Hoppas att du hittar ett sätt som känns bra för dig.
Denna webbsida, Snorkel, och vidhängande appar
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) handlar om känslor, varför vi har dem, och beteenden som hänger ihop med känslor. Samt hur man kan reglera, minska, känslor som ställer till problem. Som till exempel grubblerier då man ska
ha kul med kompisar..
Snorkelövning, med olika röstövningar och instruktioner.
Dessa innehåller tillsammans ett smörgåsbord av information om olika former av psykisk ohälsa, samt övningar för att bryta dem.
Hur man kan må bättre, minska negativa tankar, grubblerier, nedstämdhet och oro/ångest.
Tipsar om medveten närvaro, som handlar om att styra fokus och uppmärksamhet, styra den till ”här och nu” istället för att fastna i till exempel negativa tankar och grubblerier. Det som hänt har hänt, och framtiden vet vi inget om. Det vi kan påverka är NUET.
Det finns mycket information, filmer och övningar om medveten närvaro, mindfulness både på webbsida och i appen Snorkelövning.
Prova också beteendeanalys, se en kedja av händelser. Lär känna dig själv och bli mera medveten om hur olika situationer, tankar, känslor, reaktioner i kroppen och det du sedan GÖR, påverkar och ger konsekvenser på kort och lång sikt.
Beteendeanalys finns på startsidan, se instruktionsfilmen, läs info, kolla målsättningar, färdiga kedjor, alternativa beteenden med mera, så förstår du mera var det handlar om.
Fundera också på om du behöver någon att bolla och prata med igen, som du hade kontakt med psykolog när du var i kris, i samband med din brors bortgång.
Du är i ett annat läge nu, där du behöver hitta strategier för att ”gå vidare”.
Vet din familj om att du har det jobbigt, ni kan verkligen behöva stöd av varandra. Berätta för dem hur du mår och känner.
Läs mera på webbsidan, det finns mycket Information.
Läs också andras frågor/svar i frågelådan om du vill, under de 12 olika rubrikerna.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel