Hej.
Vad gör jag när jag vet att min systerdotter på 15 år mår dåligt och skär sig.
Har försökt prata med henne men hon vill inte söka hjälp eller ta emot hjälp.
Hon får gärna prata med mig men jag är orolig för att jag inte klarar av och har tillräckligt med tid för henne.
Jag har oxå lovat henne att inte berätta för hennes mamma. Vad gör jag?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Din systerdotter mår dåligt och skär sig själv, du har fått veta det i förtroende och lovat att inte berätta.
En riktig fälla du hamnat i !! Det är vanligt att unga flickor som skär sig inte vill ha hjälp och inte vill att föräldrarna ska få veta.
Just för att de inte vill bli hindrade och störda i sitt självskadande, inte tror att någon/något annat kan hjälpa dem må bättre och för att de inte vill göra sin omgivning ledsna.
Men det finns hjälp att få, saker kan bli annorlunda och man kan må bättre.
Det finns andra sätt att hantera ångest och nedstämdhet utan att skära sig.
Man måste bara lära sig dem och träna på dem (bl.a. en behandlingsform som heter DBT)
Att fastna i ett självskadande beteende är farligt, och mycket svårt att ta sig ur på egen hand. Risken är stor att skadandet blir värre och till ett "beroende" .
Du kan inte ta ansvar för din systerdotter och hennes mående, förstår att du vill hjälpa henne och därför lovat vara tyst.
Men den bästa hjälpen är nog att se till att hennes föräldrar får veta och förstår hur hon mår, och att din systerdotter får hjälp utifrån. Du kommer också att behövas där som stöd, säkert både för din syster och hennes dotter.
Kan du inte göra upp med din systerdotter att ni berättar tillsammans, att du finns för henne men att hennes föräldrar måste få veta hur hon mår, de som har ansvaret.
Hjälp henne att få kontakt med skolhälsovård, ungdomsmott., eller Bup. Åtminstone en första kontakt för att få information om vad det innebär att vara nedstämd/deprimerad och göra sig själv illa.
Hänvisa henne till hemsidan, ni kan ju läsa där tillsammans.
Sköt om dig själv också, du har haft ett tungt förtroende att bära. Hälsningar Snorkel.