Hej, Jag har varit med om olika saker i mitt liv tidigare, bl.a hemligheter och problem inom familjen, slagen, hotad, ångest och oro pga bedrägeri, utslängd hemifrån av föräldrar. Jag har pratat med andra som kurator, familjebehandlare, psykolog och poliser.
Pratat med någon, för att det känns som att jag aldrig fått prata om det med någon professionell och fått hjälp som jag behöver.
Jag var/är orolig att vissa av dessa saker dyker upp i framtiden, så jag ville veta hur jag förebygger dessa, och hanterar det på ett bra sätt, och lära andra som hamnar i samma situation.
Behöver handlingsråd för att inte hamna i samma stress, oro, ångest i framtiden om jag väl hamnar i dramatiska situationer

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har pratat med flera personer, både professionella och andra, men upplever inte att du fått konkret hjälp som du behöver. Du är orolig att du kommer att må "psykiskt dåligt" i framtiden av detta.
Du beskriver en mängd svåra upplevelser, flera svåra saker som hänt dig, och du oroar dig för att det ”poppar upp” hemska minnen, ångest, depressiva tankar och känslor i framtiden. Eller att du inte har "verktyg" att hantera nya svåra upplevelser.
Om man varit med om ett trauma av något slag, (vad som upplevs som trauma är väldigt individuellt) så kan man efteråt drabbas av PTSD, post traumatiskt stressyndrom eller sk ”stressreaktioner”.
De mest framträdande symtomen på PTSD är:
• överdriven vaksamhet
• undvikande beteende – ovilja/oförmåga att prata om traumat eller något som relaterar till det
• återupplevande av traumat, ofta som påträngande minnen, så kallade flash-backs, eller mardrömmar
Personer som lider av PTSD kan bli känslomässigt avskärmade, får koncentrationssvårigheter, sömnproblem, ångest, depressioner, anhedoni (avsaknad av lust), isolerar sig, med mera.
Också vanligt att ha  sömnsvårigheter, huvudvärk, problem med mage och tarm, depression, ångest eller hamna i ett missbruk för att försöka mildra sin ångest.
Du tar upp lite av hur svårt du haft det, men inget av hur du mår nu, men det låter som om du inte kunnat få ”prata ut” om det som hände,
se att inte ett uns av det var ditt fel, kunnat bearbeta, ha alla känslor det väcker, ilska, rädsla, skam, besvikelse, ledsnad, avsky mm m.m.
Då är det inte ovanligt att man FASTNAR i den svåra händelsen, det trauma som detta var, JUST för att man inte kunnat ta in det fullt ut, släppa skam och skuld, ”sörja” det som hände och sedan med stöd gå vidare i livet..
Då man fastnar och inte kan släppa, mår jättedåligt, kanske har hemska minnen och flash backs, ångest, undviker vissa saker och situationer eller inte klara av att någon rör vid en, kan det handla om PTSD- post traumatiskt stress disorder. Och PTSD symtom kan också dyka upp senare i livet.
Läs mera om PTSD här
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/posttraumatiskt-stressyndrom-ptsd/
Om du har PTSD så behöver du få en ordentlig bedömning och en behandlingsplan, hur du kan få hjälp att komma vidare.
Man kan behöva psykologisk behandling och eventuell medicinering under en period, för detta.
(För behandlingsformer med god evidens kan jag räkna upp följande, för kännedom; )
-Prolonged exposure (Edna Foa) och DBT, finns inom primärvård, psykiatri och privata aktörer.
-EMDR (Eye movement desensitization) Kan också finnas inom primärvård, psykiatri och privat.
-Cognitive processing therapy för PTSD (Resick)
-Cognitive therapy för PTSD (Anke Ehlers)
- Traumafokuserad KBT. (Du kan själv googla vad de innebär/ hur en behandling går till.)
Du funderar också vad du kan göra framöver, hur hantera framtida svåra och stressande upplevelser.
Ångest och stress är väldigt mycket fysiska symtom, och är en naturliga och livsviktig reaktioner på upplevd fara/obehag. Det är som att vi har ett inbyggt brandlarm som scannar av faror och börjar larma då någon fara är i närheten, en överlevnadsfunktion som gjort att mänskligheten överlevt.
Tyvärr kan inte detta ”varningslarm” skilja på verkliga faror och faror som bara finns i våra tankar, i vårt huvud, minnen och fantasier. Det reagerar med samma kraft.
Då man varit med om ett trauma, så blir detta larmsystem extra känsligt, och ”kickar igång” i väldigt många olika situationer, vid minnen som triggas av våra sinnen, (lukter, ljud, syn mm)
Det beteende som hänger ihop vid stress/ångest är ju att fly och undvika eller kämpa och slåss, att skydda sig från en fara, fullt logiskt då det är en verklig fara (brandrök, jagad av farligt djur, överfall etc.)
men om alla ”faror” bara finns i vårt huvud så blir det en ständig och lättriggad ångest.
Det kan bli en känsla av att ångesten aldrig klingar av, det triggas hela tiden av nya situationer, händelser och minnen.
Man går i en ständig beredskap för att fly eller slåss mot faran.
Tipsar dig också om att se Anders Hansens program på SVT play. ”Din hjärna” från säsong 1, det första som handlar om stress, och det sista som handlar om psykisk ohälsa, där tar de bl.a. upp PTSD.
Man skulle kunna säga att så länge man blir rädd, känner stress/ångest i olika situationer och vid olika händelser, och kanske också gör det beteende som hänger ihop med detta, dvs fly/undvika, så kommer ju ångesten att väckas igen nästa liknande tillfälle.
Gör man som man alltid gjort, så får man och blir det som det alltid blivit..
Man behöver träna på att göra på ett annat sätt. Lära sig om sina reaktioner, lära sig använda verktyg/strategier för att hantera ångest/stressreaktioner.
Ångest/stress är ju en förberedelse i kroppen för att fly eller slåss mot faror. Det sker en mängd förberedelser som att hjärtat pumpar hårt för att syresätta muskler, göra oss starka o snabba. Ytlig andning av samma anledning.
Tunnelseende för att ha fullt fokus på faran. Ökad puls/blodtryck. Spända muskler mm (läs mera om ångestreaktioner på webbsidan)
Du kanske kan testa BETEENDEANALYS på vår webbsida, för att lära dig lite mera om dina beteenden och reaktioner, vilka situationer som triggar igång dem och vad du då gör.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, se målsättningar, alternativa beteenden med mera, så förstår du mera vad det handlar om. Hur situationer, sårbarhet, tankar känslor och det vi sedan GÖR, påverkar oss på kort och lång sikt.
Och så smått stegvis förändra beteenden.
På kort sikt kanske du undviker och flyr, hjälper ju definitivt mot ångesten kortsiktigt, men på längre sikt ökar den och allt fler situationer väcker och triggar ångest, i en ond cirkel.
Att stegvis utsätta sig, lära sig hantera i situationen mm är vägen för att hantera ångest/stress larmsystemet.
Att jobba med just andning och avslappning, är som att säga till hjärnan och kroppen; ”det är ok, det är lugnt, det finns ingen fara här, du behöver inte vara beredd”.. Vid fara spänner man kroppen och andas ytligt och snabbt.
Dessa stress/ångest reaktioner är ju bra och viktiga om faror/stress inte förekommer så ofta, och man drabbas av en verklig fara, men har man ett ständigt stresspåslag ”för minsta lilla” eller över minnen, så blir man ju väldigt trött och ”slut” i kroppen och huvudet och går med en nästan ständig stress i kroppen.
Då är det viktigt att ha olika former av återhämtning, för att stresshormoner ska ”gå ur kroppen. Man kan dessutom träna sin hjärna precis som en muskel. Det är därför man tränar t.ex. medveten närvaro, att styra sin uppmärksamhet och fokus. (läs mera om medveten närvaro mindfulness, på webbsidan och i våra appar)
Fysisk aktivitet, mat, sömn och positiva aktiviteter är det första ”skyddet”.
Det är byggstenar för all fysisk och psykisk hälsa.
Att sedan använda olika ”verktyg” för att återhämta sig, som t.ex. finns på denna webbsida www.snorkl.se med vidhängande appar so
Appen Snorkelövning som innehåller övningar och strategier som andning-avslappning-krisfärdigheter och övningar i medveten närvaro, för att hantera ångest/stress, och
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) och kan absolut vara till hjälp för dig. Och eventuellt i samverkan med ptsd behandling.
När man länge trängt undan känslorna som du gjort, så kan det vara svårt att vända på egen hand.
Läs också mera om tankar och negativa tankar, under VAD ÄR och VAD GÖRA på www.snorkel.se
Det blev ett långt svar, hoppas att detta svar var en liten bit på vägen för dig. Sköt om dig, ta dig själv på allvar, be om och ta emot hjälp om du känner att du behöver det.
Kram från Snorkel