Jag är inte längre ung men har funnit snorkel.se som den bästa sidan med information och övningar för att kunna lätta på djup ångest och oro. Speciellt snorkelövningarna.
Min ångest min oro, att förlora någon, något, att misslyckas, att nedvärdera mig själv har följt genom hela livet. I alla fall sedan tidig tonår.
Sedan väldigt lång tid tillbaka kan jag inte längre gråta. Det spelar inte längre någon roll vilka känslouttryck och situationer jag utsetts för. Hur än stor sorg och nedstämdhet som kommer över mig, kan jag inte längre gråta.
Jag har ingen vän, jag har inga vänner och har aldrig haft några som jag kan beskriva mitt liv min uppväxt och känslor för. Beskriva min situation för. Jag kan bara prata ut i mina tankar, till mig själv inuti mitt huvud, mitt bröst.
Det finns ingen förståelse eller vilja i min allra närmaste omgivning att jag ska kunna prata med dom om min ångest, mina livslånga problem. Inte min dotter, inte min sambo (ex sambo), som egentligen är de enda vänner jag har. Sök hjälp, sök hjälp "Pappa". Ich det har jag gjort. Korta dyra stunder med psykologer, som fullständigt raserar den redan dåliga ekonomin.
Det jag hade behövt är en djupt kännande, empatisk medmänniska som kan finnas tillgänglig lokalt. Som man kan ta promenader och prata med. Jag tror det skulle hjälpa mig att lättare få ut min ångest och oro, ur mitt bröst, att gråta gråta ut min sorg.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har fått vänta på svar men vi måste prioritera ungdomar under 18 år.
Du känner att du får hjälp med att hantera din ångest genom de övningar som Snorkel erbjuder, det låter glädjande att du känner att de kan vara till stöd, Snorkels webbsida och Appar passar oavsett vilken ålder man är i.
Har du provar Appen Beteendecoach, för att hitta negativa mönster och beteenden som påverkar på kort och lång sikt (situationer, tankar, känslor, kroppen och det vi sedan GÖR, som får olika konsekvenser) och
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor, om just känslor och träning i att reglera starka känslor. Använd kod x330.
Du beskriver att du har en stor livslång sorg och smärta som kommer över dig, med djup ångest som du kämpat med hela livet. I din ångest finns rädslor för att förlora något/någon, att misslyckas, att du nervärderar dig själv mm. Dessa tankar och rädslor har säkerligen hindrat dig på många olika sätt i livet. Just nu befinner du dig i det läget att du inte kan gråta längre.
Din familj (dotter) har uttryckt att du behöver söka hjälp, något som du gjort genom som du skriver "korta stunder med psykologer som fullständigt raserar en redan dålig ekonomi". Du skriver också att Din närmaste omgivning saknar förståelse eller vilja att du ska prata med dom om dina livslånga problem" och det är nog så att om man har så mycket smärta inom sig som du verkar ha, så behöver man hjälp av någon professionell och kunnig person. Den närmaste familjen behöver förstå att man inte mår bra, men kanske inte lyssna på alla tunga smärtsamma tankar och känslor. Din dotter och exsambo kan vara personer som "förgyller vardagen" ger annat att tänka på än ångest och inre smärta.
Jag kan inte låta bli att undra vilken hjälp du fått från den "vanliga" vården? Har du varit i kontakt med psykiatrin? Vårdcentralen? Har du träffat en läkare?
Risken att hamna i depression om man går länge i en tung och smärtsam livssituation är stor, och du kan behöva olika sorters hjälp för att komma ur din livsångest.
Du skriver också att du inte har några vänner, finns det en social ångest i bakgrunden? Finns det trauman?
PTSD stressyndrom efter svåra livshändelser kan också finnas med en hela livet om man inte får behandling. Läs mera här; Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD - 1177
Dina egna tankar om vad som skulle vara till hjälp för dig, är en "djupt kännande, empatisk medmänniska som skulle finnas i din närmiljö, för prat och promenader".
Det finns många föreningar och organisationer som erbjuder stöd och samtal utanför den "vanliga vården", till exempel genom Svenska kyrkan eller Röda Korset.
Jag skickar länkar så får du själv ta ställning om det skulle kunna vara något för dig. Finns också lokalt på många håll.
Psykisk hälsa och psykisk ohälsa – få råd och stöd | Röda Korset (rodakorset.se)
Få hjälp och stöd - Svenska kyrkan
Det erbjuds också olika chattar och/eller telefonkontakt om man behöver någon att prata med. (Till exempel Äldrelinjen och MIND-forum) Läs mera nedan;
Organisationer och jourer som kan hjälpa | Mind
Jag hoppas att du kan hitta en väg ur den livslånga smärta du beskriver.
Det finns mycket hjälp att få.
Kram från Snorkel