👋 Hej jag undrar en fråga om ångest anspelningen av min ångest historian är alldeles för lång för att skriva här Bakhistoria (nedan)
Jag har en historik av ångest men jag har gått på KBT för det jag hade problem med förr, och ett symptomen av ångest som jag har fått förr och nu, är tungt att andas eller att det känns som om man inte får tillräckligt med luft. Ur näsan känns det helt ok men när jag tar stora andetag från munnen då känns det som att jag andas ur ett lite större sugrör. Och jag hade det igår också första gången jag märker av det var i förrgår på morgonen.
Jag märker att det försvann när jag slappande av med halsen och käken. )Jag märker att jag ofta sitter och trycker med käkarna) Och sen kommer det tillbaka nästa morgon.
Och jag har samtidigt en klump i halsen.
Och jag fokuserar hyfsat mycket på hur jag andas.
Min fråga är då varför får man tungt att andas vid ångest vad händer i kroppen? Och vad kan man göra åt det.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt.
Som du säkert redan vet eftersom du gått i KBT-behandling, så är ångest kroppens reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande och, fortlevnad och utveckling.
Ångest och stress- vårat inbyggda systemvid fara, som ett inbyggt brandlarm.
Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag.
Vi upplever en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, (och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för) hjärnan signalerar FARA och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad.
Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen.
Hjärtat pumpar snabbt och slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig.
Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning.
Vi får tunnelseende - allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Hela kroppen blir spänd och beredd.
Du har också själv märkt av att din ”luft hunger” – det kallas så, ”andnöd” blir bättre då du slappnar av. Lufthungern- känslan av svårighet att få luft, orsakas just av ansträngning, eller ”hyperventilering” och att det blir för hög halt av koldioxid i blodet.
(Hyperventilering ger även andra sekundära symtom som yrsel, illamående, svimningskänsla med mera)
Därför arbetar man mycket med just lugn andning (magandning, andas i påse, andas i fyrkant eller andra andningsövningar, finns i vår App Snorkelövning) Och med avspänning och avslappning. (finns också i Appen Snorkelövning)
Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet).
Har man fokus på andningen, tänker att man inte kan andas, ”andas på ett speciellt sätt”, så BLIR det svårt att andas, andningen, luftstrupen och struphuvudet blir ännu mera ansträngda.
Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm med mera.
Det händer mycket i kroppen.
Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen. Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma i soffan, börjar tänka på något man tycker är hemskt, eller om man har panikångest och "faran" är minsta lilla pirr i magen och en stark rädsla för att få en panikattack och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det mycket obehagligt.
Du har gått i KBT, har ni pratat och tränat andra "krisfärdigheter" och strategier för känsloreglering och för att hantera ångest?
Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet. Om man som du kämpar och kämpar med att få bort ångesten, är fullt krigsberedd, andas snabbt och ytligt, har fullt fokus på "faran" spänner hela kroppen hals och strupe, och "tänker paniktankar" (varför släpper det inte, står inte ut, detta är så fruktansvärt, vad ska jag göra osv, jag får inte luft) just för att du är så rädd att det inte ska släppa, så tar det mycket längre tid att det släpper, ångesten sjunker.
Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet - nästa gång i en liknande situation blir man jätterädd att det ska bli så igen- och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel.
På denna webbsida, där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet
(om man inte behöver fly eller slåss) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss"
Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (kanske musik, läsa, duscha, gosa med hunden eller annat)
Ladda ner våra Appar
Snorkelövning, med just övningar i andning, avslappning, medveten närvaro (styra fokus dit du vill ha den, istället för till orostankar – läs mera om medveten närvaro-mindfulness på webbsidan)
Appen Skills Snorkel reglera känslor, som handlar om känslor, varför vi har den, och beteenden som hänger ihop med känslor. Hoppas detta gjorde dig LITE mera klar över vad ångest handlar om.
Skriv igen i frågelådan om du vill, läs också andras frågor/svar om ångest.
Kram Snorkel.