Vid ångest vad är det som händer när man får den här ’klumpen i halsen’ Vad är det halsen gör när man får den känslan som om att det vore en klump i halsen?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har en väldigt specifik fråga just gällande det ganska vanliga symtomet vid ångest, att det känns som en klump i halsen.
I öppningen till matstrupen sitter en muskel, matstrupsmunnen (eller matstrupssfinktern, PES), som ska slappna av för att släppa ner maten i matstrupen.
När diafragman inte gör sitt jobb i svälj-processen fungerar inte matstrupsmunnen som den ska. Den kan inte slappna av och öppna ingången till matstrupen på ett korrekt sätt.
Då får du känslan av klump eller krampkänsla i halsen. När du känner en klump i halsen är det i själva verket den spända matstrupsmunnen du känner.
Ångest är vårat inbyggda ”larmsystem” som ska skydda oss vid faror. Tyvärr kan inte hjärnan skilja på verkliga faror och på faror som bara ”finns i vårat huvud, våra tankar. Och alltså inte innebär någon ”livsfara” för oss. Samma reaktioner och konsekvenser i kroppen som då det verkligen är ”livsfara”.
Och vid livsfara stannar andra system i kroppen av, som inte är lika viktiga då vi kämpar för överlevnad, energin och fokus ska vara på flykt och kamp- t.ex. avstannar matsmältningen och urinproduktion. Detta ger ofta symtom från mage, sura uppstötningar, illamående, orolig mage mm. Och då även ”klump i halsen”.
Denna klump i halsen förstärks också av den ”enorma spänning” som sker i kroppen vid förberedelse för kamp eller flykt.
Man spänner även hals och strupe. Läs mera om oro/ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA. Andning, avslappning och medveten närvaro- träna på att styra sin uppmärksamhet och sitt fokus, kan vara övningar som hjälper. Läs också andras frågor/svar i frågelådan om ångest.
Skriv igen om du vill, hälsningar Snorkel