Hej! jag har en massa tvångstankar på att jag ska göra si och så annars kommer jag få otur i mitt liv på något sätt, dom tankarna skrämmer mig jätte mycket och oroar mig, måste lyda dom annars är jag så rädd att det händer mig något hemskt.. Jag undrar om tankarna kan påverka mitt liv eller om det bara är tankar och inget som kan påverka mig som de säger? tacksam för svar. behöver hjälp att stå emot dom utan att få sån ångest..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver att du har tvångstankar, katastroftankar att något hemskt ska hända, du tänker också att du har en möjlighet att "klarar dig ifån" detta hemska, genom att göra vissa saker, eller på visst sätt (detta kallas ritualer eller "måsten"). Dina katastroftankar skrämmer dig jättemycket, och du törs inte annat än att följa dina tankar och göra som de säger. Det är en väldigt bra beskrivning du gör på tvångssyndrom, eller OCD som det också heter. Det är ganska vanligt, man kan ha olika mycket, d.v.s. det är lite olika hur mycket man låter tankarna styr och påverkar ens liv, hur mycket tid dessa ritualer tar, hur mycket av ens liv som påverkas och hur dessa ritualer och tankar hindrar en att leva som "vanligt" eller hindrar en från att göra vissa saker. Om man verkligen TROR på sina katastroftankar, att något hemskt och fruktansvärt kan hända, en själv eller andra i ens omgivning, om man TROR att det är SANT, och det enda sättet att hindra detta, är att göra vissa ritualer, då är det inte konstigt att man känner sig tvingad att GÖRA ritualerna, eller hur??? Men det brukar vara så, att det inte riktigt räcker, man känner sig inte riktigt säker, har jag gjort rätt, har jag gjort tillräckligt, man känner sig aldrig säker och trygg. Oron och ångesten blir bara högre och tar mer och mer plats i en liv. Det är just det som ÄR tvångsproblematiken. TANKAR ÄR TANKAR, ingen sanning. Och det är nog så att du egentligen vet med förnuftet att du inte kan förhindra katastrofer med att göra saker på ett visst sätt... Men detta har inte med förnuft att göra, känslan och ångesten är så stark, så man kan inte låta bli, man försöker, men så stiger ångesten, och så gör man sina måsten/ritualer för att slippa ångesten. Att utsätta sig för situationer som väcker dessa tvångstankar, katastroftanker, att stanna i situationen, låta ångesten och rädslan komma, UTAN att göra sina ritualer. Det är det som är vägen ur tvångs. Jobbigt och svårt, men man tar det i steg, alltså står emot några ritualer i taget, ändrar lite i taget. På BUP finns ett behandlingsteam som jobbar specifikt med att hjälpa barn och ungdomar med tvångs, om det blir för svårt att klara av på egen hand. Man kan också behöva stöd av medicin under en period. Ångesten är hög till en början, men brukar sjunka undan då man upptäcker att inget hemskt händer, då man vågar och klarar att stå emot sina ritualer. Vet dina föräldrar och i skolan att du mår så här, vet de dina tvångstankar och ritualer. Man behöver mycket hjälp, stöd och förståelse i detta! Läs på andras frågor och svar, om måsten/tvång. Där kan du se hur det är för andra. Det finns också en hemsida som heter sjalvhjalppavagen.se, där det finns beskrivet om tvång och vad man kan göra. attention.se, är en förening och hemsida för dem som har tvång bl.a. Prata med dina föräldrar, läs tillsammans så att ni har mycket information om tvång. Sök hjälp, på skolan eller på BUP, gå inte ensam med detta. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.