hej jag har en fråga.
Om man har tryck i bröstet där hjärtat sitter är det problem med hjärtat eller vad är det. Får ångest och massa tankar om det, är rädd.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte skrivit någon e-postadress så kunde inte svara direkt till dig. Av de fysiska orsakerna till tryck över bröstet, så är den allra vanligaste orsaken att man ansträngt bröstmuskeln mer och på annat sätt än man brukar. Bröstsmärta kan också orsakas av problem från magen, musklerna eller då från hjärtat. Du har inte skrivit något om din ålder, din livssituation, när detta började, hur länge det pågått etc. Men om du kontaktar din Vårdcentral så får du hjälp att utesluta fysiska orsaker till din bröstsmärta. Något som annars är en väldigt vanlig orsak till tryck över bröstet är stress och ångest. Just panikångest, som innebär just "rädsla/ångest för symtom från kroppen" att det är just rädslan för "normala" reaktioner i kroppen som triggar igång en ångestattack. Man upplever att man har svårt att andas och få luft, ont i magen, ont över hjärtat, yrsel, svettning, hjärtat slår hårt etc, vilket är vanliga ångestsymtom, man blir rädd, tänker att man håller på att få en hjärtinfarkt, bli sjuk o.s.v. och vårat larmsystem- dvs ångest- sätter igång. Vanligt är att panikångest startar i och med någon ansträngning, infektion, eller annat som av naturliga orsaker ger symtom från kropp/hjärta/andning, man märker dessa symtom, blir orolig och tolkar det som "farligt" och ångest sätter igång med ännu mera symtom från kroppen. Ångest fungerar också så att vi har som en inre scanner som ska scanna av faror, och i detta fall innebär det att vi får ett ökat fokus och ökad uppmärksamhet riktad mot symtom från kroppen, man tycker att andningen känns ansträngd, tycker att hjärtat slår hårt, ojämnt, snabbt etc, man börjar tänka ångesttankar "tänk om det är något fel" "tänk om jag får en hjärtinfarkt", tänka olika "katastroftankar" och upplever då starka symtom från kroppen, blir räddare och räddare och får allt högre ångest i en ond cirkel. Eftersom hjärnans larmsystem signalerar till kroppen "fara", du måste förbereda dig för att fly eller slåss- och detta sätter igång kroppsreaktionerna som ska göra oss starka och snabba- hjärtat slår hårt för att pumpa blod till musklerna, andningen blir ytlig och snabb etc. Alltså minsta lilla nästan omärkbara reaktion/symtom från kroppen kan trigga igång en kraftig ångest. Ångest är ju väldigt obehagligt, tror man dessutom att det är något farligt, vilket ångest i sig absolut inte är, så blir man väldigt rädd, man kanske ständigt går med en spändhet, oro, rädsla, och "känner efter" hela tiden om det inte är något på gång i kroppen. Det gör att ångesten väcks lättare och lättare. Läs mera på snorkelwebben om ångest, ångestsymtom, "kroppens inbyggda larmsystem" och vad man kan göra. Läs också andras frågor och svar om oro/ångest, så kanske du kan känna igen hur det är och blir för dig, och du kan läsa andras svar och förslag på åtgärder. Kontakta din Vårdcentral för att utesluta fysiska orsaker, så kan du lättare släppa den tanken och se att det är ångest det handlar om. Skriv gärna igen och berätta mera om du vill. Kram Snorkel