Hej ! Jag har nu vart hos 5 olika doktorer och 3 ambulanser och varje gång säger hen att det är ångest, men jag är orolig eftersom jag har nu börjat få rysningar i huvudet och ansiktet när jag blir rädd eller t.ex om man ska äta citron, är det vanligt vid panikångest?
Det känns också tungt i huvudet när jag böjer huvudet ner eller bak och om jag vrider på huvudet snabbt också, jag är också alltid orkeslös och svag i musklerna och jag har haft den här ångesten i snart 2 månader, men domningar i huvudet för 2 veckor sen. Jag har läst mycket och oroar mig om det här är stroke!
Jag är rädd för att Dö!!
Och jag har trott att jag har haft alla dom här sjukdomarna, Cancer, hjärtsvikt, kärlkramp, diabetes och nu Blodbrist/hjärnblödning.
Vårdcentralen har också gjort tester ( CRP )
MEN!! domningar i huvudet hände 4 dagar efter och jag har nu sån svår ångest och oro.
Just nu är mina symtom trötthet/orkeslös, KRAFTIGT yrsel och huvudvärk som kommer 1 sekund och går, dålig syn,ont i öronen när jag pratar och (svaghet i armen eller kroppen Eller så inbillar jag mig bara)
Jag e 14 år och har precis flyttat till trelleborg och haft de så stressigt, redan presentations;Redovisning på tredje dagen och jag har också fastat i 24 timmar
Tack !

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du upplever stark stress, har precis flyttat med allt vad det innebär, ny klass och med start med redovisningar. Tufft.
Du har också fastat i 24 timmar, klart att din kropp påverkas av att inte få den energi den behöver.
Du har sökt hjälp flera gånger- träffat många olika läkare, tillkallat ambulans.
Alla du träffat konstaterar att dina symtom beror på ångest, du har blivit undersökt, gjort tester, men du vågar inte tro på det.
Hur tänker dina föräldrar i detta, förstår de, kan de hjälpa och stötta dig?
Har du fått någon kontakt på Bup?
Du har det verkligen jättetufft och du och din familj behöver hjälp med strategier för att hjälpa dig hantera/ och på sikt minska, din ångest och rädsla, din dödsångest.
Du beskriver och uttrycker verkligen dödsångest, stark rädsla för att dö, så smärtsamt och svårt att kontrollera.
Och dessutom är man är ju rädd för något som man med 100% säkerhet vet kommer att hända, förr eller senare, med precis alla människor, och det är omöjligt att veta när..
När man är 14 år som du är, så är ju sannolikheten stor att det sker långt långt senare i alla fall.
Ångest är ju inte alls logisk och bygger på verkligheten, utan tvärt om, den allra mesta ångesten bygger på våra ”överdrivna” rädslor, tankar, tolkningar, fantasier, och föreställningar.
För ofta kommer den där luriga tanken smygande… ”tänk om”… tänk om det är farligt ändå, tänk om det ändå händer något, tänk om de inte vet allt och så vidare.
Precis som du beskriver att du ”känner av konstiga känningar”, som ”rysningar och tyngdkänsla i huvudet”, domningar, yrsel mm så har vi som en sorts inre ”scanner” som scannar av oss själva och omgivningen hela tiden vid ångest, för att upptäcka och fly/slåss mot ”verkliga” faror (vilda djur, bränder, inbrottstjuvar, överfall, tecken på förgiftning etc)
Då det vi är rädda bara finns i våra tankar och föreställningar, så scannar vi ändå av hela tiden, och precis som du skriver så tycker man att man ”känner av” saker i tex kroppen.
Detta sätter igång detta inbyggda larmsystem som ångest är, för att skydda oss.
Men det blir istället en ond cirkel av känningar i kroppen (ofarliga och naturliga) som man blir rädd för, man känner efter, kollar av, vrider, trycker, och drar, det ”känns konstigt och signaler går ut i kroppen att det är ”fara”. Då börjar kroppen förbereda sig för att slåss eller fly genom att till exempel att;
hjärtat slår hårt och snabbt och andningen blir snabb och ytlig, för att pumpa blod ut i musklerna, så att vi blir snabba och starka.
Man får synförändringar t.ex. ”tunnelseende- för att man ska ha fokus på den verkliga faran (lejonet som förföljer oss). Man får spända beredda muskler (som sen kan ge smärta på sikt)
Förhöjt blodtryck och puls- för att pumpa blod till musklerna ger yrsel, ytlig snabb andning för att syresätta blod och muskler ger förhöjd halt av koldioxid i blodet på sikt, så man kan känna av illamående.
Andra funktioner i kroppen som inte är livsviktiga, t.ex. matsmältningen, stannar av, vilket kan ge symtom från mage och tarm.
Alla dessa symtom är ofarliga men obehagliga.
Och de snurrar ständigt i dig utan att din kropp får vila och återhämta sig. (du kan läsa mera om ångest och vad som händer i kroppen på denna webbsida under VAD ÄR)
Ångesten hämmar, hindrar och får oss att inte leva som vanligt, för att hantera och övervinna ångest handlar det mycket om att INTE låta ångesten styra, utan att göra (stegvis) just det vi inte vågar, göra de sakerna som ångesten hindrar oss att göra. (jag törs inte men jag gör det ändå)
Det låter som om ångesten påverkar ditt liv mycket, den styr och hindrar dig, du kanske läser en massa om olika sjukdomar, eller hur kommer sig det annars att du tror att du har dem?
Du känner av, kollar och tänker ständigt på sjukdom och i förlängningen död.
Detta beteende behöver du bryta. Sluta med. Du kan läsa mera om ångest och vad man kan göra på webbsidan under VAD GÖRA.
Tankar är ju inte någon sanning, utan just tankar, men vi har en tendens att tro på dem, följa dem och låta dem styra oss. Åtminstone de negativa tankarna.
De positiva, de som handlar om att vi har gjort ett jättebra jobb, duger som vi är, är älskade, duktiga, fina, bra på många saker och så vidare, de tror vi oftast inte på utan ifrågasätter och tvivlar.
Tankar är som att ha någon på axeln hela tiden som säger åt oss saker, varnar oss, dömer oss, tvivlar, säger negativa saker om oss och så vidare, om du föreställer att du hade en livs levande person som gick bredvid dig hela tiden och sa negativa profetior om dig, det du gör och om det som kan hända, såklart att det skulle påverka en, eller hur.
Så fungerar alla dina negativa orostankar om du lyssnar och tror på dem.
Att bokstavligen säga STOPP till sina negativa tankar, distrahera sig, aktivera sig med något annat, bara låta dem segla förbi som moln på himlen, utan att fastna i dem och utan att agera efter dem, (nu kom en sådan där jobbig tanke igen om att jag är sjuk och där försvinner den och en tanke på att jag vill äta en glass dyker upp istället..)
Att tvinga sig själv att inte få tänka tankarna blir omöjligt, (säg till dig själv, jag får INTE tänka på en rosa elefant, absolut inte tänka på en rosa elefant, inte tänka på de rosa öronen, den rosa snabel osv., då är det precis det man tänker på, eller hur?)
Så träna dig bara på att låta dem komma och gå.
(Det finns fler tekniker i att hantera negativa tankar på Appen Snorkelövning)
Acceptans är en annan färdighet, att acceptera det man inte kan förändra och påverka, se verkligheten som den är. Döden är något som nog de flesta människor skyr, men som sagt, 100% av oss kommer att dö förr eller senare.
Att träna på att acceptera livet som det är, är tex att acceptera den ständiga ovisshet vi lever i, att vi faktiskt inte vet vad som kan hända nästa sekund ens.
Istället för krampaktigt kämpande emot något, att tänka och känna ”jag vägrar, jag vill inte, jag klarar inte” att acceptera att så här ÄR det, hur mycket jag än är mot det, ogillar eller hatar det.
När dessa tankar och känslor om NEJ, JAG VÄGRAR- kommer, så kan det hjälpa att jobba med tekniker att andas lugnt ända ner i magen, slappna av i hela kroppen, och istället tänka jag vill inte detta men så här är det, och livet går vidare.
Det finns avslappningsövningar och andningsövningar på denna webbsida och i Snorkels App Snorkelövningar, som du kan ladda ner gratis.
Öva då du inte har rädsla och ångest, för att kunna då det är riktigt jobbigt.
Grejen är också att ta vara på den tid man har, att leva fullt ut här och nu.
Framtiden vet vi ingenting om och vi kan inte påverka det vi inte vet något om. Det vi kan påverka är NU.
Medveten närvaro, mindfulness, handlar om att öka vårat medvetande, vår uppmärksamhet mot just här och nu och det som händer omkring oss.
Att träna på att styra vårt fokus och uppmärksamhet till nuet.
Ofta är vi inte i nuet, utan vi ältar och grubblar över saker som redan hänt och som vi inte kan påverka, eller oroar oss, stressar och får ångest inför saker som kanske kommer att hända i framtiden, men som vi inte vet.
Och en massa energi går åt till detta, energi som vi kunde ha glädje av just nu istället.
På webbsidan, i Appen Snorkelövning och även i Appen Skills Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) finns information om och övningar i just medveten närvaro, andning, avslappning, och steg för stegträning.
Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen ur detta svåra jobbiga du upplever.
Skriv igen till frågelådan om du vill.