Hej! Jag vet inte om det är rätt forum för det jag undrar. Jag har ganska mycket ångest och tvångstankar sen igår. Vågar inte prata med någon speciellt inte föräldrar, då jag blir utslängd om räddningstjänsten dyker upp. Vill inte hamna på gatan för det eller på psykiatrin. Har ni något eller några tips mot stark ångest? Mvh MX

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du vill inte prata med dina föräldrar om hur du mår, skriver att du skulle "bli utslängd" och "hamna på gatan", låter inte som att du får stöd och förståelse för din ångestproblematik. Vet inte hur gammal du är men oavsett ålder så behöver man stöd och förståelse från sin omgivning, och ofta hjälp att använda strategier och färdigheter.
Du vill heller inte ha kontakt med psykiatrin, kan du kontakta Vårdcentral, unga vuxna, eller elevhälsa på din skola utifrån hur gammal du är, så att du får prata med någon om din starka ångest, få hjälp med känsloreglering?
Gissar att du känner till vad ångest är, hur det utvecklas och VARFÖR vi får ångest. Annars finns det massor av info på www.snorkel.se samt läs andras frågor/svar i frågelådan.
Du frågar specifikt efter vad man kan göra vid stark ångest, känsloreglering och TIPP-färdigheter är just en sådan färdighet. Se film och övningar här Snorkel - Krisfärdigheter
Snorkel har också två appar
Snorkelövning- med inspelade röstövningar att träna på och lyssna på i kris- vid ångest
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330 som handlar om känslor och övning i att reglera starka känslor
Just för att man ska ha övningar och information "lätt tillhands" i kris. Sedan behöver man träna mera långsiktigt då man är lugn och kommit ur "krisen".
Vill tipsa också om en annan sida som beskriver mycket om just starka känslor och krisfärdigheter Krisfärdigheter | Hantera Känslor (hanterakanslor.se)
Läs mera på www.snorkel.se VAD ÄR och VAD GÖRA, om ångest, starka känslor, negativa tankar och krisfärdigheter. Fundera på vilken hjälp du önskar och behöver, och hur du kan berätta för din familj om hur du mår. kanske läsa på webbsidan tillsammans, träna krisfärdigheter.
Du kan också prova beteendeanalys, för att hitta mönster och sammanhang, hur just DIN ångest triggas igång och utvecklas. Du hittar beteendeanalys- se en kedja av händelser, på startsidan www.snorkel.se
Man gör ofta något genast som fungerar på kort sikt, men som ställer till ett problem på längre sikt. Blir ett problembeteende. Läs information, se instruktionsfilmen, kolla in färdiga kedjor så förstår du mera vad det handlar om.
Ta hand om dig själv. skriv igen och berätta mera om du vill, läs också andras frågor och svar i frågelådan, det finns 12 olika frågekategorier.
Kram Snorkel