Hej
Jag har på sista tiden svämmats över av känslor, jag känner att jag har tappat all kontroll, jag vet inte alls varför jag blir arg, ledsen, uppgiven eller nedstämd.
Jag lever ett fint liv med två barn och en partner som är helt underbara, jag borde vara glad och må bra, men sköljs bara över av ångest och oro från ingenstans. Vissa dagar kommer jag mig inte ens utanför dörren, får panik och zoomar helt ut om vi till exempel bara ska fara och handla.
Jag håller på att dränka min partner med alla mina negativa tankar och jag vet inte längre vad jag ska göra, har provat kbt på orten där jag bor men det har inte hjälp mig någonting utan snarare gett mig ännu mer ångest.
Jag har börjat fundera på om jag kanske är en hsp och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Mvh X

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det var ett bra initiativ med KBT för att lära dig hantera din oro/ångest, olyckligt att det inte fungerade så bra för dig. Vad jobbade ni med då?
Att hantera ångest kan vara bildligt sett som att lära sig ”köra bil, simma eller cykla” om man inte övar, om man inte TROR att det går, om man inte vågar, testa utan simdyna, cykelstöd eller vågar öka farten, så går det inte framåt och man lär sig inte..
Och det kan faktiskt bli så att man tycker att det är ännu svårare.. Blir ”rädd” och vågar inte prova igen.
Ångest och rädslor lever vi alla med, ångest- dvs vårat "stress och larmsystem" har vi alla och det triggas igång av verkliga faror och faror som vi bara tänker, som bara finns i vårat huvud utan att vara något direkt hot för oss i stunden. Larmsystemet kickar igång för att "varna och förbereda oss för att fly eller slåss mot hotet".
Det är en "överlevnadsstrategi" och har varit livsviktigt för oss i vår utveckling. Då vi levde som "grottmänniskor" fanns väldigt många direkta faror och hot.
Om det är en verklig fara, t.ex. en bil som kör mot oss på fel sida av vägen, jagad av en ilsken björn eller att vi överrumplar en inbrottstjuv då vi kommer hem, så är larmsystemet till livsviktig hjälp genom att göra oss snabba, starka och fokuserade.
Då faran bara finns i vårat huvud så känns alla de kroppreaktioner som startar mycket obehagliga, gör rädslan och obehaget värre, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut till musklerna, för att vi ska bli snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet av samma anledning, vi får tunnelseende (alltså minskas synfältet) för att vi ska ha fokus på faran, man kan bli svettig, varm, kroppen blir spänd och beredd mm. (läs mera under VAD ÄR oro/ångest och varför man har ångest)
Ofta flyr vi eller undviker den "tänkta faran/hotet", just för att det känns så obehagligt.
t.ex. går hem från skolan och ångesten startar i skolan, lämnar affären om ångesten startar där, eller om ångesten väcks av tanken på att möta en orm så undviker man skogen, kan inte gå i gräs etc.
Detta fungerar kortsiktigt men på längre sikt lär vi oss inte att hantera, klara av svåra situationer och hantera ångest, för egentligen ÄR ju inte svenska ormar och att redovisa i skolan "fara och hot" så vi kan alltså träna för att stanna kvar och klara av, lära oss att hantera och minska ångesten inför det vi är rädda för.
Om man hela tiden undviker och flyr från TÄNKTA FAROR, så blir man allt mera ångestfylld i allt fler situationer, man tänker och tror att det "jobbiga svåra" kan hända/dyka upp nästan var som helst, det SKULLE ju kunde hända, TÄNK OM det hände och så vidare.  Och så blir livet allt mera begränsat och vi blir allt mera ångestfyllda och rädda.
Har inga andra strategier än att fly undan.
Det är lättare att beskriva detta då det handlar om antingen direkta faror (som björnen) eller saker som egentligen inte alls ÄR farliga (affärer, folksamlingar, svenska spindlar mm) sedan finns det saker som faktiskt kan hända, och faktiskt är en VISS LITEN RISK, som då risken att drabbas av cancer av avgaser.
Eller att krocka med bilen, krascha i ett flygplan, påkörda då vi cyklar, båten sjunker, få i sig en giftig svamp då man äter svampstuvning, få nedsatt hörsel av hörlurar, nedsatt syn av att använda dator och mobilskärmar, biten av en orm, hund, geting, bli smittad av maginfluensa eller annan influensa då man träffar andra människor, med mera med mera.
Om vi tog alla dessa eventuella faror på största allvar, alltså gjorde allt för att skydda oss mot dem och undvika dem, så skulle vi leva ett mycket handikappande liv, isolerade och utan att komma någonstans eller utan att kunna vara bland andra människor.
Det finns faror, och det finns alltid en viss liten "risk" med nästan allt, men vi behöver ta den risken, leva här och nu och njuta av livet.
Om vi ständigt går omkring och oroar oss, ska vara på vår vakt, inte utsätta oss för något, så blir det inte mycket kvar av "livet".. Vi behöver lära oss att leva med "ovissheten" att vi faktiskt inte riktigt vet vad som påverkar och kan skada oss. (Naturligtvis ska man inte göra saker vi VET, t.ex. äta flugsvamp, eller då sätta oss varje dag bakom en bil på tomgång och andas in alla avgaser, på sikt är det naturligtvis inte bra för vår kropp. Att under en längre tid utsätta oss för "giftiga" ämnen, det vet vi är skadligt för kroppen.)
Du skriver att du ”sista tiden svämmats över” av känslor, som till exempel oro/ångest. Om du tidigare inte haft svårigheter att hantera ångest och starka känslor så undrar man om det hänt något särskilt i ditt liv sista tiden som skulle kunna förklara denna förändring.
Till exempel om du nyss fött barn, varit med om en extra svår händelse, förluster i livet, extra stress, eller annat?
Det kan vara bra att göra en somatisk undersökning, struma prover, blodsocker, allmän hälsokontroll för att utesluta somatiska orsaker. Kontakta din Vårdcentral.
Du har funderingar om du är en ”hsp-person” alltså en person med hög känslighet. Då är det bra att känna till och vara medveten om sin sårbarhet och vad som ökar den.
Dessa personer brukar också vara kreativa, eftertänksamma och empatiska, alltså finns många positiva egenskaper också.
Som med all annan ångest så är det viktigt att ha koll på sin stress, viktigt med återhämtning, mat, sömn och fysisk aktivitet-motion.
Läs mera om stress och återhämtning på webbsidan.
Du skulle kunna vara hjälpt av medveten närvaro- mindfulness, att styra fokus och uppmärksamhet till ”här och nu” istället för ”där och då” orostankar till saker som redan hänt eller eventuellt kan hända- något som vi inte vet något om.
Du kan läsa mera om mindfulness på vår webbsida www.snorkel.se och i våra appar.
Appen Snorkelövning är information och röstövningar i just mindfulness, avslappning, andning, krisfärdigheter med mera, bra vid starka känslor och hög stressnivå.
Appen Skills Snorkel reglera känslor använd kod x330, handlar om känslor, varför vi har dem, beteenden kopplat till känslor och övningar för att stoppa sig själv, stanna upp, andas lugnt och slappna av. För att hantera, reglera starka känslor- göra tvärt emot det känslan vill få oss att göra.
Krisfärdigheter, är strategier att använda i kris, för att lugna, distrahera, aktivera, sig själv då man ”hotas att dränkas” av starka känslor.
Det finns beskrivet och exempel på övningar både på snorkel.se och i appen Snorkelövning. Du kan också prova beteendeanays som finns på startsidan. Det handlar om att se mönster i beteenden som man fastnat i, som kanske är positiva, ger en det man behöver, på kort sikt, men ställer till det och blir negativt på lång sikt.
Man förstår sig själv bättre, lär sig hur tankar, känslor, kroppsliga reaktioner och det vi sedan gör, hänger ihop och påverkar varandra.
Se instruktionsfilm, läs informationen, se färdiga kedjor som exempel.
Testa först med färdiga alternativ, använd något av de problembeteenden du har, kanske ”fastnar i ältande” ”undvikanden” eller ”kontrollerar”..
Gör också dina målsättningar, finns vid beteendeanalys.
Hoppas att detta var en liten bit på vägen. Om du känner att du behöver mera hjälp så ta upp detta med din Vårdcentral så att du får den hjälp du behöver. Det kan finnas en annan behandlare som passar dig bättre.
Läs mera på webbsidan, om stress, ångest, känslor och känsloreglering med mera. Testa verktyg och strategier, skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel.