Jag blir väldigt stressad när jag har prov och även om jag kan svaret kan jag inte tänka något. Det är som om jag aldrig har lärt mig det.
Jag har också ångest det är som att jag ångrar allt jag gör och jag har en rädsla det är att jag är rädd att såra eller bli sårad. Jag kan inte prata med mina kompisar för att det känns inte som att de tar det på allvar och varje gång jag tänker berätta om det stannar jag det är som att jag inte kan prata.
Behöver råd! Vad ska jag göra? Jag har velat berätta det här för mina läraren men jag kan inte och jag stannar varje gång jag försöker. Jag döljer det bra och jag låsas att jag är glad.
Jag har tänkt att skicka till er men jag ville hålla mig anonym.

Svar
Hej, tack för ditt brev. Alla som skriver hit till frågelådan är anonyma och går inte att spåra.
Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter Amygdala, det är vårat "känslocentra" alla känslor utgår därifrån. Den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Cortex och Frontalloberna. Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Vid fara ska vi agera snabbt, inte tänka så mycket.  Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då. Det är också svårt att just tänka logiskt och klokt då vi är mitt uppe i en stark känsla. Som du skriver, du kan inte tänka fast att du egentligen kan svaret. (läs mera här Snorkel - Varför har man ångest? )
Så när du har prov, stressar du upp dig (kanske tänker negativa tankar som att "jag måste klara detta", "tänk om det inte går" "tänk om jag misslyckas" m.m.) Din hjärna uppfattar din stress/ångest som en "fara" (du kanske spänner dig, börjar andas ytligare, tänker ångesttankar mm). Hjärnan sänder signaler till kroppen att "här är fara på färde" förbered kroppen på att kämpa eller fly" Ångesten och ångestreaktioner sätter igång med full kraft, kroppen förbereds och hjärnans del Amygdala är aktivt vilket gör det svårt att tänka klart.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”. Du kanske reagerar redan hemma INNAN du går till skolan dagen för provet, eller när du är inne i klassrummet, då du har provet framför dig eller när du börjar läsa frågorna och får negativa tankar på att göra fel eller misslyckas.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar, fantasier eller föreställningar ”tänk om” tankar, tänk om jag misslyckas, tänk om jag får "black out"  tänk om tänk om… Det drar igång Amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” mm (läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA, tipsar också om Anders Hansens program om hjärnan och stress, som finns på SVTplay säsong 1)
Stress och ångest är samma "larmsystem" i hjärnan, och man behöver öva och träna på att hantera stressen och ångesten. Iom att hjärnan driver igång kroppen, behöver man "tala om" för kroppen att "det är lugnt" ingen fara i sikte" vi kan slappna av". Just genom att slappna av i kroppen, andas lugnt, magandning ner i magen, och tänka positiva tankar istället för katastroftankar.
Du har inte (vågat?) berätta om din stora skräck och din ångest för din lärare eller dina vänner, det beror nog också på att du agerar med känsla-amygdala, för om du stannar upp och tänker efter-med frontalloben- de skulle förstå om du berättade. Ångest och prestationsångest är mycket vanligt, jättejobbigt och man kan träna för att hantera den.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig eller sittande på axeln, som hela tiden dömde, kommenterade, tolkade och ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket.
Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv. Tankar påverkar våra känslor, våra reaktioner i kroppen och det vi sedan gör.
Läs mera om negativa tankar och träna strategier för att bemöta dem. Snorkel - Tankar
Det blev ett långt svar, läs mera om ångest och vad man kan göra för att reglera ångest, tipsar om Snorkels app Skills snorkel reglera känsla, ladda ner den (gratis) använd kod X330.
I appen Snorkelövning finns även övningar och information för att hantera ångest, magandning, avslappning och avspänning, mindfulness (styra fokus och uppmärksamhet till här och nu istället för negativa tankar som ställer till det för en.
Hoppas att detta kan vara en bit på vägen.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera, och berätta om vad du tränar och hur det fungerar.
Kram Snorkel