Jag är så pass stressad att jag får såna smärtor i mitt hjärta.
Vi har varit och kollat upp det men det men dom hittade inget fel. Jag tappar aptiten och äter 1 gång om dagen.
Jag har gått ner 5 kg och stressar ännu mer ni över det. Jag har så mycket i skolan att jag knappt hinner med. Jag kan vakna upp mitt i natten av så grova smärtor i bröstet. Jag vet inte vad jag ska göra.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du har svår ångest och du inte vet vad du ska göra. Du kan vakna med starka smärtor i bröstet (hjärtat) Du har dock kollat och det är inte något fysiskt "fel" på ditt hjärta.
Det låter som om din ångest är "oförklarlig" för dig, att du inte riktigt förstår varför och hur det hänger ihop.
Hur ser det ut i ditt liv, har det hänt något särskilt som påverkar dig negativt?
Eller har du gått länge i en tung livssituation?
Hur ser det ut med din LIVSBALANS, alltså balansen mellan av vad som ger energi, lust, glädje och gör dig glad, och det som TAR energi, lust och glädje och gör dig nedstämd/ledsen?
Vid ”för mycket ”skit” och för lite ”godis” ökar risken för stress och nedstämdhet.
Läs om LIVSBALANS på webbsidan och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Vårat ångest/stressystem är ju kroppens larmsystem, din hjärna reagerar på något som händer i din omgivning (ser hör eller upplever något) eller något som händer inom dig själv (tankar, känslor eller kroppsreaktioner). Något som händer/du tänker, är "farligt", obehagligt som du tänker att du inte kommer att klara av.
Du tänker eller upplever "fara/obehag" och kroppen reagerar med att sätta igång vårt eget "larmsystem" som ska göra oss "stridsberedda, dvs. göra oss beredda på att fly eller slåss.
Detta larmsystem är viktigt att ha vid verkliga faror, t.ex. då vi blir jagade av en ilsken hund, överfallna av en inbrottstjuv eller måste ta oss ut snabbt då det brinner.
Vi behöver vara snabba, starka och smidiga, helt inriktade på att fly eller slåss, klara av en svår uppgift.
Men om vi blir rädda och får ångest, larmsystemet sätter igång för något som vi bara tänker och fantiserar om att det är en fara/farligt/obehagligt, t.ex. att prata i klassen, att vi inte har kontroll, ska bli utskrattade, åka buss eller djur/höjder eller sprutor, då är det väldigt obehagligt att känna att larmsystemet går igång, det ger hjärtklappning, snabb andning, svettningar, vi blir spända och känner "panik" har svårt att tänka klart och tänka logiskt,  med mera.
Det är vanligt att man "hyperventilerar" det vill säga andas snabbt och ytligt, vilket skapar obalans mellan koldioxid och syre i blodet, detta ger också en mängd symtom i kroppen, till exempel tryck i bröstet. Ofarliga men obehagliga. (därför jobbar man ofta med lugn andning och magandning vid ångest och "panik")
Då man har stark ångest, och kroppen är förberedd och helt inställd på att man befinner sig mitt uppe i ett "krig" ska försvara vårt liv, så ställer den helt in sig på att ge syre och energi till musklerna. Andra mindre viktiga organ som matsmältning stannar av, vilket kan ge symtom från mage/tarm. Illamående, svårt att äta, förhöjd ämnesomsättning, kan detta förklara din viktnedgång? Eller har du även någon form av ätstörning?
Ångest/stressystemet är som sagt helt ofarligt men kan kännas mycket obehagligt.
Läs mera om oro/ångest och i vilka situationer det är vanligt att känna ångest, på den här sidan www.snorkel.se
Läs också om stress och vad man kan göra för att minska stress.
Det låter som du har många saker omkring dig, hög stressnivå och att du har obalans i livet, så kan du behöva jobba med avlastning och återhämtning.
Mat sömn och fysisk aktivitet är viktiga basåtgärder.
Avslappning, andning, medveten närvaro (fokuseringsövning) (Finns i Appen Snorkelövning)
Fysisk aktivitet och positiva aktiviteter är också viktiga åtgärder.
Det är alltså SAMMA system ångest/stress.
Stress som vi ofta talar om är YTTRE stress, dvs att ha ”mycket omkring oss, tidspress, många saker på en gång etc som sätter igång ”larmsystemet” men det finns också INRE stress,
dvs tankar känslor och vad som händer i kroppen, det kan också göra så stress/larmsystemet ”kickar igång”.
Det första man behöver göra är att "hitta" de situationer som väcker ångesten, får larmsystemet att gå igång.
När, var och hur får du ångest? Upplever du stress?
Vad händer precis innan? Vad tänker/känner du, vilka situationer, vad GÖR du? Mönster, tankar, känslor och beteenden.
Ett tips är att prova BETEENDEANALYS som finns på startsidan på denna webbsida.
Där lär du dig om dig själv, beteenden du fastnat i, saker du gör som ställer till problem för dig. Se info film och information, prova med färdiga alternativ.
För att övervinna, lära sig att klara av sin ångest, så behöver man träna på att hantera den, det finns olika tekniker för att klara sin ångest.
Läs under "vad göra" här på sidan.
T.ex. använda någon av våra appar
Skills Uppsala reglera känsla (använd kod x330) Som handlar om känslor och om att reglera en känsla som blir så stark att den ”hindrar/hotar oss, ställer till problem.
Snorkelövning, olika röstövningar och instruktioner i att minska oro/ångest och stress. Du behöver verkligen lära dig mera om stress och vikten av återhämtning.
Om man ser upplevelsen av stress som ett vattenglas, att flera olika stressande situationer och händelser får glaset att fyllas på allt mer, och till slut så är det så fullt att bara en enda liten droppe till får glaset att rinna över.
Den enda droppen i sig har inte så stor betydelse, men hela livssituationen med det fyllda vattenglaset har. Det är därför det är så viktigt med återhämtning efter en stressande situation. Tömma glaset igen.
Om du tar ett glas med vatten och håller det med rak arm, kan man fråga sig “Hur tungt är detta glaset med vatten?” Gissningsvis mellan 100 och 500 gram, vilket inte är särskilt tungt.
Den absoluta vikten har egentligen ingen betydelse. Det beror helt enkelt på hur länge du håller glaset. Om du håller det i en minut så är det inget problem. Om du håller det i en timme kommer du att ha lite ont i armen.
Om du håller det i en dag, så kommer din arm att kännas domnad och förlamad. I varje enskilt fall kommer glaset att ha oförändrad vikt, men ju längre du håller det desto tyngre blir det.
Stress och oro är som det där vattenglaset. Om vi tänker på och upplever dessa ett tag så händer ingenting. Om vi tänker på och upplever dem lite längre så kommer det att börja göra ont. Om vi tänker på dem och upplever det hela dagarna så kommer vi att känna oss förlamade – oförmögna att göra någonting.
Det är viktigt att komma ihåg att "släppa" det som stressar dig. Så tidigt på kvällen som du kan, lägg av allt det du bär på. Fortsätt inte att bära på saker under kvällen och inpå natten.
Kom ihåg att ”sätta ner vattenglaset!!” och "tömma det"
Upplevelsen av stress, precis som vid oro/ångest, hänger på hur vi tolkar situationen vi befinner oss i. Samma situation kan upplevas olika från person till person, eller upplevas olika för samma person vid olika tillfällen. En person i balans, utvilad och välmående och med fungerande strategier för att skapa återhämtning och hantera stress, kan se en förändring i livet eller svårare uppgift som en utmaning- något som är roligt, positivt.
En annan person som är ur balans och kanske tidigare har haft jobbiga upplevelser, ser samma förändring som ett hot och ytterligare en sak som oroar, ger stress och är negativt. Det är också vanligt att man förnekar att man är stressad och inte lyssnar på kroppens signaler.
Man kan både bli stressad av olika händelser och av sina egne tankar, som upplevs hotfulla eller obehagliga; typ, ”jag klarar inte av”, ”snart kan något gå galet”, ”något är fel” etc. Detta kallas inre stress och leder också till att stressystemet aktiveras.
Långvarig stress/negativ stress uppstår då man har svårt att skapa balans mellan kravupplevelser från andra och/eller sig själv, sin upplevelse av att kunna göra något åt sin situation, hur jag kan prestera, samt bristande möjligheter till återhämtning av olika slag. Man försöker pressa sig lite till för att hinna och kunna klara av, går länge i en situation som upplevs hopplös, trist eller för svår, eller att man inte låter kroppen vila ut och slappna av mellan varven.
Viktiga strategier för återhämtning är bland annat;
Mat, sömn och fysisk aktivitet.
Avslappning, avspänning, lugn andning och vila.
Mindfulness medveten närvaro
Livsbalans
Prioritera och göra "en sak i taget"
Vet någon om att du inte mår bra? Har du någon kontakt med elevhälsan på din skola?
Ni kan kanske tillsammans "gå på upptäcks färd" i din ångest och din stress, börja kartlägga när och var du får ångest eller upplever dig stressad?
Vilka tankar du har innan, hur det känns i kroppen, hur ser din sårbarhet ut m.m.
Det går att lära sig att övervinna sin ångest, och minska den och sin stress. Om man inte längre upplever något som "farligt", obehagligt eller inte blir rädd längre, så sätter inte larmsystemet igång.
Skriv gärna igen då du vet lite mera om din ångest.
Kram Snorkel.