Hej! För 3.5 år sen började jag må illa och ha ont i magen.
Detta har lett till att jag varken äter eller dricker som jag borde då det är för svårt när jag mår så illa. Det har även utvecklats till att jag känner mig yr ofta, är trött konstant oavsett hur mycket eller lite jag sover, huvudvärk ofta, ingen energi, matt i kroppen, hjärtklappning ibland, svårt att andas dagligen och blir helt slut av att göra små saker som t.ex. städa/diska/tvätta.
Jag tappar även vikt, vilket stressar mig då jag var underviktig redan före allt detta började. Jag är 21 år och är 169cm lång och väger 46kg.
Jag mår skit nästan dagligen och jag behöver verkligen hjälp för att kunna må bättre igen. Vet inte vart jag kan vända mig då jag gått till tre olika läkare och alla har struntat i mitt mående när proverna inte visat något konstigt. Vart kan jag vända mig för att få bästa hjälp mot stress, och även för att få hjälp med mina magproblem?
Tack på förhand

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver hur du hamnat i en ond cirkel av stress/oro-ångest, som ger olika symtom från kroppen (illamående, hjärtklappning, svårt att sova)
vilket leder till ytterligare symtom bl.a. för att du inte äter och dricker ordentligt (trötthet, yrsel, energilöshet, matt, huvudvärk mm).
Detta i sin tur leder till att du inte orkar prestera/delta, som du vill och önskar, vilket leder till ytterligare stress, ångest och sömnlöshet.
En ond spiral du behöver bryta.
Du har sökt olika läkare, fått konstaterat att dina värden är ok, men sedan inte fått hjälp vidare.
Jag vet inte var du bor, hur det ser ut inom ”första linjen psykologmottagning” ”unga vuxna psykiatri” osv.
Vårdcentralen dit du tillhör ska också ha psykolog och kurator för psykologisk behandling.
Vänd dig till Vårdcentralen igen- beskriv hur du mår.
De behöver också ta ställning till om man ska utreda vidare somatiskt.
Det finns också psykologisk kontakt via mobil app numera, som du säkert vet, är också ett alternativ då det gäller stresshantering och bryta negativa mönster.
Du beskriver flertalet tecken/symtom på stress. Det finns yttre och inre stress, just att inte orka, inte klara av, att ha negativa tankar och känslor är inre stress. Yttre och inre stress sätter igång samma ”alarmsystem” i kroppen, hjärnan signalerar till kroppen att vi ska förbereda oss för att ”kämpa eller fly” och en mängd kroppsliga reaktioner sätter Igång. (Mindre viktiga system i kroppen stannar av, som t.ex. matsmältning, därför är problem från magen en vanlig konsekvens.)
Ofta blir vi mer medveten om att vi är ”uppe i varv” stress och ångestsystemet är igång, på kvällen då man ska börja ”varva ner” och ta det mera lugnt efter dagen, då man ska försöka sova. Kroppen är på högvarv, och stressande tankar snurrar i huvudet, det GÅR inte att sova och somna, som är just det man verkligen behöver.
Så även sömnproblem är jättevanligt vid stress.
För lite sömn skapar ytterligare stress och sårbarhet, tröttheten ökar stressande tankar och känslor, man kanske är ”segare” gör saker långsammare vilket ökar en rädsla att inte ”hinna” och så vidare… i en ond cirkel. Precis som det du beskriver.
Stress kan vara något bra, något som gör oss alerta, fokuserade och förberedda på någon ”svår uppgift eller situation” vi ska klara av.
Det är alltså samma system i kroppen som vid ångest. (Läs mera om stress på www.snorkel.se under VAD ÄR stress.) Läs också VAD ÄR och VAD GÖRA ångest.
Prova övningarna där ”känna igen stressymtom” och ”mina stressbeteenden” för att bli medveten och känna igen vad just Du gör, och då även för att kunna förändra.
Du kan också prova beteendeanalys, som finns på startsidan. För att lära sig om sig själv, vilka beteenden, tankar och känslor man kanske fastnar i, van man gör som kanske fungerar på kort sikt men som ställer till problem på längre sikt. Mat, sömn och motion är grundstenar i all fysisk och psykisk hälsa.
Det som också är viktigt vid upplevelsen av stress är återhämtning, att man låter kropp och knopp hitta ett lugnt läge igen, genom avslappning, lugn andning, fysisk aktivitet och motion för att minska stresshormoner, vara medvetet närvarande i nuet, positiva lugnande aktiviteter mm, och naturligtvis är sömnen jätteviktig.
(Vi kan nog klarar oss under en kortare period med lite sömn, men sedan orkar inte kropp och knopp längre, och man märker av olika symtom, både från hjärnan och rent fysiskt. Som mera bestående sömnsvårigheter, koncentrations och minnes svårigheter, nedstämdhet mm)
Tyvärr är det inte så enkelt med sömnen, om man ligger och tänker att "jag måste sova" då går det inte alls, kroppen blir då uppstressad, försvarsinställd, kampberedd, och vem kan sova mitt under en livsviktig kamp.
Så även där är det andning, avslappning och tekniker för lugn o ro, kvällsrutiner mm som "intalar" kroppen att det är OK att slappna av och komma till ro, den behöver inte vara "stridsberedd.
Fysisk aktivitet är som sagt en jättebra återhämtning, stresshormoner följer med då man slappnar av efter pulshöjning, OM inte den också till slut blir ett stressmoment, med allt för mycket krav och ger mindre energi än den tar. Promenader kanske passar dig bäst.
Det är lite olika vad som blir återhämtning för olika personer, men att öva tekniker som avslappning, medveten närvaro och andningsövningar kan vara ett sätt.
Det finns många instruktioner och övningar både på webbsidan Snorkel samt vår App Snorkelövning som du laddar ner gratis.
Även fysisk aktivitet minskar stresshormoner, planera in några gånger i veckan, men som sagt att äta för att orka är viktigt.
Går man länge med en förhöjd stressnivå, utan återhämtning, det kan vara skadligt för kroppen, och man börjar få symtom, som tex tryck över bröstet, ont i magen, extra känslig, svårt att sova mm i en ond cirkel precis som du beskriver. Hur ser det ut i ditt liv just nu, prova att fyll i formuläret BALANS I LIVET och använd VECKOKORT FÖR BALANS I LIVET som finns på webbsidan, vad ger dig kraft och energi och vad tar kraft och energi?
Det kan ge dig en hint om saker du kanske behöver förändra, öka eller minska i livet. Lyckas skapa en mera positiv och avstressande livssituation.
För naturligt vis, OM man har en allt för stor obalans, ständigt lever i stark stress och press, så behöver man minska på det, inte bara jobba med återhämtning.
Men vissa gånger så kan vi inte minska stressen, den kan bero på stora livsförändringar, trauman som redan hänt sorg och saknad etc., alltså sådant vi behöver jobba oss igenom, acceptera och försöka gå vidare i livet.
Fundera lite över din livssituation, hur du skulle kunna få mera balans, plats för återhämtning och vila, och få en rofylld sömn.
Läs mera på denna webbsida prova övningar och ladda ner Appen Snorkelövning.
Där finns röstövningar just i avslappning, andning, och medveten närvaro.
Medveten närvaro- mindfulness, handlar om att styra fokus och uppmärksamhet mot här och nu istället för där och då, att uppleva nuet istället för oro rädsla och stress för saker som redan hänt eller oro inför framtiden. Man kan träna sin hjärna som en muskel, träna på att vara mera i nuet, kunna tänka klart, göra aktiva val mm istället för att reagera och agera med starka känslor.
Att träna lugn magandning, avslappning och medveten närvaro, för att minska illamående vid måltid, samt äta lite och ofta, kan vara en hjälp för att fylla på med energi.
Kontakta din Vårdcentral igen om du behöver. Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera.
Kram från Snorkel