Jag lider jätte mycket av ångest och får jätte starka fysiska symtom som hjärtklappning, frossa och att jag ibland kan få yrsel som gör att jag måste ligga ner för att inte ramla.
Jag undrar om det är farligt att ha ångest?
Eftersom det typ känns som att man ska stressa sig själv till döds.
Jag vet att många säger att man inte kan dö av en panikattack. Men jag har ju gad. Alltså ångest hela tiden.
Borde inte det slita på kroppen? Sen blir jag också iskall om tårna och händerna och känner mig febrig, är det ångestsymtom?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Det låter verkligen jobbigt att du upplever denna ”starka ångest” och dessutom har GAD, vilket innebär just ”lättriggad ångest för många olika situationer”. DVS ett mycket känsligt ”brandlarm”.
Vårat kroppsliga ”brandlarm” – stress/ångest systemet förbereder kroppen på en mängd olika sätt,
för att fly eller slåss mot en fara, hjärnan sänder signaler till kroppen och hjärtat slår snabbare för att pumpa blod till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, kroppen och musklerna blir spända och ”beredda” blodtrycket ökar, man svettas, av höga halter koldioxid i blodet (bieffekt av hyperventilering”
kan man känna sig yr och illamående, får tunnelseende för att ha fullt fokus på faran mm
(läs mera på webbsidan under VAD ÄR)
Allt detta tänker man inte så mycket på då faran är verklig, då man verkligen springer för skydd eller kämpar i försvar, men sitter man på lektion, sitter lugnt på bussen eller går i en affär och larmet sätter igång, så känns det mycket obehagligt.
Och man blir rädd för alla kroppssymtom, precis som du beskriver – det är just det som är PANIKÅNGEST.
De symtom från kroppen som du beskriver låter precis som starka fysiologiska reaktioner på stress/ångest systemet.
Vårt larmsystem kan inte skilja på en verklig fara/hot utan går igång av bara tankar på, då vi tolkar, minns eller föreställer oss, negativa ”hotande” händelser eller situationer.
När hjärnan uppfattar en fara, och det gäller både en verklig fara, som t.ex en rasande björn, en bil som kör emot oss på fel sida vägen, en inbrottstjuv mm eller en fara som bara finns i våra tankar och vårt huvud, något vi bara tänker och tror. Och som då EGENTLIGEN inte är någon livsfara för oss, så startar det.
Som ett brandlarm som varnar vid misstanke om brand vid matos då vi steker mat.
Då man är mitt uppe i starka känslor av något slag (rädsla, ångest, stress, ilska mm) så är den delen i hjärnan som heter Amygdala aktivt, den delen sitter vid örat. Där finns alla känslor och beteenden och reaktioner kopplat till känslan. Känslan ska få oss att agera och reagera snabbt. UTAN att tänka och fundera så mycket. (läs mera om känslor på webbsidan)
Den delen av hjärnan där vår förmåga att planera, se mönster, tänka logiskt, lösa klurigheter mm finns heter frontalloberna, de sitter vid pannan.
När man är mitt uppe i stress, ångest eller andra starka känslor så kan man alltså inte tänka klart, vara ”smart” och räkna matte. Man är i full beredskap för att fly eller slåss.
Tipsar dig om att se ett program som finns på SVT-play som heter DIN HJÄRNA, med Anders Hansen, det första programmet handlade just om stress-vårat inbyggda livsviktiga larmsystem.
Då stressystemet är igång behöver man jobba med att ”få hjärna och kropp” att förstå att det INTE är någon fara, få kontakt med frontalloberna och logiskt tänkande.
Testa beteendeanalys på webbsidan, för att se hur du tänker känner och gör idag, samt börja fundera på vad du behöver acceptera eller träna på att förändra/förbättra.
Man behöver även jobba med återhämtning, att få ut stresshormoner ur kroppen.
ågot som är väldigt bra för det är fysisk aktivitet. Lagom träning så inte träningen i sig blir stressande.
Även återhämtning i form av positiva aktiviteter, avslappning och andningstekniker samt medveten närvaro.
Snorkel har två appar, dels Snorkelövning, som är en del information om t.ex. medveten närvaro, krisfärdigheter och avslappning, men är väldigt många övningar och röstinstruktioner för att bl.a. ”lugna sig själv och sitt stressystem”.
Sedan finns Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) den appen handlar om att träna på att stanna upp, då starka känslor är på väg att ”ta över” träna lugn andning och avslappning.
Den innehåller information om känslor, varför man har dem mm. Träna då du är lugn för att kunna använda då stress och ångest kommer.
Hoppas du har hjälp och stöd från anhöriga och/eller vården. För att träna olika strategier och verktyg för att hantera din starka ångest.
Sänder dig många kramar Snorkel