Hej, jag är en 15 årig tjej.
I somras så var jag inne sent på kvällen i stan. En kille förgrep sig på mig, han tog på mig, han gick in under mina trosor. Men jag sa att jag hade min mens bara för att han skulle sluta.
Men han fortsatte ta på mig. Jag försökte slita mig loss. Jag sa stopp så många gånger. Han försökte hångla med mig men jag sträckte på huvudet. Han gångande och gjorde sugmärken på min hals. Jag hade ont i min röv efter, han hade tagit på den så hårt att de gjorde ont.
Han va 20+, trots att jag sa stopp så känns det fortfarande som mitt fel.
Jag mår så dåligt över detta, har fått återfall av självskadebeteende igen och vet inte vad jag ska göra.
Jag har inte berättat för mina föräldrar, jag vågar inte. När min pappa eller mamma kramar mig bryter jag nästan ihop. Det är som att ingen kan röra mig igen. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du beskriver en mycket stark och obehaglig upplevelse som satt stora spår i ditt mående och i ditt liv.
En kille, betydligt äldre än du, tar på dig och kränker dig sexuellt, utan din vilja, gör dig illa, fast du försöker säga nej och stopp på många sätt.
Det är ALDRIG ALDRIG ALDRIG ditt fel, men tyvärr är det inte ovanligt att känna så.
Man får ALDRIG göra närmanden av något slag utan någons vilja, det är ALLTID en kränkande brottslig handling.
Denna lilla youtube video om samtycke är bra.
https://www.youtube.com/watch?v=5ujBoQSwFX0
Du mår jättedåligt efter detta, vilket inte är konstigt alls. Du har inte berättat för någon, inte ens för dina föräldrar, tar på dig skuld och har inte kunnat få ”prata ut” om det som hände, se att inte ett uns av det var ditt fel, kunnat bearbeta, ha alla känslor det väcker, ilska, rädsla, skam, besvikelse, ledsnad, avsky mm mm.
Då är det inte ovanligt att man FASTNAR i den svåra händelsen, det trauma som detta var, JUST för att man inte kunnat ta in det fullt ut, släppa skam och skuld, ”sörja” det som hände och sedan med stöd gå vidare i livet..
Då man fastnar och inte kan släppa, mår jättedåligt, kanske har hemska minnen och flash backs, ångest, undviker vissa saker och situationer (som att bli kramad av mamma o pappa) eller inte klara av att någon rör vid en, kan det handla om PTSD- post traumatiskt stress disorder.
Läs mera om PTSD här
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/posttraumatiskt-stressyndrom-ptsd/
Du skriver att du mår jättedåligt och att du ”återfallit” i självskadande beteende.
Självskadebeteende handlar ju om olika sätt att hantera starka känslor, minska ångest, avleda sig själv, straffa sig själv mm (läs mera om att göra sig själv illa/ självskadebeteende på Snorkelwebben)
Det är något du ”fallit tillbaka i” då du känner att du inte har något annat sätt att hantera ditt dåliga mående, dina tankar på den jobbiga händelsen, för att ”stå ut” helt enkelt.
Jag vet inte vilken hjälp du fått tidigare, hur det kom sig att du gjorde dig själv illa, och om du fått någon hjälp för att kunna sluta?
Det finns en behandlingsform som heter DBT- dialektisk beteendeterapi,
på denna snorkelsida, all information och de verktyg/färdigheter som finns beskrivet under självskadande beteende och krisfärdigheter, bygger på DBT.
Det är en behandling just vid självskada och/eller trauman och PTSD.
Jag vet inte var du bor, men DBT erbjuds till barn och unga på många BUP mottagningar i landet.
När man gått så länge som du gjort, har flera symtom- konsekvenser av sitt mående så blir det svårt att vända detta på egen hand.
Berätta för dina föräldrar, genast, ta hjälp av denna webbsida och information om PTSD som finns på 1177 (länken ovan).
Jag vet inte vilka negativa tankar du har, vilka rädslor över reaktioner eller vad som kan hända, som har hindrat dig från att berätta för mamma och pappa?
Kan du skriva ett brev/mailtill dem, då du försöker uttrycka dessa tankar och rädslor, och berättar lite om hur du mår och det hemska du varit med om?
Om de har ”lugnat sig lite innan” ni ska prata om detta, så kanske det känns lättare.
Ni kan sedan tillsammans läsa om ångest, självskadande beteende och krisfärdigheter på
www.snorkel.se.
Och om PTSD på 1177. Ni kan tillsammans bestämma nästa steg, om och hur ni ska kontakta BUP för hjälp och behandling.
Vänta inte, berätta för mamma och pappa. Det finns hjälp att få, du kommer att må bättre!
Vill tipsa om verktygen på Snorkels webbsida, se t.ex. de 3 filmerna om färdighetsträning DBT bl.a. TIPP-färdigheter, och även våra Appar.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, handlar om våra känslor och deras funktion ladda ner den använd kod X330, gör sedan ett eget enkelt lösenord.
Snorkelövning är en app med röstövningar för att hantera ångest, häva ångestattacker, andas/slappna av, krisfärdigheter- saker att ta till istället för att skada sig själv.
Hoppas detta var en liten bit på vägen.
Sköt om dig, gör mot dig själv det du skulle göra om en bästa kompis blev utsatt på det sätt du blivit! SE till att hon fick, hjälp, stöd, tröst och hjälp!
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill.
Kram från Snorkel