Hur ska jag få fler vänner?
Jag började gymnasiet åk 1 2023 i slutet av augusti i en annan stad där jag inte känner någon alls. jag har socialfobi men har försökt att liksom inte va helt tyst. Jag satt med några tjejer ett tag och vi små pratade liksom lite gran men sen efter att deras andra kompis började i vår klass så slutade jag sitta med dom. nu har det ju gått 6 månader så det bli konstigt om jag liksom helt randomly börjar sitta med dom och prata med dom.
Dom brukade ändå prata med mig sådär ibland det fanns vissa dagar vi pratade ganska mycket men sen nästa dag så gick jag tillbaka till att vara tyst och stel och sitta nån annanstans för jag ville inte va på dom liksom så att dom kanske tänker "vi pratade en dag och nu tror hon att vi är bästisar"
I början var det mycket lättare att prata med dom eftersom att vi inte kände varandra men nu har vi gått i samma klass ett tag så det finns liksom inget att säga. Kan även tillägga att en av de tre tjejerna har börjat hata mig (säkert för att jag kunde prata med dom en dag och sen mesta gå tillbaka till att vara tyst för mig själv) de andra 2 har också tappat intresset av att prata med mig för de har ju försökt och så har jag bara förstört allt.
Nu är jag själv hela tiden och jag förstår att de inte vill vara med mig längre då de har försökt men jag har varit för dum för att också våga ta steget. Jag skickade en snap till en av tjejerna och skrev "hade jag kunnat hänge med er eftersom att jag inte känner någon på skolan?" hon svarade "såklart" med ett rött hjärta så nästa dag när vi bara hade 2 lektioner så satte jag mig bredvid dom men jag kom inte på en enda sak att säga asså bokstavligen så jag satt helt jävla tyst medans de pratade och sen nästa dag så gick jag tillbaka till att sita nån annanstans själv.
Detta gör allt så mycket svårare då det är liksom så sjukt pinsamt att jag frågade om jag kunde hänga med dom och sen så liksom sitter jag helt tyst och sen bara sitter för mig själv nästa dag. De har ju liksom försökt att bli vän med mig men jag förstod det inte just då och nu har de inget intresse för att va vän med mig då jag inte visat intresset själv. De gav liksom upp. Jag ska även flytta till en annan stad om 4 veckor ( inte staden jag går i skolan i) i den staden jag ska bo i så känner jag INGEN och jag ska inte heller gå i skolan där heller så kommer ju inte träffa folk så kommer inte ha vänner i skolan eller hemma. Jag kommer att bli en jävla looner.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ditt problem, dina frågor, handlar om att du känner dig ensam, saknar vänner, och funderar över hur du ska få fler vänner. Du ska snart flytta till en ny stad, och där kommer du inte att känna någon alls, går också i skola i en annan stad och i skolan har du också svårt med vänner. Du har en hel del negativa tankar om hur andra ser på dig och hur du ser på dig själv.
Du tänker att någon "hatar dig", att de "tappat intresset" att du "förstört allt" och att du inte vara  "på dom liksom" så att dom kanske tänker "vi pratade en dag och nu tror hon att vi är bästisar"  Dina negativa tankar skapar naturligtvis en massa oro och att du hela tiden fokuserar på vad du TROR att de tänker om dig, och försöker ha koll på hur du uppfattas utifrån.
Dessa beteenden är vanlig då man känner sig ensam och har "social ångest" tanken att det skulle vara något fel på mig, eller att man inte "duger". Du skriver till exempel att du varit "för dum" för att våga ta steget, social ångest har ju naturligtvis ingenting med "dumhet" att göra. (Tvärt om kan nog personer med social ångest har väldigt hög EQ)
Att man tänker så här gör situationen ännu värre, och leder ofta till att det känns "hopplöst och ingen idé, man kanske ger upp att försöka.
Negativa tankar påverkar oss mycket, men tankar är bara tankar, ingen sanning. Läs mera om negativa tankar och hur man kan bryta dem, på Snorkel - Negativa tankar . Läs både VAD ÄR och VAD GÖRA.
Tipsar också om boken "Social ångest. Att känna sig granskad och bortgjord" Av Anna Kåver, där kan du läsa mera om social ångest och få användbara tips. Du kommer nog att känna igen dig mycket i hur man har oro/ångest innan en situation, får "black out" i den och sedan "dömer sig själv massor" efteråt.
Du vill få flera vänner och undrar lite över var och hur man kan träffa och lära känna andra ungdomar.
Det finns många typer av klubbar, föreningar och aktiviteter för unga, det ser lite olika ut i olika kommuner. Vad tycker du om att göra, vilka intressen har du, vad skulle du vilja lära dig, göra mera?
Det vanligaste är att man träffas runt ett intresse, något man gillar eller vill lära sig. Man umgås och lär känna varandra mera naturligt och avslappnat runt ett gemensamt intresse. Större chans att man matchar och passar ihop, hittar samtalsämnen med mera.
Sport eller träning av olika slag, intresse för matlagning, djur, samla på något, böcker, teckna/rita/måla, kläder, det finns en mängd olika aktiviteter som man lär sig och utövar tillsammans.
Om du går in på din kommuns hemsida, sök på ”evenemang och aktiviteter för barn och unga”, så ser du det utbud, och de klubbar och föreningar som finns i just din kommun. Många kommuner har också ungdomsgårdar, där unga träffas och umgås.
Du kan också kolla på dessa webbsidor;
Kompis Sverige – Möten för integration. Online när ni vill, fysiskt när ni kan
Nya kompisbyrån | Träffa en ny kompis! (nyakompisbyran.se)
Vänskap utvecklas under en tid, man lär känna varandra på sikt, kommer varandra närmare. Det är sällan något som kommer ”på en gång”. Man måste ge det en chans, bjuda på sig själv, våga släppa in, ”ge och få”. Finns det fler på din skola som du är "nyfiken på" som du skulle vilja lära känna mera? Kan bjuda in till en träff av något slag hemma nu innan du flyttar? Taco kväll, spelkväll, sminkskola, frågesport, ja vad som helst som skulle vara kul. Är det ett tema och förberett så är det lättare att prata om just det.
Prata också med mentor/kurator/ssk på din skola om att du behöver hjälp att komma in mera klassen, lära känna de andra eleverna, få flera vänner. Berätta att du kan känna dig ensam och utanför ibland, och om din oro/ångest i sociala situationer.
Gemensamma grupparbeten där man jobbar tillsammans kan vara ett bra sätt att lära känna varandra. Har du funderat på om det är någon i klassen du är nyfiken på, skulle vilja lära känna lite mera? Även om du inte blir nära vän med någon i klassen på fritiden, så behöver du vara mera ”vän” med klasskamraterna, trivas och känna dig trygg med dem.
Hur är det med familj och släktingar, har du inga kontakter där? Släktingars eller familjevänners barn/ungdomar? Finns det några du skulle kunna lära känna?
Kan dina föräldrar kanske bjuda hem några vänner och deras barn/ungdomar? Vet dina föräldrar om att du känner dig ångestfylld i sociala situationer och ensam ibland? Berätta för dem.
Det här blev lite olika tips på hur du kan komma i kontakt med andra ungdomar, för att börja bygga upp en vänskap. Kolla också på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om hur det är att vara ung, om kompisar med mera.
På Snorkels webbsida finns också en del om relationer, hur man skapar och bevarar bra relationer.
Läs mera om relationsfärdigheter här Snorkel - Relationsfärdigheter
Hoppas att det här är en bit på vägen för att bryta din känsla av ensamhet.
Men prata med mentor/kurator på skolan, de vet säkert också vad det finns för olika intresseföreningar som kanske kunde passa dig.
Läs också mera om oro/ångest och vad man kan göra för att hantera sin oro på www.snorkel.se
Snorkel har också tre appar
Snorkelövning, med röstövningar och instruktioner bland annat i att hantera stress, negativa tankar och nedstämdhet.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) som handlar om känslor och att reglera starka känslor.
Beteendecoach som handlar om våra beteenden och beteendemönster, hur vi gör saker som kanske fungerar på kort sikt, men som ställer till problem för oss på lång sikt. HUr situationer, tankar, känslor, kroppen påverkar det vi GÖR och vilka konsekvenser det får.
Läs också andras frågor och svar i frågelådan, till exempel om social ångest. ( du kan söka i frågelådan).
Skriv gärna igen i frågelådan och berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel