Hej! Förut blev jag utsatt för mobbning flera gånger. Jag blir inte längre mobbad nu, med skador från mobbningen finns fortfarande kvar länge i hjärtat. Jag är rädd, så rädd för allting. Folk säger bara att jag är för svag på insidan och övertänker, jag vet inte om det är så. Men jag får ändå en seriös ångest varje gång. Jag kan må bättre av att tänka på mina kompisar och personen som jag är kär i (dock har vi bara pratat en gång). Men jag får alltid ångest om att förlora dem, eftersom jag har förlorat viktiga kompisar förut. Alla skador finns kanske kvar men jag märker inte det i vardagen. Men när något smått händer så kan mina gamla skador i hjärtat påverka jättemycket. Jag övertänker HELA TIDEN och får svårt med att lita på folk. Hur ska jag göra för att “laga” skadorna?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har varit utsatt för mobbing flertalet gånger, mobbing är en djupt kränkande handling som kan sätta djupa spår, vilket det också gjort för dig. Inte ovanligt att man, precis som du, har svårt att lita på andra och blir rädd att förlora någon.
Du tänker på det du varit utsatt för, det som hänt oroar dig att det kan hända igen, och det gör att du fortsätter att må sämre och får ångest, trots att du nu inte blir mobbad längre och har kompisar.
Har man varit utsatt för ett svår händelse, ett trauma, som mobbing är, så är det inte ovanligt att man fastnar kvar i det som hänt och har svårt att gå vidare. Man kan ha drabbats av något som kallas PTSD post traumatiskt stressyndrom, eller "stressreaktion", och kan behöva behandling för detta för att kunna släppa och gå vidare.
De mest framträdande symtomen på PTSD är:
• överdriven vaksamhet
• undvikande beteende – ovilja/oförmåga att prata om traumat eller något som relaterar till det
• återupplevande av traumat, ofta som påträngande minnen, så kallade flash-backs, eller mardrömmar
Personer som lider av PTSD kan bli känslomässigt avskärmade, får koncentrationssvårigheter, sömnproblem, ångest, depressioner, isolerar sig, med mera.
Att du inte är mobbad nu är bra och viktigt, det första är ju att omedelbart få stopp på mobbingen.
Men sedan behöver man komma vidare, lära sig leva med det som hänt, våga börja lita på människor igen. Det är svårt, och olika människor tar sig igenom svåra händelser på olika sätt.
En del behöver prata igen det som hänt med någon utomstående, känna sorg, ilska, ledsnad etc. med någon.
Andra finner tillräckligt stöd hos familj eller vänner. Hur som helst behöver man konkreta strategier för att komma igenom en svår händelse, hantera de starka känslor som händelsen väcker. Den går inte att bara skjuta undan.
Kan du prata och berätta för din familj och dina nuvarande vänner?
Även om du behöver prata med någon utomstående, på elevvården, första linjen mottagning eller BUP, så kan du behöva stöd från vännen och familjen.
Är det så att du tar på dig skuld i det som inträffat, skäms du eller tror att det är något fel på dig som blivit mobbad? Det är inte ovanligt att man tänker och känner så.
Vänd dig till elevvården på din skola, om det är lättare kan du väl försöka skriva ned hur du mår och känner. Försök också att fundera på hur du vill att ditt liv ska se ut, vad du vill göra, upptäcka, vilka du vill umgås med etc.
Om man blivit mobbad har man en extra känslighet i situationer med andra, man tolka lätt negativt vad andra säger och gör, tar åt sig och blir ledsen för små saker. Låter som att det är så för dig.
Du skriver att du har vänner, och det är ju jättebra, jag antar att de inte är samma personer som mobbat dig, men att du oroar dig och övertänker hela tiden.
Hur mår du och hur ser det ut i ditt liv i övrigt? Har du svårt att sova? Hur äter du? Hur ser det ut i ditt liv rent allmänt gällande kompisar, familj, skola och fritidsaktiviteter?
Denna webbsida handlar om olika verktyg, information och övningar vid psykisk ohälsa hos barn/unga. Som t.ex. nedstämdhet, oro/ångest och stress.
Det finns information under VAD ÄR och VAD GÖRA. Det finns också två appar dels,
Snorkelövning som är röstövningar i att t.ex. hantera ångest, avslappning, andningsövningar, vara medveten i nuet, krisfärdigheter mm.
Och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) som handlar om känslor, varför man har dem, vilka beteenden som hänger ihop med känslor och vad man kan göra för att minska, reglera starka känslor.
Prova beteendeanalys som finns på snorkels startsida, ”se en kedja av händelser”. Det handlar om att lära känna sig själv och sina reaktioner.
Hur situationer, tankar, kroppen och känslor påverkar det vi gör. Och vilka konsekvenser det vi gör får, på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på färdiga kedjor, målsättningar med mera.
Prova först att göra kedja med färdiga alternativ, det är lättast i början.
I vilka situationer, vilka tankar, känslor, hur känns det i kroppen, när du går undan vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt?
Alternativa beteenden? (Din sårbarhet är ju bland annat att du tidigare varit mobbad och är extra känslig)
Du kanske kan fundera lite mera vad som väcker din ledsnad och ångest tankar påverkar oss jättemycket, men tankar är tankar ingen sanning.
Läs mera om tankar och negativa tankar här och om att stoppa övertänkande, bokstavligen resa sig upp, bryta och göra något annat. Snorkel - Tankar
Prata med dina föräldrar om hur du mår, ni kan också läsa tillsammans på denna webbsida. Kontakta till exempel kurator på din skola, ni kan tillsammans försöka ”reda ut” lite hur det ser ut för dig, och vad du skulle behöva för hjälp.
Ni kanske kommer fram till att du skulle behöva en bedömning och eventuellt kontakt på BUP, eller om du och kurator kan ha några samtal för att hjälpa dig må bättre igen.
Du kan också läsa och prova på egen hand.
T.ex. balans i livet, testa formulär och veckokort. Målsättningar, var är jag och vart vill jag nå.
Vilka långsiktiga mål du vill ha. Vilka steg behöver du ta för att nå dit, vad behöver du, vilka små delmål ska du ha. Jobba med stresshantering och övningar i att hantera oro/ångest. Viktigt är också att du sköter om, tar hand om och är snäll mot dig själv, mat, sömn och fysisk aktivitet är viktiga byggstenar i all fysisk och psykisk hälsa.
På Snorkels webbsida under tonåring, hittar du lite mera information om mobbing, samt information om olika föreningar bl.a. föreningen Utfryst och Friends, som arbetar aktivt mot mobbing.
På www.umo.se kan du t.ex. skriva med andra ungdomar som varit utsatta.
Skriv igen i frågelådan om du vill, och berätta mera om hur det fungerar för dig, sköt om dig själv, hoppas detta är en bit på vägen.
Kram från Snorkel