När jag pratar med vissa eller när folk pratar med mig eller bara kollar på mig så kan jag börja rodna. Jag blir väldigt enkelt röd i ansiktet och tycker det är jobbigt. Jag undrar vad jag kan göra åt de eller om de finns någon slags medicin jag kan använd för jag undviker många situationer som ja kanske inte borde göra.

Svar
Hej!
Att rodna är nog något som alla gör ibland, en del rodnar ofta, andra mer sällan. Att rodna är något helt normalt men det kan förstås upplevas jätte jobbigt om man rodnar ofta.
Ofta är det ens egna TANKAR om att rodna som väcker det jobbiga, i en ond cirkel. Man tänker "katastroftankar" om vad ANDRA tänker om att jag rodnar... (att jag skäms, att jag är svag, dåligt att vara osäker etc) Vad är DINA "katastroftankar" och negativa tankar om att du rodnar? Tänker du lika dant om att andra rodnar, dömer du andra lika hårt? det är också så att man brukar "trigga igång" sig själv, öka puls och blodtryck, genom att stressa upp sig själv genom sina tankar och att man spänner sig. man tänker tankar som "tänk om jag rodnar, "jag får absolut inte rodna nu" tänk om de ser det, tänk om de tror att jag är kär i den personen, tänk om de skrattar osv) man stressar upp sig av sina tankar och det leder sen till att man rodnar.
Läs mera om negativa tankar och vad man kan göra Snorkel - Negativa tankar
Strategier som att slappna av, andas lugnt och skifta fokus från sig själv till något annat, till exempel den andra personen, vad den säger och gör, eller omgivningen, minskar att man stressar upp sig och rodnar, rodnaden lägger sig också snabbare då man behåller lugnet.
Det tål också att fundera på hur mycket det faktiskt syns att man rodnar, om man verkligen kollar så noga på någon så men ser det, och kommer man verkligen efter en situation ihåg så mycket om vad någon har på sig, står, färg i ansiktet eller kläder??
Ofta har man själv och andra också mest fokus på sig själv och hur man framstår.. Att träna på att skifta fokus från sig själv då man känner sig lite socialt osäker är en bra strategi.
Att rodna är något som sätts igång av det autonoma nervsystemet och är inget man kan styra, precis som vi inte kan styra över t.ex. våra hjärtslag. Då man upplever en situation som stressig eller pinsam, så kan nerverna skicka signaler till de små blodkärlen, som vidgar sig, blodcirkulationen ökar, och man rodnar.
Viktigt att tänka på är att känslan man har av att man rodnar, sällan syns  så mycket som man själv tror och att det är något helt normalt och väldigt vanligt. Att rodna är vanligt bland ungdomar och för många så lättar det då man blir äldre.
Man kan rodna vid olika tillfällen och av olika anledningar, som vid fysisk ansträngning, då man upplever stress eller något känns pinsamt, om man blir upprörd/arg, då man är förälskad i någon, då det är kallt ute, då man får uppmärksamhet av något slag eller utan någon egentlig anledning. För somliga så kan rodnandet grunda sig på en form av social fobi som kallas Erytrofobi. Det är  en slags "förväntansångest", alltså en rädsla för att rodna offentligt.
Om man hela tiden oroar sig för att man skall rodna så kan det leda till att man blir nervös/orolig och så rodnar man lättare pga. det, det blir som en ond cirkel. Det kan också leda till att, precis som du beskriver, man börjar undvika situationer där man brukar rodna, och det är ingen bra lösning, det förvärrar situationen.
Några tips som kan vara värda att prova:
Träna i steg på att utsätta dig för situationer där du brukar rodna. Börja med lättare och öka svårighetsgraden. Ofta kan man  vänja sig och så småningom börja rodna mindre eller sluta helt. Öva på att stanna kvar i de situationer då du brukar rodna, som t.ex. på Café eller om någon frågar om något.
Då du känner att det är på väg att rodna så försök att tänka på något annat, skifta fokus och uppmärksamhet, andas lugnt, slappna av i kroppen. Vet man med sig att man rodnar blir det ofta mycket värre.
Stress är fienden nr.1 för någon som har lätt för att rodna. När du känner att du börjar rodna så sänk axlarna/slappna av och andas lugnt med djupa andetag, spring inte iväg det ökar puls och blodtryck.
Fokusera på dina andra positiva sidor, att du är bra som du är, att du duger. Det att man ofrivilligt, lätt reagerar genom att rodna så kan hänga ofta ihop med en dålig självkänsla.
Läs mera på www.snorkel.se om oro/ångest och vad man kan göra.
Prova också våra Appar
Snorkelövning och Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (använd kod x330)
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta hur det går för dig, läs också andras frågor/svar om oro/ånget.  Kram Snorkel