Går inte ut för att är rädd om jag svimmar!! Det har hänt att jag har gjort det men de va länge sen men ändå så har jag dom dumma negativa tankar av att de händer igen och sen får jag ångest av det så jag gömmer mig ngn stans och börja gråta för e rädd, har börjat bli tjock för äter för mke för att inte det ska hända, mår dåligt...

Svar
Hej, tack för ditt mail, du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Visst är det så att du skrivit till frågelådan tidigare om din rädsla för att svimma. Om du vill skriva igen så behöver du uppge din mailadress eftersom jag inte kan publicera så personliga svar. Starka rädslor och ångest påverkar oss väldigt mycket, vi fastnar i tankar på och om det, är hela tiden på sin vakt och scannar av om det finns något som tyder på att det man är rädd för kan hända, och man brukar också göra, eller inte göra en hel del saker för att det man är rädd för inte ska hända. Tex. undvika att göra vissa saker eller undvika att gå till och vara på vissa platser. Eller att man måste göra vissa ritualer som att tex kolla av kroppen, se att man har en dörr nära om man måste gå iväg, eller på annat sätt göra saker som gör att man känner sig mera "trygg". Tyvärr blir det en ond cirkel som påverkar en allt mera, blir svårare att känna sig "trygg" man behöver göra och undvika allt fler platser etc. Det låter på det du skriver att du har svårt för att gå ut, och att när du får tankar på att du skulle kunna svimma, så går du iväg någonstans, gömmer dig och är jätterädd och gråter. Just detta att du flyr iväg från situationen blir en fälla för dig, att träna på att stanna kvar, andas lugnt och slappna av kan hjälpa dig att minska din ångest. Du brukar inte svimma, utan detta är en rädsla "för att du skulle kunna svimma, eventuellt" "Tänk om"-tankar. Vilka "skräck tankar" har du om att svimma, rädd för att skada dig, rädd att tappa kontroll, rädd att andra ska se, rädd att inte vakna etc? Dessa "skräcktankar" påverkar rädslan mycket. Och genom att du flyr iväg så finns rädslan hela tiden kvar. Att träna på att stanna kvar, andas och slappna av, hantera rädslan och se att inget farligt händer, hjälper dig att övervinna din rädsla. (läs om steg för steg träning) Du skriver också att du börjat äta mycket för att du inte ska svimma. Man behöver frukost, lunch och middag, och ca 2 mellanmål. Är det så att du äter "skräpmat" godis och chips, eller äter "hela tiden" eftersom du tycker att du gått upp i vikt. Det är kanske bra att du och dina föräldrar kontaktar vårdcentralen för en kroppslig genomgång, om det kanske finns saker som gör att du upplever extra yrsel, och som är lätt att åtgärda. som tex låga blodvärden, lågt blodtryck mm. Du kan också få veta mera om mat och vad kroppen behöver. Om det inte alls är så att du har extra yrsel, utan detta bara är en rädsla och "skräck tankar" som uppstått, så handlar ångest om att i små steg utsätta sig för det man är rädd för. Alltså börja göra saker man undviker, vara på platser trots din yrsel, jobba med tekniker för att minska ångest. Distrahera sig, skifta fokus till det som händer i omgivningen istället för i min kropp, aktivera sig på olika sätt, jobba med andning och spänning/avspänning mm. Läs mera om oro/ångest under vad är och vad göra på webbsidan. På vårdcentralen kan man ta ställning till om du behöver få hjälp med din ångest där eller kanske på BUP. Du kan också prata med skolsköterskan på din skola, om detta, ni kanske kan prova olika strategier som finns på denna webbsida och i Snorkels appar, för att hitta något som passar dig. Berätta för dina föräldrar så kan ni besluta tillsammans om det är så att det vore bra med en somatisk undersökning på vårdcentral eller hos skolläkaren och om ni behöver söka hjälp med att hantera din ångest. Kram Snorkel