Psykisk stress pågrund av dödliga sjukdomar av båda föräldrar. Tappar även hår , vart ska jag vända mig ( provade bup men det funka ej)

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte uppgivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig.
En enorm psykisk stress att båda dina föräldrar är allvarligt sjuka! En mängd frågor, både om dina föräldrar och för egen del, för nuet och framtiden, måste snurra i ditt huvud.
Och du har naturligtvis ett stort behov av att få bolla alla dina frågor och funderingar med någon.
Du skriver att du ”testat Bup men det funkade ej”, blir osäker på om du menar att du gått på Bup men tyckte att hjälpen var ”otillräcklig” eller om du inte fått kontakt m Bup…?
Har dina föräldrar förstått att detta är enormt belastande, även för dig? Kan ni prata om det, kan de hjälpa dig få hjälp från utomstående?
Finns andra närstående i familjen du kan prata med om detta och få stöd av?
Jag vet inte vart du bor, eller hur gammal du är, det är ju lite avgörande för den hjälp och stöd som finns.
I vissa städer har kommunen ansvar och insatser kriser som just ”sorg och förlust av nära anhörig”. Det kan finnas ”krisgrupper” och stödgrupper av olika slag.
Kan du kolla upp vad som finns i just din kommun? Kanske Skolsköterska eller skolkurator på din skola kan vara till hjälp, dels var du kan få vidare hjälp, sedan hjälp just nu kring kris och stresshantering.
Ungdomsmottagningar kan också har hjälp vid kriser.
I Uppsala finns något som heter Zebragrupper, för barn och unga, runt att mista nära anhörig.
Vet inte om liknande finns där du bor.
De kontakter som dina föräldrar har, kontaktsköterskor eller läkare, har också ett ansvar att bemöta/ta hand om/se till att barn/unga med sjuk nära anhörig får hjälp och stöd.
Kan du ta upp detta med dina föräldrar? Du kan också hitta en del information på 1177 se länken nedan
https://www.1177.se/Uppsala-lan/sa-fungerar-varden/anhorig---narstaende/narstaende-till-nagon-som-far-en-allvarlig-sjukdom/
Man kan behöva få teoretiska faktiska svar om sjukdomen, behandling, vad som händer- som bara dina föräldrar och behandlande läkare kan svara på.
Skriv ner alla tankar och funderingar och be att få träffa någon av deras läkare.
Denna webbsida med vidhängande appar, handlar om tidiga insatser vid psykisk ohälsa hos barn och unga. "hjälp till självhjälp".
Här kan du hitta en hel del information och övningar vid bl.a. stress och stresshantering. Du lever under mycket jobbiga omständigheter, med en oviss framtid och oviss utgång för BÅDA dina föräldrar.
Enormt stressande.
Just dessa omständigheter KAN MAN INTE gör något åt, hur gärna man än vill, utan denna svåra situation och de omständigheterna måste man acceptera.
Acceptera verkligheten som den är, hur hemskt, orättvist eller vidrigt det än är. Så HÄR ÄR det.. Acceptera handlar inte om att gilla, tycka OK, vara passiv och ”gå under”
Utan se verkligheten som den är, på gott och ont, och försöka leva så bra det bara går utifrån det.
Du kan läsa mera om Acceptans, under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Acceptera- se den situation du har att förhålla dig till är första steget, acceptera alla starka känslor du har.
Sedan är stresshantering en viktig del, när man lever i så stor inre och yttre stress som du gör, så är stresshantering och återhämtning enormt viktigt.
Stresshantering kan handla om positiva aktiviteter, göra saker där man får annat att tänka på.
Det kan vara fysiska aktiviteter, som hjälper stresshormonet ur kroppen, det kan vara medveten närvaro, att styra fokus till här och nu, istället för oro/ångest inför saker som redan hänt eller inför en oviss framtid.
Det kan vara olika strategier för att reglera starka känslor- känsloreglering, avslappning, andning mm
Man kan ha en krislista med krisfärdigheter- att ta till då man verkligen känner sig i kris.
Läs under stress och oro/ångest- vad är och vad göra.
Kolla på medveten närvaro och krisfärdigheter.
Ladda ner appen Snorkelövning där du kan finna många övningar för kris, starka känslor, medveten närvaro avslappning och lugn andning mm.
Ladda också ner appen Skills Uppsala snorkel reglera känsla (använd kod x330 och gör sedan eget lösenord) Den handlar om starka känslor och hur man kan reglera en känsla som ”håller på att dränka en”.
Hoppas att detta kan vara en liten bit på väg, tveka inte att försöka få mera hjälp för den svåra situation du befinner dig i.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel