Hej! För ungefär 1-2 månader sedan fick jag min första panikattack i skolan, och den uppstod pågrund av pandemin som pågår.
Efter den händelsen har jag fått flera panikattacker ungefär 1 gång i veckan, just pga covid 19. Jag är rädd för att jag, eller någon nära ska få det, och tänker ofta på det och får mig att må så dåligt att det som sagt leder till att jag får panikångest/attacker.
Nu har det gått ett tag sen jag fick min senaste panikattack, men jag känner just nu att jag fått en attack. jag känner mig tom i kroppen, torr i hals och mun, skakar och har frossa.
Jag och mamma har gått på promenader som hjälper mig att rensa tankarna vilket ofta hjälper. Men vad ska jag göra? Finns det något att göra?
Får så otroligt många panikattacker pga pandemin. Och tänker dagligen på det.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är nog många som kan känna igen sig i det du beskriver.
Vi lever nu i en tid med extra mycket tillfälle till ”oro och ångest” i och med Corona, vi matas ständigt med information och rapporter. Vilket naturligtvis är bra, men vår medvetenhet, vår uppmärksamhet, vårat sätt att tro och tolka, blir hela tiden påverkat av Corona.
Med en risk att vi blir ”överoroliga” och fastnar i orostankar och tolkningar av kroppsymtom som förvärrar oro och ångest.. Lite som det du beskriver.
Du beskriver en ganska klassisk utveckling och ökning av ångestproblematik. Och speciellt utveckling av panikångest, som ju handlar om ångest och rädslor för symtom från kroppen.
Ett obehagligt kroppsymtom (kan vara hjärtklappning, svårt att andas, yrsel och svettningar mm) som kommer av ”naturliga orsaker” man kanske är lite förkyld, har oro för något, man kanske har stressat mycket, man har inte ätit/druckit ordentligt, kroppen ”säger ifrån” på något sätt.
Just dessa symtom från kroppen- helt ofarliga men obehagliga- väcker stor rädsla och skräck- man TOLKAR/TROR att man är allvarligt sjuk, din skräck är just att du har fått Corona EFTER man fått en sådan här ”ångestattack”, så är man rädd att det ska hända igen, det så var detta så läskigt, obehagligt, smärtsamt med mera, så man är kort och gott ”livrädd” att det ska hända igen.
Man börjar känna efter, undvika att göra vissa saker, har fokus på kroppen och kroppsreaktioner hela tiden, tolkar minsta lilla symtom som att det är på väg att hända igen och så vidare.
Man andas ”speciellt” spänner hals och strupe- vilket påverkar andningen, spänner hela kroppen så att man skakar, andas ytligt och snabbt, vilket ger ytterligare symtom från kroppen, hjärtat slår hårt, man kanske andas med öppen mun så att man blir torr i munnen, känner efter och tolkar det som Corona, blir rädd, får skräcktankar och detta drar igång kroppens egna alarmsystem i en ond cirkel.
Ångest är en naturlig, helt ofarlig och livsviktig reaktion, en "överlevnadsstrategi" som vi haft sedan urminnes tider. Ett "alarmsystem" i kroppen som sätter igång då vår kropp uppfattar FARA, t.ex. jagade av en tjuv, överfallen av ett lejon eller på väg att bli påkörd av en bil. VI måste då reagera snabbt, automatiskt och effektivt
.
All styrka, allt blod behövs ut i musklerna så vi blir snabba och starka, för att fly eller slåss. Andningen ökar blir snabb och ytlig, hjärtat pumpar snabbt blodet ut i musklerna, en massa sidoeffekter av detta sker i kroppen, som tunnelseende, svettningar, symtom från magen, yrsel, overklighetskänslor m.m.
Om du tänker dig att du varit ute och sprungit, löptränat hårt, så har du hjärtklappning, yrsel, svettningar och värmekänsla, flåsig m.m. när du stannar, det reagerar du inte alls på eller tycker att det är konstigt, eller hur? Eller om du snurrar snabbt snabbt runt i en gunga, du blir yr, vimsig kan knappt se etc. du blir inte rädd av det heller... Det är samma kroppssensation, samma känsla i kroppen, men ena gången d.v.s. i panikattacken, så blir du rädd, tänker att det är farligt, att det aldrig ska gå över eller att du är knäpp och konstig.
Stark rädsla, ångest, fysisk ansträngning eller stress, ger samma sensationer i kroppen. När du blir ännu mera rädd, som händer då du börjar få lite symtom på ångest, så larmar hjärnan FARA Du tänker FARA då du får jobbiga tankar om Corona eller symtom från kroppen och systemet kör igång ännu värre, och attacken är ett faktum...
Hänger du med?
Läs mera under ångestfliken, "rädsla för kroppssymtom" på hemsidan. Hög ångest med starka symtom i kroppen och en väldig stark rädsla just för de kroppsliga symtomen, det är det som ÄR beskrivningen på panikångest-paniksyndrom. Samt att man börjar undvika platser och situationer där man har fått eller är rädd att få dessa attacker. Det brukar ofta bli så att bara TANKEN på att man skulle kunna få en attack, sätter igång en attack.
Jag vill verkligen understryka att panikattacker är väldigt obehagligt, just den där känslan av att man inte riktigt har kontroll, för det tror man inte att man har! Men helt ofarligt. Just därför att man har man den där starka rädslan för att få ytterligare en attack, så är man väldigt "lyhörd" för vad som händer i kroppen och "scannar av" hela tiden, är på sin vakt, spänd och "beredd" tänker nästan hela tiden på att nu får jag ännu en attack, nu känns det någt i kroppen, tänk om någon blir sjuk, tänk om jag blir sjuk osv.. Denna höga rädsla och höga beredskap gör att kroppen hela tiden ÄR på gång att få en attack, man har handen på larmknappen hela tiden… Spänd och på sin vakt.
Det är som om man ”smög omkring” i ett tätt skogsområde med massor av livsfarliga lejon och måste vara på sin vakt. Skillnaden är att det inte finns några lejon, bara dina skräcktankar. Du är på din vakt, spänner dig, andas ytligt, har fokus på kroppen etc.
Gör tvärt emot istället, det vill säga anads lugnt ända ner i magen, slappna av i kroppen, ha fokus utåt på något annat än din kropp och dina skräcktankar..
Ett bra exempel är när du och mamma promenerar. Du kan ha en lista på aktiviteter att göra både med mamma och på egen hand. Läs mera om vad ångest är, och varför vi har ångest och vad man kan göra (läs mera under VAD ÄR och VAD GÖRA på ww.snorkel.se)
Prova också beteendeanalys om du vill som finns på startsidan på webbsidan, för att se mönster och hur vi kan fastna i beteenden som ställer till problem på lång sikt. Vad vi gör, tänker och känner och hur det påverkar oss.
Klen tröst kanske, men du är långt långt ifrån ensam, massor av människor har paniksyndrom, en mycket vanlig ångestproblematik. Och just i dessa tider är nog fokus väldigt mycket på just olika ”symtom” på Corona.
Jag har fått många brev om just detta, corona och ökad ångest. Läs andras frågor och svar här i frågelådan t.ex. (fungerar snart igen)
Hur man jobbar för att lära sig hantera och på sikt minska ångest, är ungefär samma vid olika typer av ångest. Information och kunskap för att lära sig om sin ångest, och att den klingar av, att det inte är farligt etc. Kartlägga situationer där ångesten triggas igång, samt att närma sig sin ångest i steg, de situationer som väcker ångest och jobba för att rikta fokus utåt istället för inåt och på vad som händer i kroppen.
Vara i det du gör, ha fokus på det istället. Det är jättevanligt att man undviker, börjar stanna hemma, gör vissa saker för att inte få ångest, och detta leder bara till att ångesten ökar.
I dessa tider SKA man naturligtvis följa de restriktioner som Folkhälsoinstitutet förespråkar, det man ska försöka bryta är alltså överdrivna tolkningar och ständigt fokus på kropp och eventuella symtom från kroppen.
Man behöver vara i den ångestladdade situationen, andas lugnt, slappna av, ha strategier "verktyg" för att kunna stanna kvar tills ångesten sjunker undan.
Det tar lite tid att lära sig detta, men det går, man blir bättre, lär sig bemästra sin ångest, lär sig att leva fullt ut TROTS att man får ångest ibland, det får ALLA.
Jag törs säga helt säker att du kommer att bli bättre, om du också vågar tro på det och stegvis träna på att klara av. Tanken styr! Tänker du fara så känns det fara!
Denna webbsida och appar handlar ju om tidig upptäckt och tidiga insatser, så det finns många saker man kan göra själv, eller tillsammans med elevhälsa eller annan kontakt, din mamma till exempel.
Visa din mamma ditt brev och ditt svar. Det finns övningar på Snorkelwebben och i Snorkels appar Snorkelövning med instruktioner och röstövningar, i att andas lugnt, vara medvetet närvarande – mindfulness, hantera ångest med mera.
Skills Snorkel reglera känslor, kod X330, handlar om känslor och olika sätt att reglera, minska en känsla. Du och din mamma kan öva tillsammans. Stopp-andas lugnt och slappna av.
Träna sedan på att göra tvärt emot det din känsla vill att du ska göra. (Rädsla vill att du ska undvika- gör saker istället) Avslappning, lugn magandning, steg för steg träning och mindfulness, läs på webbsidan och i appen Snorkelövning och prova.
Hoppas detta kan vara en bit på vägen, skriv i frågelådan igen om du vill.
Kram Snorkel