Hej!
Jag har stora problem med mina panikångestattacker, och tycker det tar emot att gå till skolan.
Idag hade jag en attack och fick kallsvettningar, tappade rumsfattningen, blev extremt rädd och ångestfylld, fick olidliga overklighetskänslor och visste inte vart jag skulle ta vägen. Själva attacken höll i sig i cirka 1 timme, men de här jobbiga tankarna, overklighetskänslorna och ångesten satt i hela skoldagen.
Har en jättejobbig "ångestvägg" att slå mig igenom, bara för att gå upp och iväg till skolan. Jag går till BUP och det har hjälpt mig att förstå vad jag har för något och varför. Men ett av mina jobbigaste tankar är att jag hela tiden tänker på vilket "UFO" jag är. Jag tror hela tiden att jag har en ovanlig psykisk sjukdom eller något. Att det alldrig ska bli bra igen, är min jobbigaste tanke.
Är väldigt tacksam för svar!

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har panikångestattacker, hög ångest med starka symtom i kroppen och en väldig stark rädsla för dina kroppsliga symtom, och det är det som ÄR beskrivningen på paniksyndrom.
Samt att man börjar undvika platser och situationer där man har fått eller är rädd att få dessa attacker. Som för dig, svårt att gå och vara i skolan.
Det brukar ofta bli så att bara TANKEN på att man skulle kunna få en attack, får igång en attack. Jag vill verkligen understryka att panikattacker är väldigt obehagligt, just den där känslan av att man inte riktigt har kontroll, för det tror man inte att man har!
Därför har man den där starka rädslan för att få ytterligare en attack, man är då väldigt "lyhörd" för vad som händer i kroppen och "scannar av" hela tiden, är på sin vakt, spänd och "beredd" tänker nästan hela tiden på att nu får jag ännu en attack, nu, nu, o.s.v.
Denna höga rädsla och höga beredskap gör att kroppen hela tiden ÄR pågång att få en attack.. Du har fått kontakt på BUP, har fått lära dig mera om ångest och panikattacker, det är jättebra, för just kunskapen om sina symtom och vad man kan göra åt dem är så viktigt. Just den där dömnade tanken du har av dig själv, att du är ett UFO, och aldrig kommer att bli bra igen, är också en del av paniksyndrom, antingen att man är "psyksjuk, "tokig" etc eller att man håller på att dö i en hjältinfarkt, eller dy.
Och det gör ju rädslan ÄNNU värre, panikattacken starkare, sitter i längre o.s.v... Klen tröst kanske, men du är långt långt ifrån ensam, massor av människor har paniksyndrom, en mycket vanlig ångestproblematik. Läs andras frågor och svar här i frågelådan t.ex.
Ångest är en naturlig, helt ofarlig och livsviktig reaktion, en "överlevnadsstrategi" som vi haft sedan urminnes tider. Ett "alarmsystem" i kroppen som sätter igång då vår kropp uppfattar FARA, t.ex. jagade av en tjuv, överfallen av ett lejon eller på väg att bli påkörd av en bil. VI måste då reagera snabbt, automatiskt och effektivt.
All styrka, allt blod behövs ut i musklerna så vi blir snabba och starka, för att fly eller slåss. Andnigen ökar blir snabb och ytlig, hjärtat pumpar snabbt blodet ut i musklerna, en massa sidoeffekter av detta sker i kroppen, som tunnelseende, svettninger, symtom från magen, yrsel, overklighetskänslor m.m.
Fråga mera om detta när du träffar BUP.
Om du tänker dig att du varit ute och sprungit, löptränat hårt, så har du hjärtklappning, yrsel, svettningar och värmekänsla, flåsig m.m. när du stannar, det reagerar du inte alls på eller tycker att det är konstigt, eller hur? Eller om du snurrar snabbt snabbt runt i en gunga, du blir yr, vimsig kan knappt se etc. du blir inte rädd av det heller... Det är samma kroppssensation, samma känsla i kroppen, men ena gången d.v.s. i panikattacken, så blir du rädd, tänker att det är farligt, att det aldrig ska gå över eller att du är knäpp och konstig.
Stark rädsla, ångest, fysisk ansträngning eller stress, ger samma sensationer i kroppen. När du blir ännu mera rädd, som händer då du börjar få symtom på panikattack, så larmar hjärnan FARA och systemet kör igång ännu värre, och attacken är ett faktum... Hänger du med?
Läs mera under ångestfliken, "rädsla för kroppssymtom" på hemsidan.
Hur man jobbar för att lära sig hantera och på sikt minska ångest, är ungefär samma vid olika typer av ångest. Information och kunskap för att lära sig om sin ångest, och att den klingar av, att det inte är farligt etc.
Kartlägga situationer där ångesten triggas igång, samt att närma sig sin ångest i steg, de situationer som väcker ångest.
Det är som jag skrev, jättevanligt att man undviker, börjar stanna hemma, gör vissa saker för att inte få ångest, och detta leder bara till att ångesten ökar.
Man behöver vara i den ångestladdade situationen, andas lugnt, slappna av, ha strategier "verktyg" för att kunna stanna kvar tills ångesten sjunker undan. Det tar lite tid att lära sig detta, men det går ALLTID, man blir bättre, lär sig bemästra sin ångest, lär sig att leva fullt ut TROTS att man får ångest ibland, det får ALLA.
Jag törs säga helt säker att du kommer att bli bättre igen. OM du också vågar tro på det. Tanken styr!
Tänker du fara så känns det fara!
Jobba vidare med din kontakt på BUP.
Läs också mera på den här sidan, och prova olika övninger som finns. Avslappning, andning och mindfulness. Skriv gärna igen och berätta hur det går för dig,
många hälsningar Snorkel.