Hej! Jag är en tjej på 15 år. Jag har konstanta overklighetskänslor. De är så obehagliga det känns som att jag inte finns och det tar upp min vardag.
Jag isolerar mig från mina kompisar och vill bara ligga i sängen och kolla på telefonen. Jag försöker gå på en promenad men det är svårt. Jag har min familj som stöd och vi har hört av oss till vårdcentralen, de kommer att avvakta i 3 veckor. Men jag vet inte om jag kan stå ut med de här känslorna jag är så rädd.
Vårdcentralen säger att det kan handla om ångest men jag vet inte vad jag har fått ångesten av i så fall. Jag är en en väldigt blyg och rädd människa och undrar om det kan vara något om det.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det tufft med en massa ångest i en ond cirkel just nu. Du upplever starka overklighetskänslor och blir jätterädd.
Att känna sig overklig och/eller att verkligheten är overklig kan upplevas till exempel när man blir väldigt rädd, ångest, vid stress, när man hyperventilerar (andas snabbt och ytligt) när man är sovit för lite, är utmattad, berusad, när man plötsligt överrumplas av något ovanligt, eller vid sorg.
Overklighetskänslor är en känsla de flesta av oss upplever någon gång. Under en kort stund är det oftast inget problem, men om känslorna är långvariga eller återkommande kan det vara obehagligt och skapa problem i vardagen. Många som har overklighetskänslor brukar beskriva det som att de lever i en bubbla. Det kan kännas som att det finns ett lager mellan dig själv och världen.
Det känns som sagt obehagligt och du beskriver att du isolerar dig och bara vill ligga i sängen på grund av detta. Du blir helt paralyserad av skräck. Det gör att dina overklighetskänslor förvärras utefter att din skräck, ångest och rädsla blir värre, i en ond cirkel.
Du kan läsa mera om det här. Där kan du också läsa om att hantera starka känslor, bryta overklighetskänslor och när man dissocierar.
https://www.hanterakanslor.se/dissociation
Du skriver att du är en "blyg och rädd" människa, så du har alltså en hög sårbarhet för ångest. Overklighetskänslor kan som sagt de flesta uppleva, kan vara så att du gjorde det av en eller annan anledning, kanske var trött eller stressad, sedan upplevde du denna känsla som mycket obehaglig, blev jätterädd att det var något fel eller farligt, jätte rädd att den skulle komma tillbaka. Började undvika situationer, bli allt mera fokuserad på kroppen och känslor i den, får starkare ångest och med det allt starkare overklighetskänslor och stress.
Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt. Ångest kroppens reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande och, fortlevnad och utveckling. Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag. Vi upplever en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, (och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för) hjärnan signalerar FARA och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad.
Eller "frys" bli stel och vara helt stilla, "spela död"  (använder ofta djur som blir jagade)
Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen. Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning. Baksidan av den snabba ytliga andningen (hyperventilering) är att det blir obalans mellan koldioxid och syre i blodet, så efter ett tag kan man bli yr, illamående, och känna sig "borta, få overklighetskänsla".  Vi får tunnelseende - allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten, spända och försvarsberedda i kroppen med mera.
Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet). Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm. mm. Det händer mycket i kroppen och våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen.
Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma i soffan, börjar tänka på något man tycker är hemskt, eller om man har börjar känna symtom från kroppen, tänker att man ska tappa verklighetsuppfattningen,  och "faran" är minsta lilla pirr i magen, yrsel, snurrig i huvudet mm och en stark rädsla för att få en "overklighetsattack och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det mycket obehagligt.
Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet. Om man som du kämpar och kämpar med att få bort ångesten och de jobbiga känslorna i kroppen, ligger och "väntar" fullt krigsberedd, andas snabbt och ytligt, har fullt fokus på "faran" spänner hela kroppen, och "tänker paniktankar" (varför släpper det inte, står inte ut, detta är så fruktansvärt, vad ska jag göra osv.) just för att du är så rädd att det inte ska släppa, så tar det mycket längre tid att det släpper, och ångesten sjunker. Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet - nästa gång i en liknande situation blir man jätterädd att det ska bli så igen- och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel.
På denna webbsida www.snorkel.se, där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar information, strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan istället bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behöver inte fly eller slåss"
Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (ta ett varmt bad/dusch, smörja in sig, se vackra minnesbilder, lyssna på vacker musik, rörelse, aktivitet mm. Använda krisfärdigheter och verktyg för att minska starka känslor och overklighetskänslor. Starka sinnesintryck, rörelse, fysisk aktivitet med mera. https://www.hanterakanslor.se/dissociation
Läs mera på Snorkel www.snorkel.se , läs också andras brev i frågelådan om oro/ångest samt kolla in våra appar med massor av röstövningar och instruktioner för att minska oro/ångest.
Snorkelövning
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330
Bra att din familj stöttar dig och att ni har fått tid för bedömning om några veckor, säkerhetsställa om detta handlar om ångest, overklighetskänslor och dissociation. Så länge kan du och dina föräldrar läsa mera om de olika verktyg och strategier jag tipsat om, och ni kan träna tillsammans på hur du kan hantera din ångest.
Hoppas detta kan vara en bit på vägen så länge. Skriv gärna igen till frågelådan och berätta om hur det går för dig.
Kram Snorkel