Hej! Är 12 år och mår dåligt.
Vet inte varför känner mig liksom bara nedstämd och ledsen hela tiden, det har hållit på i ungefär 2 månader.
Det kan bero på att jag oroar mig varje dag att jag ska få någon farlig sjukdom eller bli sjuk.
Är jätte rädd för att dö så kan ju bero på det också?
Sedan är mina föräldrar skilda och jag mår jätte dåligt varje dag eftersom jag tänker på att behöva byta vecka. Plus att pappa har en tjej och hon har 2 barn som jag tycker är ganska jobbiga..
vet inte vad jag ska göra får mår dåligt nästan hela tiden varje dag. Vad kan de vara!

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har mått dåligt senaste månaderna, känner dig orolig (ångest) och nedstämd. Du har en hel del stressande saker” runt omkring dig, och inom dig (dina tankar-känslor) som du verkar ha svårt att hantera, och det påverkar nog mycket att du mår som du mår.
Att ha stress och stark oro som man har svårt att hantera gör att man blir nedstämd och inte mår bra.
Du har dessutom föräldrar som är skilda och inte lever tillsammans längre, det påverkar dig naturligtvis mycket.
Din pappa behöver få veta vad du tycker är jobbigt, att du inte vant dig vid dina ”nya syskon” och vad ni kan göra för att det ska bli lättare.
Det ÄR jobbigt att flytta mellan 2 hem, särskilt i början. Och man behöver prata om detta och försöka underlätta. Du kanske kan skriva ett brev till din pappa, beskriva hur du tänker och känner, och fundera ut förslag på hur det kunde bli lättare. (t.ex. egen tid med pappa, eget rum, kunna åka till mamma en kväll under ”pappaveckan” bjuda hem en klasskompis eller annat du kommer på.)
Du beskriver en oro/ångest nästan dagligen för att ha någon farlig sjukdom/bli sjuk. Det är ju något som INGEN varken vill eller nog alltid är ”lite rädd för” men kanske inte går och tänker på det hela tiden utan släpper tanken efter en stund då den kommit upp.
Din rädsla är absolut inte ”konstig” på något sätt utan det som blir ett problem för dig är nog att du ”fastnar” i tanken, tänker vidare, kanske börja kolla efter symtom, kanske läsa om dem, kanske fråga någon, och tankarna och rädslan blir större och större, och kanske alldeles FÖR stor, då det egentligen bara handlar om dina tankar, din oro.
Det kanske blir så också att du GÖR vissa saker för att INTE bli sjuk, undviker vissa situationer eller platser, kanske inte gör vissa saker eller GÖR vissa saker (äter dricker eller gör något annat speciellt med tanken att det ska skydda dig från att bli sjuk/ha farlig sjukdom) Känner du igen detta??
Hur ofta hur mycket påverkar din ”sjukdomsoro dig?
Prata med mamma och pappa, fundera tillsammans på om detta är något ni behöver hjälp med. Om ni ska ta kontakt med t.ex. Bup för att du ska få hjälp att hantera och träna på att minska din oro.
Jag ger exempel nedan.
Vi människor har ett inbyggt ”larmsystem” när din hjärna uppfattar ”en fara ett hot” då går igång. När hjärnan uppfattar en fara, och det gäller både en verklig fara, som t.ex en rasande björn, en bil som kör emot oss på fel sida vägen, en inbrottstjuv mm
eller en fara som bara finns i våra tankar och vårt huvud, något vi bara tänker och tror. Och som då EGENTLIGEN inte är någon livsfara för oss, så startar det.
Som ett brandlarm som varnar vid misstanke om brand. Vårat kroppsliga ”brandlarm” förbereder kroppen på en mängd olika sätt, för att fly eller slåss mot en fara, hjärnan sänder signaler till kroppen och hjärtat slår snabbare för att pumpa blod till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, kroppen och musklerna blir spända och ”beredda” blodtrycket ökar, man svettas, kan känna sig yr, får tunnelseende för att ha fullt fokus på faran med mera.
(läs mera på webbsidan under VAD ÄR)
Allt detta är helt normala reaktioner och dom tänker man inte så mycket på då faran är verklig, men sitter man på lektion i skolan och börjar tänka jobbiga tankar om att kanske bli sjuk, då blir det ”kortslutning” i skallen och det känns jättejobbigt och man blir ännu mera rädd, får mera stressreaktioner i kroppen o.s.v.
Då man är mitt uppe i starka känslor av något slag (rädsla, ångest, stress, ilska mm) så är den delen i hjärnan som heter Amygdala aktivt, den delen sitter vid örat.
Där finns alla känslor och beteenden och reaktioner kopplat till känslan. Känslan ska få oss att agera och reagera snabbt. UTAN att tänka och fundera så mycket. (läs mera om känslor på webbsidan)
Den delen av hjärnan där vår förmåga att planera, se mönster, tänka logiskt, lösa klurigheter mm finns heter frontalloberna, de sitter vid pannan.
När man är mitt uppe i stress, ångest eller andra starka känslor så kan man alltså inte tänka klart, vara ”smart” och kanse resonera med sig själv att man nog alls inte är sjuk, man bara oroar sig..
Man är i full beredskap för att fly eller slåss.
Vet dina föräldrar om hur du mår, vet de om din oro och rädsla? Tipsar dig och dina föräldrar att se ett program som finns på SVT-play som heter DIN HJÄRNA, det första programmet handlade just om stress.
Då stressystemet är igång behöver man jobba med att ”få hjärna och kropp” att förstå att det INTE är någon fara, få kontakt med frontalloberna och logiskt tänkande.
Du kan kanske tillsammans med någon av dina föräldrar testa beteendeanalys på webbsidan, för att se hur du tänker känner och gör idag, hur dina tankar påverkar dig, samt börja fundera på vad du behöver acceptera eller träna på att förändra/förbättra.
Man behöver även jobba med återhämtning, att få ut stresshormoner ur kroppen om man har många stressande saker runt och i sig själv. Något som är väldigt bra för det är fysisk aktivitet. Lagom träning så inte träningen i sig blir stressande.
Även återhämtning i form av positiva aktiviteter, avslappning och andningstekniker samt medveten närvaro.
Snorkel har två appar, dels Snorkelövning, som är en del information om t.ex. medveten närvaro, krisfärdigheter och avslappning, men är väldigt många övningar och röstinstruktioner för att bl.a. ”lugna sig själv och sitt stressystem”.
Sedan finns Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) den appen handlar om att träna på att stanna upp, då starka känslor är på väg att ”ta över” träna lugn andning och avslappning.
Den innehåller information om känslor, varför man har dem mm. Träna då du är lugn för att kunna använda då stress och ångest kommer. Detta är något som du och dina föräldrar kan träna på tillsammans.
Dessa olika övningar kan också hjälpa dig att bli medveten om och börja förändra dina tankar, ett sätt att träna på att släppa jobbiga tankar kan vara så här;
- Tänk dig alla tankar som kommer som på ett ”löpande band” som det kassörskan sitter vid på affären. Hon behöver bara se och scanna in varan och sedan ta nästa.
Inte stanna upp, noga granska och ”fastna” vid någon vara.. Eller hur, precis på samma sätt kan du öva att göra då negativa tankar och oro kommer, se notera och släppa, ta ”nästa vara”..
Föreställa dig det i dina tankar. Där kom en tanke på att jag är sjuk, då blir jag rädd, där kom en tanke på den gulliga hunden på andra sidan gatan, då blir jag glad, där kom en tanke på julafton, då blir jag förväntansfull… o.s.v.
Kan du och din mamma läsa detta mail tillsammans, så kan hon förklara lite mera för dig.
Ni kan också tillsammans titta på programmet om stress, prova övningar och beteendeanalys.
Samt fundera på om ni behöver ytterligare hjälp.
Sänder dig många kramar, skriv igen i frågelådan om du vill, Snorkel