Hej, jag är en tjej som precis fyllt 18 år.
Jag vet inte hur jag ska börja men det är så att jag börjar snart trean på gymnasiet. Det betyder att om drygt ett år är det dags att säga farväl till skolan.
Dock så vet jag att jag ska plugga vidare i framtiden.
Det är här mitt problem kommer. Jag har en såååå grov ångest över framtiden. Att klara mig själv, tänk om jag inte kan det? Alla verkar se fram emot att flytta, eftersom alla verkar ha det bra ekonomiskt. Jag fick inget sommarjobb i år och är så otroligt orolig över hur jag ska skaffa boende m.m. Hur ska jag ha pengar? Tänk om jag inte hittar ett jobb? Alla mina kompisar har sommarjobbat och tjänat pengar. Hur ska jag då klara mig på universitet om jag inte tjänat nu tidigt. Studiemedel har jag hört är lågt och hälften är lån och resten är bidrag man får. Förlåt om detta är otroligt osammanhängande, men jag kan inte sluta tänka.
En sak som oroar mig också är att mina föräldrar ska känna att jag är en stor börda för dom. Jag känner bara att jag känns som en jobbig person för dom, även om de aldrig sagt det.
Snälla hjälp mig, hade varit så tacksam!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har fastnat i skräck och rädsla- negativa tankar, om hösten, skolan och framtiden.
Det är nog väldigt många unga som kan känna igen sig i dina tankegångar.
Framtiden är något vi aldrig vet någonting om, och de allra flesta är oroliga inför okända ting, fast många kanske väljer att ”inte låtsas om det” utan håller det inom sig.
Problemet för dig är att om du tänker negativt om detta redan nu, så får det dig naturligtvis att bli ledsen och orolig- denna ledsnad och oro påverkar det du sedan gör.
(kanske ”ger upp”, är ledsen och inte öppen för nya kontakter, ångestfylld och bara fokus på kroppen, deppar hela hösten, klankar ner på dig själv, isolerar dig, överkrav, och så vidare.
Tankar är vårat självprat- som vi hade en person på axeln som hela tiden kommenterade, och sa saker till oss om vad vi gjorde, vad som händer mm. Om man TROR på dessa tankar, tar dem för sanning, och FÖLJER tankarna så kan det bli problem.
Tankar är tankar, ingen sanning, men de styr och påverkar oss mycket. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro. Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Det är viktigt att faktiskt resa sig upp och göra något annat, för att bryta ältande.
Prova beteendeanalys som finns på startsidan på snorkel.se, det handlar om att lära sig se och förändra negativa beteenden, som ställer till det för en på längre sikt.
Man kan också på olika sätt träna på att inte fastna i negativa tankar och ältande.
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har.
Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem.
Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag blir ensam" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" och så vidare.
Du kan också föreställa dig tankar som kommer och går som en kassörska som sitter i kassan på en affär. Varorna kommer rullande på rullbandet, hon tar upp en vara, tittar på den, scannar in den och låter den sedan rulla vidare på bandet och tar nästa vara. Hon fastnar inte i att börja fundera ”vad är det i denna vara” ”var kommer den ifrån” ”vad ska den användas till” ”är den bra eller dålig och så vidare.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro, att styra fokus och uppmärksamhet, om att vara precis här och nu i det som händer, istället för ”där och då” det som vi inte kan påverka eller vet något om. Fastna i orostankar till exempel.
Din oro för hösten och framtiden redan nu, förstör och påverkar din sommar, och MINSKAR chansen att hösten blir bra och fungerar.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan
eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis.
Du kan också prova att distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör istället för att ha fokus på tankarna om ”framtida tänkta katastrofer”.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. etc.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv.
Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag får sommarjobb nästa termin, MASSOR av andra klarar att studera utan annan ekonomi än studielån, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan, jag är älskad etc.
Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan om du vill.
Att säga STOPP till sig själv då man fastnar i ältande, negativt tänkande eller börjar jämföra sig med andra är också en teknik.
Man är bra på olika saker, man har olika förutsättningar, och ”man vet inte allt om andra”, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål.
Prova vår app Skills Snorkel reglera känsla, som handlar om känslor och att reglera starka känslor. Bland annat genom att säga stopp till sig själv. Använd kod x330, gör sedan ett eget enkelt lösenord.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Hoppas detta var en liten bit på vägen.
Skriv i frågelådan igen om du vill. Läs också andras frågor/svar. Kram från Snorkel