Hej! Jag är en tjej som går i åttan.
Jag är en sån som övertänker mycket och har mycket ångest/oro. Det kan vara om skolan, mitt liv, saker som har hänt och som kommer hända som jag är rädd för. Jag gör inget på min fritid direkt. Jag går till skolan, kommer hem och lägger mig i sängen o kollar på tv eller mobilen.
Och då händer det ju alltid att jag somnar efter skolan. Kan vara 2-3 timmar.
Men det är så mycket lättare att sova på dagen. Jag vet inte varför. Jag känner mig inte tvingad till att sova då och det känns bara tryggare på nåt sätt.
När man vet att ens föräldrar tillexempel är utanför och är vakna. Men sedan när det väl är läggdags har jag skitsvårt och sova. Och jag jag vet att det är för att jag sovit middag.
Men det kan iallafall vara att jag är skittrött men kan iallafall inte sova för det är ju då jag övertänker som mest och oroar mig som mest för saker och ting. Och då går det inte att sova. Dessutom den här känslan att man är ensam och det är mörkt.
Och när jag väl känner mig tvingad till att sova men kan inte för jag tänker för mycket så blir jag bara stressad för jag vet att jag kommer vara skittrött dagen efter som alltid. Och kollar på mobilen hur mycket det är kvar tills jag ska vakna. Och blir så stressad.
Men så fort jag blundar och försöker sova tänker jag bara på negativa saker. Får panik, allt blir bara till en ond cirkel. Från att jag vaknar, är skittrött för jag sovit jättelite, sedan går i skolan skittrött under hela dagen.
Kommer hem från skolan skittrött, och klart som fan jag lägger mig och sover då, sedan tills på kvällen när jag ska sova men ligger och bara har ångest även fast jag kan vara trött och inte kan somna.
Slutar upp med att jag bara får tre timmars sömn varje natt och tre timmar på eftermiddagen efter skolan. Hjälp mig

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver verkligen jättebra den fälla och onda cirkel som du hamnat i, genom att sova på dagen.
Du verkar veta precis hur det hänger ihop.
Svårigheten för dig är att göra något åt det.
Det är ett ”jobb” att vända tillbaka dygnet, vilket du behöver göra. Alltså låta kroppens ”normala” sömnrutin komma tillbaka, där du blir trött på kvällen, sover på natten, pigg på dagen.
Du behöver stå emot att sova på kvällen, fast du är så trött. Du kan ju göra det i steg om du vill, det vill säga hålla dig vaken längre och längre lite i taget.
Men oavsett när du lägger dig så är det för nattsömnen, inte för att ”sova middag” Detta kommer att ta ett tag, det går snabbt att lära in ”ovanor” men betydligt svårare att ta sig ur det.
Skolsköterskan på din skola kanske kan hjälpa dig med detta, att vända tillbaka dygnet.
Du behöver vara lite förberedd, veta vad du ska göra så att det inte blir att du lägger dig på sängen, kollar mobilen och somnar.. Baka, städa, möblera om, plugga, sporta, gå promenader, träna inne, skriv brev, läs (dock inte liggande) testa en ny hobby/intresse, om du blir trött, upp och rör på dig.
Be din mamma och pappa om hjälp med detta, ni kan kanske göra saker tillsammans.
Du kan läsa mera på denna webbsida om svårt att sova, vaknar på natten.
Ångest (och oro) kan vara smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt. Ångest är kroppens naturliga reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande och, fortlevnad och utveckling.
Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag.
Vi upplever en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, (och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för) hjärnan signalerar FARA och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad.
Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen.
Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning.
Vi får tunnelseende - allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet).
Kroppen blir alltså spänd och ”start beredd”. Man kan likna systemet med kroppens GAS- som ska få oss att agera. Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm. med mera. Det händer mycket i kroppen.
Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen. Du skulle inte reagera på detta om du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma i soffan, börjar tänka på något man tycker är hemskt, eller om man har panikångest och "faran" är minsta lilla pirr i magen och en stark rädsla för att få en panikattack och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det mycket obehagligt.
Problemet är att hjärnan inte kan skilja på en ”verklig fara” och något som bara finns i våra tankar, fantasier, föreställningar.
En orostanke kan kicka igång ”alarmsystemet” Om du ligger för att sova, får orostankar, kroppen naar ”fara/obehag” och alarmsystemet kickar igång, kroppen gör sig beredd att ”kriga” fly eller försvara sig. Då går det inte alls att somna, vem skulle lägga sig för att sova mitt i ett slagfält…?? Eller hur.
Också därför det är så mycket lättare att sova på dagen, inget stress/ångestsystem är igång.. Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet. Kroppens ”broms”.
Om kroppen är fullt krigsberedd, man andas snabbt och ytligt, har fullt fokus på "faran" spänner hela kroppen, och "tänker paniktankar" (varför släpper det inte, står inte ut, detta är så fruktansvärt, vad ska jag göra, kommer inte att kunna somna, skittrött imorgon, tänk om något händer osv.)
Så kan man inte somna. Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet - nästa kväll när situation är liknande, man ”vet” hur svårt det är, oron är starkare och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel.
På denna webbsida, där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss"
Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (ta ett varmt bad/dusch, smörja in sig, se vackra minnesbilder, lyssna på vacker musik mm.
Snorkel har också två appar Snorkelövning, med olika instruktioner och röstövningar att lyssna och följa.
Skills Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) som handlar om känslor, varför man har dem, känslors funktion och övningar för att reglera/minska, starka känslor.
Tankar och orostankar kommer ofta på kvällen precis som du skriver, det blir mörkt, man ser inte omgivningen på samma sätt, tystare, färre ljud och stimuli som kan ”distrahera” hjärnan på olika sätt. Tankarna ”far omkring, utan din ”kontroll”
Det du kan träna på är att säga åt hjärnan, ”gör så här, fokusera på andningen, följ din andning då du andas in genom näsan, genom lungorna ända ner i magen och ut igen.
Du kan också räkna andetagen, andas in ett, andas ut två. Du kan ha fokus på hur det känns i näsan, känna att magen reser sig upp och ner. ( Det finns många andningsövningar i appen Snorkelövning. När dina tankar far iväg, lägg bara märke till det och styr tillbaka fokus och uppmärksamhet till andningen.
Detta handlar om medveten närvaro- att styra sin uppmärksamhet till här och nu, istället för att fastna i orostankar och rädslor.
Det finns mycket information om medveten närvaro på www.snorkel.se
och i appen Snorkelövning.
Detta blir ett långt svar, hade tänkt skriva lite mera om tankar också, hur tankar påverkar oss i det vi gör och hur vi mår. Men ber dig läsa på webbsidan idstället, och prova de olika övningar som finns där för att hantera jobbiga tankar.
Kolla på Vad ÄR och VAD GÖRA negativa tankarwww.snorkel.se
Hoppas att detta kan vara en bit på vägen. Läs mera, testa strategier. Skriv igen i frågelådan och berätta om hur det går för dig. Kram Snorkel