Jag har inte mått så bra som senare två veckorna.
Jag har varit nedstämd. Ångest, och jag tror att det beror på att när jag känner ett liten ovanlig grej om min kropp så kollar jag det på google.
Då står det cancer, sjukdom med mer. När jag får känslan så får jag hög puls och när det blir så då är det inte skönt att vila för jag kan inte somna.
Jag vill inte göra nått. För jag känner mig nedstämd. Filmer är bra. Det funkar att tänka på annat. Vågar inte berätta för någon för det känns skämmit.
Vill bara må bättre. Kan du ge tips? Kevin,14år

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har varit ledsen, nedstämd och rädd de senaste veckorna. Men inte vågat dela dina tankar och oro/ångest med någon, du tycker att det är "skämmit". Om du läst lite mer på denna webbsida (www.snorkel.se) och kollat i frågelådan om andras frågor och svar, så har du nog sett att jättemånga barn och ungdomar känner oro och ångest. Det är en naturlig och livsviktig reaktion som alla människor har, och som gjort att vi människor överlevt och klarat alla faror under människans utveckling. Vår hjärna uppfattar en "fara" ett "hot" av något slag, och den larmar då kroppen om att förbereda sig för att fly eller slåss för överlevnad. En mängd reaktioner sätter igång i kroppen, för att göra oss starka och snabba.
Ångest handlar alltså mycket om kroppens reaktioner, den förbereder oss för att bli starka och snabba för att kunna fly eller slåss mor verkliga faror, vilda djur, överfall, farliga situationer i trafiken mm. Hjärtat pumpar ut blod med syre till musklerna så att vi ska bli starka o snabba, andningen ökar och blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, kroppen spänns och förberedd på aktivitet, "tunnelseende" så allt fokus ska vara på "faran" mm (läs mera om vad som händer i kroppen vid ångest på www.snorkel.se VAD ÄR oro/ångest)
Du skriver att du inte kan vila eller sova då du får ångest, och precis så är det, då man har ångest är det som om man är mitt uppe i ett "krig" på ett slagfält, kroppen vill slåss och kämpa mot en "fara". Och vem skulle lägga sig ner och sova mitt på ett slagfält...? Man behöver lugna ner kroppen först, "säga till den" det är OK ingen fara, vi behöver inte fly eller slåss. Få kroppen att bli lugn genom att andas lugnt, slappna av, och ha uppmärksamheten på något annat.
Ett stort problem med ångest är ju att hjärnan kan inte skilja på verkliga hot eller faror, och det vi bara tänker är fara, alltså våra tankar, fantasier och föreställningar. Så när du läser om cancer, kanske känner smärta, ser ett märke eller hostar, och att du då tänker att "TÄNK OM DET ÄR CANCER" och TROR på tanken, så då sätter alarmsystemet igång för fullt.
Du kanske hamnar i att kontrollera kroppen, känna efter, läsa om mm, för att på så sätt "lugna dig" och känna dig mera säker, men det leder till att din oro ökar allt mer.
Cancer ÄR ju en mycket allvarlig sjukdom som absolut ingen vill ha, trots att idag så går forskningen framåt och behandlingarna blir allt bättre.
Men om hela livet blir påverkat för att vi ständigt har en överdriven rädsla för sjukdomen som hindrar en från att njuta av livet och att man är frisk här och nu, då blir det ännu värre. Livet blir ett "lidande" över något som faktiskt inte alls hänt. Vi "aktar oss" och "skyddar oss" hela tiden och får ett liv där vi inte "vågar" göra något alls.
Och visst är det märkligt, om vi tänker positiva tankar och oss själva eller livet i stort, som att "jag fin, bra och perfekt precis som jag är" "andra gillar och vill vara med just mig" "jag kommer att lyckas toppen med detta" eller "jag kommer att bli rik, vinna pengar, få toppbetyg" med mera så har vi väldigt svårt att tro på det eller att ta det på allvar.
Men minsann, tänker vi NEGATIVA tankar så tror vi genast på det och tänker att det är sanning, reagerar och känner som om det vore sanning. Fastnar i tankar på det.
Tankar är ju just tankar, ingen sanning, vi tänker ständigt och sänder "små tankebudskap" till oss själva.
Om vi TROR på våra tankar, tänker att det är sant, eller TÄNK OM det är sant... så signalerar vår hjärna FARA till kroppen, och vårat alarmsystem för just fara, att undvika faror, sätter igång, och med det alla reaktioner i kroppen.
Det finns många sidor på nätet nu för tiden om symtom och olika diagnoser, och visst är det så att vi kan ha nästan alltihopa om vi börjar känna efter och läsa om dem.
Det är verkligen en av nackdelarna med dessa sidor, att de kan öva vår oro och ångest.
Du behöver minska och sluta göra de överdrivna saker du gör för att kontrollera din kropp och läsa om en massa symtom. Om du gör många kontrollerande saker för att kortsiktigt "lugna dig", så kanske du behöver sluta med dessa en sak i taget. När man slutar kontrollera så ökar alltid oron till en början.
Fundera på vad det är du gör och i vilka situationer då oro/ångest uppstår, och vad du då gör för att minska din oro. Du ger exempel på några distraktionstekniker som fungerar bra för dig, som till exempel film och då du lyckas tänka på något annat.
Du kan prova beteendeanalys, se en kedja av händelser, som finns på Snorkels startsida. Det handlar om att lära känna sig själv och sin oro lite bättre, hur situationer, tankar, känslor och kroppen hänger ihop och det vi sedan GÖR för att minska oro/ångest, och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt. Det som känns bra i stunden kan påverka oss negativt på längre sikt och göra oron mycket värre.
Det finns något som heter "mindfulness" medveten närvaro, en teknik för att vara här och nu och inte fastna i grubblerier och negativa tankar, utan att träna på att styra vår uppmärksamhet just på något annat.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten.
Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Istället får man säga till sin uppmärksamhet, "kolla här istället" och uppmärksamma något annat med alla sina sinnen. Bokstavligen resa sig upp och göra något annat.
läs mera på sidan och du hittar även vår App Snorkelövningar att ladda ner, där det finns många röstövningar och instruktioner hur man kan hantera oro/ångest. Du kan också ladda ner appen
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor använd koden x330. Den appen handlar om just känslor, och vad olika känslor vill få oss att göra, som undvika eller överkontrollera då vi tänker på faror.
Det finns övningar i att stanna upp. andas lugnt och slappna av, för att reglera starka känslor, och träna på att göra tvärt emot känslan. Till exempel så vill känslan få dig att kontrollera, läsa om symtom, och du tränar på att INTE kolla.
Då man blir rädd och orolig så spänner man sig och andas ytligt, (förberedd på att kämpa eller fly från hot) vilket förvärrar ångesten, så andnings och avslappningsövningar kan också vara till stor hjälp.
Du hittar dem också på webbsidan och i Appen Snorkelövning.
Du skriver att du inte vågat berätta för någon, vet inte din familj om hur du tänker och känner? Berätta för dem. Så att ni tillsammans kan jobba för att bryta negativa beteenden som att fastna i negativa tankar, kontrollera kroppen och ständigt läsa om olika symtom. Dina föräldrar och du kan tillsammans läsa mera på denna webbsida om ångest och ha en plan för vad du kan göra istället då oron kommer. Du har inget att skämmas för.
Du kan också kontakta elevhälsan på din skola för att ni kan jobba med tekniker för att minska oro/ångest tillsammans.
Hoppas detta blir en bit på vägen. Kom ihåg, tankar är tankar och ingen sanning. Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill.
Kram från Snorkel