Snälla hjälp mig, har jag någon diagnos eller är det något fel på mig? Jag är oftast en glad och social person som pratar med alla, det har jag inga problem med. Men jag kan få panik, bli ledsen, få ångest, bli frustrerad och arg inför nya saker, nya platser, trånga platser och platser där det finns mycket folk. Tex, gå in på ett snabbmatsställe där jag ser att det är massa folk kan få mig att börja gråta och ja vägrar att gå in. Affärer kan också få mig att må så dåligt, att behöva tänka på morgondagen. Att behöva gå till jobbet, att ta körkort ger Mig panik, ångest, rädsla och sorgsenhet. Jag tror inte jag kan klara det, tänker ut olika sätt att dö på, vilket har börjat bli väldigt påfrestande. Att åka till en annan stad och shoppa kan ge mig stress, ja blir irriterad utan anledning och har panik inombords. Jag vill oftast inte prata om det eftersom ja blir arg på mig själv, ja känner mig konstig gentemot andra personer och ja vet ju helt ärligt inte vad ja kan säga i mitt försvar. Ibland tänker ja att det kanske är något jag inte "vill" och att ja blir som ja blir för att jag inte får min vilja igenom, men helt ärligt, jag vill ju kunna fungera normalt så den tanken slår ja ifrån mig rätt fort. Allt som har med nya situationer att göra är skrämmande, detta skapar ofta problem i min vardag och för mina nära och kära. Är det bara jag som är larvig och feg eller kan det faktiskt vara en diagnos? Känner mig även ofta nedstämd utan att veta varför, kan bli deppig rätt ofta. Har rädsla inför döden, kommer ofta på olika sätt ja kan råka "dö på" Snälla hjälp...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag vill börja med att svara på din undran just kring "har jag någon diagnos" "eller är det något fel på mig". En diagnos är ju flera olika symtom/ problembeteenden som tillsammans har fått en namn, har man flera av dessa "symtom" så kallas det något, alltså diagnosen. Detta för att underlätta för behandling och åtgärder för att minska besvär/bota etc. Lika över stora delar av världen.Jag kan inte svara på om du har en diagnos men det du beskriver låter som ångest , någon form av "panikångest" med svårigheter att vistas där det är trångt, mycket folk, nya situationer mm. Ångest är en mycket viktig "överlevnadsstrategi" alltså en viktig funktion för vår överlevnad historiskt och även nu. Ett alarmsystem där vi snabbt ska förberedas för att slåss eller fly vid fara, för att överleva helt enkelt. Om man blir jagad av en livsfarlig björn, håller på att bli överkörd av en bil eller kommer på en inbrottstjuv där hemma, så behöver man reagera snabbt och fly eller kämpa/slåss. Det är absolut inget "fel" Dock kan detta "alarmsystem" inte skilja på en verklig fara eller något som vi UPPLEVER som farligt obehagligt, utan samma system går igång. Systemet ska göra oss snabba smidiga och starka, påverkar andningen som blir snabb o ytlig för att ge syre, hjärtat, som ska pumpa blod till musklerna slår snabbare, etc (läs mera om detta på webben) Om vi blir jagade eller springer, så känns inte detta obehagligt eller konstigt, men sätter systemet igång i kön till kassan på affären, så upplevs det mycket obehagligt och vi blir ännu räddare. Oftast försöker man fly, lämna situationen och undviker situationer som väcker detta obehag. Hur känns det i din kropp då du blir "rädd" får panik i svåra situationer? Exakt vilka situationer handlar det om? Vad brukar du göra för att minska obehaget? Finns det situationer som du undviker? Nya situationer där man inte riktigt har "kontroll" vet vad som kan hända, hur det ser ut, hur man kommer därifrån etc är det vanligt att man har svårt för. Hur ser dina tankar ut kring svåra situationer? Hur tänker du då du känner obehag/ångest/panik? Du blir också arg på dig själv för att du reagerar så här, vilket också förvärrar hur du mår. Funderar om du är "larvig eller feg". Vilket du naturligtvis inte är. Vill också säga att ångest i olika situationer är mycket vanligt, du är definitivt inte ensam om detta. Bla just därför finns denna webbsida, för att ge information om vad det är och förslag på vad man kan göra. Läs andras frågor och svar om oro/ångest i frågelådan. När man har det jobbigt i livet på olika sätt, är det vanligt att bli nedstämd, livet känns tungt. Har man ångest i vardagslivet så blir man påverkad på många sätt, rädsla för att inte kunna klara av och hantera, hur blir det i framtiden etc. Det finns mycket att läsa på denna webbsida om oro och ångest, vad det är och vad man kan göra. En förståelse för vad det handlar om, att du inte är "fel eller konstig" samt strategier för att kunna klara svåra situationer, träna i steg för att klara. Vet din familj om hur du regerar/känner och mår? Har du stöd från någon i tex skolan? Jag vet inte hur gammal du är, men oavsett kan man behöva hjälp och stöd för att börja ta kontroll över sin ångest. Läs själv och tillsammans med din familj mera på Snorkelwebben. Fundera på om du vill ha mera stöd/hjälp. Skriv igen till frågelådan om du vill. Hälsningar från Snorkel.