Hej, jag har desperat googlat runt och runt nu för att jag inte längra orkar må så här och äntligen hittade jag en hemsida man kunde skriva in till. Nu till min historia.
I mitten av januari 2021 började jag må väldigt illa. det blev värre och värre och vid påsklovet kunde jag till slut inte gå till skolan alls (tidigare hade jag typ gått en eller två lektioner om dagen). Det tog helt enkelt stopp. Jag kan inte träffa vänner, inte vara med i skolan, inte åka med och träffa släkt, inte köpa nya kläder. Jag bara mår så fruktansvärt illa. Jag har liksom inte ens firat min 15 års dag för jag mår så dåligt.
Jag har missat allt och kommer garanterat missa sommaren också. Det ger mig stress då jag mår så illa och har så ont i magen, då jag kommer missa allt p.g.a. att jag inte blir frisk.
Jag har mått såhär i 5 månader nu och jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska kunna gå vidare från det här för det funkar inte mer.
Snälla ge mig tips om hur jag ska kunna bli frisk.

Svar
Hej, så bra att du hittat hit till www.snorkel.se Uppsalas webbsida vid psykisk ohälsa hos barn/unga, och våra appar.
Först och främst hoppas jag att du gjort en ordentlig somatisk undersökning, där man kan konstatera att det inte ligger några somatiska orsaker bakom hur du mår, ditt illamående. Det finns allergier, överkänslighet, hormonella förändringar med mera, som kan orsaka illamående.
För att verkligen ”våga tro på” att det handlar om ångest/stress och att det inte är något ”fel” i kroppen, är det viktigt med en ordentlig somatisk kontroll.
Prata med dina föräldrar om det.
Om man inte hittar några somatiska orsaker kan du slappna av på ett annat sätt, sedan är det självklart lika jobbigt för dig i alla fall eftersom du naturligtvis önskar att må bra, slippa må illa, men då handlar det mera att acceptera att det troligen handlar om en ond cirkel av stress och ångest, och jobba för att hantera och bryta den.
För då verkar det som om du har hamnat i en väldig ond cirkel av stress/oro/ångest, det ena leder till det andra, och i slutändan blir du mer och mer ”känslig” är ständigt stressad och uppe i varv, känner efter, undviker saker då du är rädd att må illa, har rädsla (ångest för att må illa), spänner dig, är vaksam, andas ytligt, känner ännu mera stress/oro/ångest och allt börjar om igen.
Vårat inbyggda ”stressystem” - ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv.
Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”stressystem/brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloberna utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar, fantasier och ”feltolkningar”  ”tänk om” tankar, om rädsla för att bli sjuk igen, tankar om att inte få luft, tänk om jag mår illa, dina försök att styra och kontrollera, det drar igång amygdalas stress/larmsystem.
Allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran”, man andas ytligt och snabbt, vilket innebär obalans mella syre och koldioxid, något som ger illamående. Det är
också så att andra mindre viktiga system i kroppen, som till exempel matsmältning, stannar av, vilket ger symtom från magen, ont, lös/hård, illamående med mera.
(läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA på www.snorkel.se , tipsar också om Anders Hansens program DIN HJÄRNA, om hjärnan och stress, som finns på SVTplay nu säsong 1 avsnitt 1)
När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att försöka kontrollera din ännu mera, avstår saker, undviker att göra saker osv.
Jag vet inte exakt vad som händer och hur du gör, men det blir ett problem att du försöker ”kontrollera detta på olika sätt” växande ångest, obalans mellan koldioxid och syre i inandningsluften vilket leder till andra kroppsymtom mm ..
Skulle du kunna testa BETEENDEANALYS- se en kedja av händelser som finns på snorkels webbsida? Kring kanske undvikande, kontrollerande av ångestsymtom eller annat  problem beteende.. Testa först med färdiga alternativ för att sedan skriva med egna ord. Se instruktionsfilm och information på webbsidan.
Då får du en tydligare bild av vad som händer. Se instruktionsfilm, läs information, finns på www.snorkel.se startsidan.
När man får ångest/känner stress så spänner man sig, om man spänner sig så känns det svårare att andas, man andas också väldigt ytligt och snabbt, man behöver träna på att ”sänka axlarna, andas ända ner i magen”. Så en viktig del om man försöker släppa ångesten över andningen kan vara avslappning, och kanske prova övningen Kroppsscanning som finn i app och på webbsidan.
Hur ser dina katastroftankar ut angående ditt illamående?
Att göra en somatisk kontroll, där man undersöker somatiska orsaker bakom dina symtom, är naturligtvis viktigt och rätt, men sedan kan det handla om att acceptera att detta är nog ångest/stress (om man inte hittar somatiska orsaker) och börja jobba för att hantera den.
Läs också mera om stress under VAD ÄR och VAD GÖRA på Snorkels webbsida. Finns en liten film där också som heter Managin Stress.
Fysisk aktivitet är en viktig del vid stresshantering, men om det blir för mycket, man har inte ”fyllt på” med energi före och direkt efter träning, eller att man belastar för hårt, så ökar risken för att man ”tar ut all energi” och kroppen blir mera mottaglig för infektioner, man blir sjuk. En varningssignal att lyssna på.
Hur äter du? Får din kropp tillräckligt med energi?
Återhämtning, att ge kroppen lugn och ro igen, vila, positiva aktiviteter, andningsövningar, avslappning och medveten närvaro, är kanske tekniker du kan träna på att göra mera av.
Snorkel har två appar, dels
Snorkelövning med flera olika röstövningar, medveten närvaror-”träna på att styra fokus” andning och avslappning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, handlar om känslor, varför man har dem och övningar i att reglera en känsla som blir så stark att den ställer till problem. Använd kod x330.
Medveten närvaro, mindfulness handlar om att träna på att styra fokus och uppmärksamhet, bort från kroppen och ångest, rikta den mot nuet och det du gör. Läs mera på www.snorkel.se
Balans i livet, är en annan sak som du kan titta närmare på, balans mellan vad som tar kraft, energi lust och ork samt var som GER energi karft lust och ork. Läs mera om balans i livet på webbsidan, och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Detta blev ett långt svar, hoppas att det kan hjälpa dig en liten bit på vägen.
Du och dina föräldrar kanske kan läsa och prova övningar tillsammans. Men som sagt, i första hand en somatisk undersökning.
Om du behöver mera hjälp så kanske du ska prata med kurator på din skola, som också kan hjälpa dig med övningar och stresshantering.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill, kram Snorkel