Hej! Jag mår jättedåligt över att prata inför folk. Problemet är att jag studerar till gymnasielärare och det värsta för mig är att hålla en presentation men det måste jag göra i mitt program. Det får mig faktiskt att tappa andan, darra, bli varm, svettas och tappa rösten samtidigt som det får mig att vilja gråta och få ångest över valet att bli gymnasielärare.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt. Social ångest är ett vanligt problem. Som du säkert redan vet så är ångest kroppens reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande och, fortlevnad och utveckling. Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag. Vi upplever en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, (och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för) hjärnan signalerar FARA och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad. Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen. Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning. Vi får tunnelseende- allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet) .Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm. mm. Det händer mycket i kroppen. Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen. Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma och börjar tänka på att tala inför folk, eller står inför att redovisa, börjar tänka på något man tycker är hemskt, och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det mycket obehagligt. Delen i hjärnan som heter Amygdala styr då våra tankar och känslor- då blir vi känslo och impulsstyrda. Vi behöver komma i kontakt med främre delen av hjärnan, frontalloben, där vårat förnuft, logiskt tänkande, vår förmåga att lösa problem och tänka klart sitter. Du har säkert märkt hur man liksom får ”kortslutning” då man är mitt uppe i starka känslor och stress/ångest. Har du sett TV-serien med Anders Hansen, Din Hjärna, som går på SVT nu, kolla på SVT-play, Din hjärna-stress, den beskriver jättebra vårat ångest/stress-system. Man kan övervinna rädslor och ”obehag”, stegvis träna på svåra situationer för att lära sig ”hantera” sitt stressystem. Finns några bra ”självhjälpsböcker” Anna Kåver Social Ångest och Thomas Furumark Social Fobi. De beskriver på ett bra sätt hur man kan träna. På denna webbsida och i våra appar finns information om bl.a. ångest och många strategier för känsloreglering och för att hantera ångest. Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet som sitter just i frontalloben och i Hippocampus. Om man som du kämpar och kämpar med att få bort ångesten, är fullt krigsberedd, andas snabbt och ytligt, har fullt fokus på "faran" spänner hela kroppen, och "tänker paniktankar" (varför släpper det inte, står inte ut, detta är så fruktansvärt, vad ska jag göra, jag kommer inte att klara av, osv.) just för att du är så rädd att det inte ska släppa, att du inte ska klara av, göra bort dig, osv så tar det mycket längre tid att det släpper, ångesten sjunker. Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet- nästa gång i en liknande situation blir man jätterädd att det ska bli så igen- och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel. På denna webbsida, där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss" Viktiga strategier är att stegvis träna på svåra situationer, tänk som om du skulle klara att hoppa från 10ans trampolin, du gör det i steg, först känner du på vattnet, kanske hoppar i vanliga bassängen, hoppar från kanten, dyker ner, testar 1 ans trampolin, hoppar först, för att när det känns ok dyka, sedan 5.ans o.s.v. Hur snabbt detta går, hur små steg man behöver ta, är olika från individ till individ. Motivationen, hur gärna vi vill klara av, har stor betydelse. Du har mycket att vinna på att övervinna och träna på att tala inför folk. Du har ett fantastiskt jobb som framtida lärare framför dig. Och om du tänker med förnuftet så VET du att övning ger färdighet. Det ÄR jobbigt, ”som sjutton” i början med går lättare och lättare. Och då minskar vår rädsla-stress-ångest. Larmsystemet sätter inte igång på samma sätt. Viss anspänning har man kanske alltid, men stress är också något bra, gör oss skärpta, fokuserade och manar oss till att vara förberedda. Testa övningar som andas lugnt- magandning, avslappning-ångest/stress gör en spänd i hela kroppen, distrahera sig själv-skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (om man är hemma t.ex. ta ett varmt bad/dusch, smörja in sig, se vackra minnesbilder, lyssna på vacker musik mm. Ha dina egna ”övningar”-strategier-krisfärdigheter, som passar just dig. Prova dig fram bland de övningar som finns i appar och på webbsidan. Appen Snorkelövning och Appen Skills Uppsala- Snorkel reglera känsla (använd kod X003 och gör sedan ditt egna enkla lösenord). Hoppas detta kan vara en bit på vägen för dig. Skriv gärna i frågelådan igen om du vill, och återkom gärna och berätta om hur det går för dig. Kram från Snorkel