Jag har ångest hela tiden dygnet runt- går inte att leva med så mycket ångest. Vad ska jag göra förutom att få tid hos en psykolog??

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att ständigt gå med hög ångest, där kroppen är uppe i varv och man hela tiden är på helspänn är fruktansvärt jobbigt. Det är som om man irrar runt i en kolsvart skog med livsfarliga människoätande tigrar som smyger runt överallt. Man måste hela tiden vara beredd på att fly eller kämpa för sitt liv, ser och hör faror överallt. Får ingen vila eller återhämtning. Det sliter väldigt på kropp och knopp.
Du skriver inget om din livssituation i övrigt, eller vad som triggar igång denna ständiga ångest? För jag antar att du inte lever med "verkliga" faror, en ångest som just grundar sig på att ditt liv ständigt ÄR hotat? Utan att din ångest kommer från faror som finns i dina tankar, föreställningar eller fantasier, saker som du är rädd för, skulle kunna hända? Vår hjärna kan inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar. Ångest/stress -systemet,  det vill säga, kroppens larmsystem kickar igång i alla fall, för att göra oss starka, snabba och beredda, på att fly eller slåss, för att skydda vårt liv. En överlevnadsstrategi som gjort att vi överlevt i alla tusentals år, från det vi var grottmänniskor och levde med ständiga verkliga faror.
Idag finns inte dessa "livsfaror" på samma sätt, utan vårat larmsystem kickar igång av vår oro och stress över den livssituation vi lever i. Sociala rädslor, rädslor för att misslyckas eller inte duga, rädslor för att inte hitta, inte klara av eller andra saker i vårt liv som vi tänker på och oroar oss för. Denna oro startar vårat larmsystem med alla kroppsymtom; hjärtat slår hårt för att pumpa blod ut till musklerna, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet som ska ut till musklerna, pulsen stiger, kroppen spänns och blir redo för aktivitet, tunnelseende med allt fokus på faran (när faran är oro så fokuserar vi allt på katastroftankarna) andra mindre livsviktiga system i kroppen stannar av, som matsmältning och urinproduktion. Vi får därför ofta symtom från magen.
Om man blir jagad av en ilsken björn, kommer hem då det brinner i huset eller är påväg att bli överfallen, verkliga faror, så skulle man inte reagera på dessa symtom från kroppen, men hemma i soffan, på bussen eller då jag ska betala i kassan, så känns detta mycket obehagligt och man gör allt för att slippa ifrån och undvika det. Då föds onda cirkalar av ökad ångest, undvikande och allt mer begränsat liv. För TANKARNA, orostankarna blir allt fler i allt fler situationer, TÄNK OM... Tills man som du beskriver går runt i en ständig oro och ångest, för att något hemskt kunde hända.
Du är inne på att kontakta en psykolog och få hjälp med din ständiga ångest, din ständiga "beredskap". (Man har som en inbyggd scanner, som scannar av omgivning och kropp för tecken på "faror" det man nu är rädd för, så minsta lilla misstanke kickar igång stress/ångest systemet) Det låter klokt, men du undrar också vad du kan göra på egen hand.
Denna webbsida www.snorkel.se och vidhängande appar, handlar just om vad man kan göra vid psykisk ohälsa av olika slag. VAD ÄR-information om, och VAD GÖRA-vad kan jag göra själv "självhjälp". Läs mera om katastroftankar och oro/ångest. Läs också andras frågor och svar i frågelådan.
När det handlar om ångest i en mängd olika situationer brukar man träna på att hantera ångest mera generellt, det vill säga, lugna sin kropp. Främst genom avslappning och lugn andning, och GÖRA det man är rädd för, alltså gå emot känslan. Känslan vill att man ska undvika/fly, från denna "livsfara" (som egentligen inte är någon livsfara för oss, och själva undvikandet blir det som håller kvar skräcken) Men istället göra det man är rädd för i små steg. Steg för steg träning.
I våra appar
Snorkelövning finns röstövningar och guidning i att hantera ångest, steg för steg, lugn andning, avslappning och medveten närvaro. Bra tekniker vid oro/ångest.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, handlar om känslor, beteenden som är kopplat till olika känslor, samt olika övningar för att reglera starka känslor.
Beteendecoach handlar om våra beteenden, situation, tankar, känslor, kroppen och det vi sedan gör, våra beteenden samt hur det påverkar oss på kort och lång sikt. För att förstå sig själv eller andra, för att träna på alternativa mer effektiva beteenden.
Fundera över vad som väcker ditt obehag, din ångest, vad du då gör och konsekvenser det får.
Skriv gärna i frågelådan igen och berätta mera.
Kram Snorkel