Hej! Jag är 15 år och har ett jobbigt problem.
Hela tiden hittar jag symptom på kroppen och oroar mig över att det beror på en allvarlig sjukdom, oftast cancer.
Sedan förra hösten har jag ”haft” både hjärntumör, leukemi, diabetes och många andra sjukdomar. Ofta börjar oron när jag söker efter olika sjukdomar på internet.
Har varit mest orolig för att jag har en hjärntumör. Har haft yrsel till och från hela våren och ofta ont i ryggen, nacken och huvudet.
Går och spänner mig hela dagarna. Har varit hos läkare tre gånger, sjukgymnast och skolkurator. I vintras var jag på BUP och de konstaterade att jag har hälsoångest.
Även fast jag vet att jag har hälsoångest oroar jag mig för olika sjukdomar. Ofta går det från att jag mår hur bra som helst ena sekunden till att jag är nere på allra djupaste botten andra sekunden. Vad ska jag göra??
Detta är jättejobbigt och begränsar mig i vardagen.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det jättetufft just nu, har stark rädsla och ångest, är jätterädd för att ha eller bli allvarligt sjuk. Och du kämpar på olika sätt att få bort din rädsla, att göra dig själv "säker" och i och med det slippa din skräck. Kontrollera, känna efter, kolla av läsa om symtom.
Problemet för dig är att din kamp för att "skydda dig" alla sätt där du försöker undvika "det hemska" med att kontrollera, läsa eller höra om symtom eller sjukdomar, bara gör att du blir allt mera rädd och orolig.
Och jag är ganska säker på att du hela tiden har fokus, kollar av dig själv och "försäkrar dig om" du är ständigt ”spänd och beredd” att du inte är sjuk eller drabbad på något sätt, av någon farlig sjukdom.
Allt det du gör, alla dina tankar och allt du gör för att försäkra dig om att du inte har någon farlig sjukdom, gör att du fastnat totalt i skräck, och den tar allt mera av din uppmärksamhet, ditt liv och din livskvalité.
Att du försöker kämpa så för att "undvika att vara sjuk" ”kolla av så du inte är det” blir din fälla, på samma sätt som om man säger till sig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant!"...Får absolut inte tänka på den rosa elefanten med sin långa rosa snabel..
Prova det, bara genom att tänka/säga så till sig själv så tänker man på en rosa elefant, så ekvationen är omöjlig.
Alla dina undvikanden det du GÖR, alltså saker du gör/eller inte kan göra, för att du är rädd för att bli sjuk eller rädd för att få mera ångest gör din situation allt värre, det är så ångest fungerar!
Gissar att det är så också, att du gör en massa saker för att inte "det farliga ska hända" ångest brukar funka så.
Ingen vill känna skräck, eller hur, och då försöker vi skydda oss och undvika det vi TROR är farligt...
Är man t.ex. rädd för hundar, (man kanske har blivit riktigt skrämd någon gång av en hund och börjat bli rädd,) så tänker man ju att ALLA hundar är livsfarliga, att de kan skada en svårt, att man måste akta sig för alla hundar etcetera.
Man blir rädd bara man hör talas om hundar, eller hör en hund skälla.
Man kanske går långa omvägar för att slippa se eller möta en hund, slutar att gå hem till kompisar med hundar eller inte vill se på TV, IFALL det kanske dyker upp en hund i något program..
Man är spänd och uppmärksam hela tiden, kollar, lyssnar, så att man ska vara beredd, kan skydda sig och fly.
Man går och är rädd och orolig hela tiden, och vid minsta lilla misstanke om att en hund är i närheten, så blir man livrädd, fast man med förnuftet vet att den är kopplad, instängd i en låst bil, inte är mer än en liten valp och ofarlig...
För man törs inte lita på sig själv, eller andra, den SKULLE ju kunna vara farlig, TÄNK OM den är farlig, kommer ut, rusar på mig... etcetera.
Så där håller ångesttankar på om och om igen.
Jättejobbigt.
Ångest är ett system vi har i kroppen för att göra oss starka och snabba vid verkliga faror, då behöver vi allt blod ut i musklerna, vi behöver kunna fokusera på faran, springa snabbt, skydda oss eller slåss för vårat liv etc.
Vår hjärna larmar ut i kroppen och stress/ångest-systemet sätter igång, hjärtat pumpar ut blod till musklerna, vi andas snabbare för att syresätta blodet, vi spänner och förbereder oss i kroppen för kamp eller flykt, man får tunnelseende för att ha all fokus och koncentration på
”faran” med mera. (läs mera om just VAD ÄR ångest på den här hemsidan) www.snorkel.se
Ångest är en naturlig och viktig reaktion vid verkliga faror, helt ofarligt och inte konstigt alls om vi rusar iväg från ett farligt lejon eller försvarar oss mot en rånare som försöker ta något ifrån dig, men när du sitter i klassrummet och tänker på farliga sjukdomar, och hjärtat börjar dunka, du andas snabbare och blodet rusar i kropp och huvud, då blir man ännu räddare och verkligen TROR PÅ att man är sjuk.
Du kan lista ner alla situationer då du blir rädd och orolig, och skriva ner vad du gör då, och även skriva ner alla saker du INTE kan göra, för att du är så rädd och orolig. För att hitta mönster i hur du gör nu, för att kunna förändra.
Du kan prova BETEENDEANALYS – se en kedja av händelser, som finns på Snorkels startsida. Där får man lära sig om sig själv och sina reaktioner, hur olika situationer, tankar, känslor, det som händer i kroppen och det man sedan GÖR, påverkar på kort och lång sikt.
Se informationsfilmen, läs instruktioner, kolla på alternativa beteenden, målsättningar med mera, så förstår du mera hur man gör.
När det gäller ångest behöver man få koll på hur man gör nu, för att kunna träna på att göra annorlunda, styra om fokus och uppmärksamhet, träna på att göra i små steg.
Och då använda tekniker som andning och avslappning för att kunna stanna kvar i situationen, och ångesten och rädslan sjunker undan.
Ibland kan man behöva jobba med att distrahera sig själv, bryta sina tankar om sjukdomar och svåra saker, då man har fastnat i dem eller behöver koncentrera sig på andra saker, som t.ex. i skolan.
Medveten närvaro- mindfulness, handlar om att styra fokus och uppmärksamhet. Styra den utåt, i det som händer i det man gör, istället för att att ha all uppmärksamhet på tankar om kroppen och sjukdomar.
När negativa tankar om sjukdomar kommer, faktiskt aktivt stoppa sig själv i sina tankar genom att resa sig upp och göra/fokusera på något annat.
Läs också mera om vad är och vad göra vid negativa tankar
Snorkel har två appar
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor- som handlar om känslor, varför vi har dem, beteenden kopplat till känslor med mera. (använd kod x330)
Har du någon att prata med, som känner till din ångest, vet dina föräldrar?
Vet de vad ångest är? Kan ni inte tillsammans läsa mera på den här hemsidan?
Har du någon kontakt på elevhälsan och/eller Bup nu, är det så att du behöver hjälp för att kunna hantera din ångest, våga sluta med de negativa beteenden som bara förvärrar din ångest, hur du hela tiden kollar, och kontrollerar.
Du kan behöva hjälp med tekniker för att hantera din ångest, som t.ex. avslappning, andningsövningar och medveten närvaro.
(du hittar sådana övningar på den här hemsidan).
Prata med dina föräldrar och så får ni tillsammans fundera på om ni behöver hjälp ifrån elevhälsan eller kanske från BUP.
Läs mera på www.snorkel.se och även andras frågor/svar.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel