Hej Jag har så länge jag kan minnas kämpat med problem med dåligt självförtroende, svårigheter till sociala förhållanden, konstant stressad, dåliga vanor, orolig över framtiden m.m.
Börjar nu kännas som att livet aldrig kommer att bli bättre, att jag alltid kommer att må psykiskt dåligt, att jag aldrig kommer kunna älska mig själv och jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Har försökt att googla på ställen man kan vända sig till men jag fattar inte vad för typ av hjälp jag behöver, ännu mindre vilka ställen som faktiskt kan/vill hjälpa mig.
Skriver till er i hopp om att ni kanske kan ge mig någon hjälp om vad jag ska göra, för de går inte en dag utan att jag tänker på hur skönt de skulle vara att bara dö. Hoppas ni kan ge mig en knuff i rätt riktning eller någonting för jag klarar inte av det här själv.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver inte hur gammal du är, och vilken typ av ”insatser/förändringar” som du gjort/fått hjälp med, tidigare.
Du har kämpat med olika former av dåligt psykiskt mående och problembeteenden länge, kanske försökt och försökt men upplever att du ”står och stampar” och att det aldrig blir bättre, då är det inte så konstigt att man börjar få tankar på att ”fly” ”undvika” ”slippa allt det jobbiga”- och då tänker tankar på att inte vilja leva längre.
Kortsiktigt kan man då börja tänka att detta är en lösning på problemen, lösning för att slippa, vilket det naturligtvis inte är.
Du kan läsa mera om ”tankar på att inte vilja leva” på denna webbsida. Tanken är inte farlig, det är bara en tanke, men man ska ta det på allvar och verkligen se det som en signal på att man behöver lyssna på sig själv och be om hjälp för att göra förändringar i sitt liv.
Sammanfattningsvis beskriver du dåligt självförtroende, och gissar jag negativ självbild. Svårt i sociala situationer-sociala kontakter. Hög stressnivå, dåliga vanor.. (gissar att det handlar om mindre bra rutiner gällande mat, sömn, motion/fysisk aktivitet, aktivitet, alkohol/tobak/ andra droger?) Vilket naturligtvis påverkar det din självbild, ditt psykiska mående, ditt självdömande, din stress, din oro/ångest.. dessa saker är ju grundstenar allt fysiskt och psykiskt mående.
Du skulle kunna börja med att testa beteendeanalys, finns på startsidan på www.snorkel.se,
det handlar om att se beteendemönster, hur tankar, känslor, kroppen och det vi gör påverkar varandra och beteenden kan vara ”positiva” på kort sikt, men ställa till problem på lång sikt.
Vi styrs ofta av de kortsiktiga konsekvenserna, alltså det som händer NU då vi gör något, där har du till exempel problembeteendet att undvika och fly, som känns skönt och bra just nu, men på sikt så ökar bara problem och svårigheter.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, färdiga kedjor mm, så förstår du mera av vad beteendeanalys handlar om. Prova först med färdiga alternativ för att sedan kunna skriva helt egna kedjor.
Skulle även rekommendera dig att fundera över dina mål- målsättningar, det finns kopplat till beteendeanalys, för så är det ju, vet vi inte vart vi vill och ska, så är det lätt att gå vilse. Att ha en tydlig målbild kan vara till hjälp vid beteendeförändringar, och ha delmål för att se framsteg. Se att man är ”på väg”.
När man börjar med förändringar så är det ju viktigt att inte ”gapa för stort” ta några steg i taget, man kan äta en hel elefant bara man gör det i steg, man skulle ju inte ens försöka om man skulle göra allt på en gång.
Bara tanken är orimlig eller hur.
Det är nog mat, sömn, motion, aktivitet man kan behöva börja med, om detta är i obalans.
”för mycket skit och för lite godis- det gör vem som helst nedstämd.
Hur ser det ut generellt i ditt liv gällande familj, kompisar/vänner, skola/jobb och fritid/intressen?
Läs om livsbalans på webbsidan och prova dokument för balans i livet och veckokort för balans i livet.
Du har hög stressnivå, kanske hänger ihop med ”dåliga vanor” din självbild och dina ”svårigheter till sociala förhållanden”.
Då man har konstant hög stressnivå är det viktigt med återhämtning, att få ut stresshormoner, låta kroppens system för ”vila och avslappning” komma igång, istället för stress/ångest systemet som handlar om aktivitet. Läs mera om stress på webbsidan, under vad är och vad göra.
Medveten närvaro- att styra fokus och uppmärksamhet till här och nu istället för där och då, oro/ångest och självdömanden- är en teknik som kan vara till stor hjälp.
Läs mera om medveten närvaro webbsidan.
Våra appar Snorkelövning, innehåller många röstövningar, film och dokument om bland annat mindfulness (medveten närvaro) även krisfärdigheter, avslappning, andning med mera.
Skills Uppsala reglera känsla (använd kod x330) handlar om känslor, varför vi har dem, hur man kan reglera starka känslor med mera.
Du har funderat var du kan få hjälp, och vilken hjälp du kan få. Det finns olika ”aktörer” som arbetar med detta, från elevhälsan, ungdomsmottagning, kommunen/socialtjänsten, Vårdcentral, förstalinjen mottagningar, unga vuxna, Bup och vuxenpsykiatrin. Allt utifrån behov.
Nu mera finns även läkare och psykologkontakter via appar på nätet.
Naturligtvis så är det så att om man har allvarliga tankar och beteenden gällande att inte vilja leva längre, så behöver man hjälp med det mera akut- och det finns alltid akutverksamhet både för barn/unga och vuxna.
Är du under 18 år så är det viktigt att dina föräldrar vet om hur du mår och kämpar, men även om du är över 18 så är behovet stort av stöd från familjen.
Denna webbsida handlar om tidig upptäckt och tidiga insatser, bygger på VAD ÄR och VAD GÖRA. Vi har även verktyg i form av våra appar och denna frågelåda.
Du kan läsa mera på webbsidan, andras frågor/svar, prova beteendeanalys, mindfulness, avslappning, och andra verktyg.
Att jobba med dina negativa tankar kan också vara en väg (se exempel fråga/svar under de 10 senast publicerade frågorna)
Du kan också använda verktyg tillsammans med nåon,  till exempel från elevhälsan.
Hoppas detta var en liten bit på vägen. Skriv gärna igen i frågelådan om du vill. Ta hand om dig själv, det är du värd. Kram Snorkel