Jag känner konstant ångest, oro och nervositet men jag vet inte över vad.
Sedan tre/fyra månader tillbaka har mitt hjärta slagit snabbare och känts nervöst och ångestfyllt. Vet inte hur jag blir av med denna känslan då det inte går att lugna ner mig själv riktigt och vet inte hur jag blir av med denna känslan.
Vad kan jag göra för att bli av med ångesten?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv.
Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen.
Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben.
Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt/logiskt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa
Hjärnan kan inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar och föreställningar/fantasier, ”tänk om” tankar, tänk om jag är sjuk, tänk om det händer något hemskt, tänk om jag svimmar, tänk om…
Även sådana ”orostankar” drar igång amygdalas stress/larmsystem, hjärnan signalerar "fara” till kroppen som förbereder sig, hjärtat slår hårt och snabbt för allt pumpa blod ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” kroppen blir spänd och beredd att agera fly/slåss med mera
(läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA www.snorkel.se
När man känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer man sin känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att göra/skydda/hindra på olika sätt. Och detta förstärker, förvärrar och ”håller kvar” ångesten.
Du skriver att du känt ångest, oro och nervositet ”konstant” sista tiden, men vet inte över vad.
Vilka symtom kan du känna från kroppen?
I vilka situationer?
Hur ser dina tankar ut?
Vad GÖR du då ångesten kommer?
Olika situationer → tankar→ känslor → det som händer i kroppen → och det vi sedan GÖR- hänger ihop och påverkar oss mycket.
Tipsar dig om att prova beteendeanalys, se en kedja av händelser (finns på startsidan på www.snorkel.se)
Det handlar om att lära känna sig själv mera, se hur man tänker, känner och gör, vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på färdiga kedjor, målsättningar, alternativa beteenden med mera, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Prova göra egna beteendeanalyser, starta med färdiga alternativ. Kommer du på problembeteenden- det vill säga, saker du gör som skapar problem för dig på lång sikt??
Att hitta vad som triggar, hitta det man gör som ofta handlar om att man ”flyr” på olika sätt (kontrollerar, fokuserar på kroppen, undviker situationer, lämnar situationer med mera)
Att träna på att stanna upp, andas lugnt och slappna av, samt i små steg utsätta sig för det som triggar ångesten, och sluta med kontrollerade och undvikanden.
Lära sig att leva som ”vanligt” lära sig att ångest inte är farligt, lära sig om vad som triggar och vad jag då kan göra för att minska den.
Har det hänt något särskilt i ditt liv senaste månaderna, som förklarar att du känner en ökad stress/ångest just nu (stress/ångest är samma system i kroppen) ?
Är du extra stressad och sårbar?
Hur ser det ut med din livsbalans balans mellan vad som ger och tar energi, gällande skola/jobb, kamrater/relationer, fritid/intressen och familj?
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort på snorkels webbsida.
Hur ser det ut med viktiga rutiner, kroppens byggstenar både somatiskt och psykiskt?
Mat, sömn, rutiner och fysisk aktivitet?
Att göra en somatisk kontroll, där man undersöker eventuella somatiska orsaker bakom dina symtom, din förhöjda stress/ångest-nivå i kroppen, kan också vara viktigt, så att dina symtom från kroppen inte handlar om somatiska orsaker. (allergi, infektion, kolla blodvärden, strumaprover med mera, kolla med läkare på vårdcentralen)
Men sedan kan det handla om att acceptera att detta är nog ångest (om man inte hittar somatiska orsaker) och börja jobba för att hantera ångesten.
Jag vet inte hur gammal du är, vet din familj, dina föräldrar och omgivning om att du känner så här?
Är du under 18 år så behöver du verkligen berätta för dina föräldrar om hur du mår och har det.
Berätta så att du kan få stöd och förståelse, och hitta orsak/sammanhang, så att du kan träna och öva på att hantera din ångest, undersöka eventuella somatiska orsaker med mera.
Läs mera om ångest och även om känslor, och vad man kan göra för att reglera ångest på www.snorkel.se
VAD ÄR och VAD GÖRA.
Läs även andras frågor/svar i frågelådan
Tipsar om Snorkels app Skills snorkel reglera känsla, använd kod X330.
Handlar om olika känslor och hur man kan hantera starka känslor som ”tar över”
I appen Snorkelövning finns även övningar och information för att hantera ångest, stå emot impulsen och tankar som ställer till det för en.
Hoppas detta var en liten bit på vägen, skriv igen i frågelådan om du vill, om du kommer på mera vad som triggar igång din oro/ångest. Kram från Snorkel