Hej, jag har på senaste tiden oroat mig väldigt mycket för döden. Jag är rädd för att jag ska dö och jag är rädd för att folk runt omkring mig ska dö.
Jag e rädd för den jag blir utan dem. Jag e ständigt orolig över min katt som är en utekatt som ibland går på längre promenader vilket mitt huvud uppfattar som att han är riktigt skadad eller död. Det tär mycket på mig att oroa mig såhär mycket.
När min syster är ute å jobbar (hon kör bil) och hon inte svarar direkt så tror jag direkt att något hänt henne.
Jag är livrädd över att jag kan vakna upp en dag och sen aldrig gå å lägga mig igen på kvällen. Jag är livrädd för dessa tankarna.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter som om du har katastroftankar runt döden, att det kunde hända dig själv eller någon du tycker om, något hemskt.
Katastroftankar är något alla människor har, mer eller mindre.
Katastroftankar börjar ofta med en relativt harmlös negativ tanke. Kanske "oj vad hon är sen, hoppas det inte hänt något". En tanke som nog utan överdrift vi alla har tänkt många gånger. Hos vissa växer sig denna tanke större i en negativ spiral, på grund av att kroppens stress och rädsla-system aktiveras. Helt enkelt att vi TROR på tanken, att den är sann, att det verkligen HAR hänt något farligt, och vi blir rädda. Tankeinnehållet blir gradvis ännu mera negativt och processen kulminerar ofta med att vi föreställer oss att värsta tänkbara alternativ kommer bli verklighet.
Vårt stress/rädsla system i kroppen börjar då bli fullt påslaget, med alla kroppsreaktioner som hör till, kroppens kamp-flykt reaktion aktiveras. Du skriver själv att du är livrädd för dessa tankar.
(hjärtat slår hårt och snabbt för att pumpa blod ut till musklerna så att vi blir snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, kroppen blir spänd och beredd att fly/slåss, man kan bli yr och illamående av den snabba andningen, tunnelseende allt fokus ska vara på den upplevda faran mm läs mera om ångest här Snorkel - Oro och ångest )
Att katastroftankar uppstår kan förklaras just med att vår hjärna fungerar annorlunda då detta rädsla-systemet är påslaget.
Vi förlorar förmågan att tänka klart och att se "nyktert" på situationer, man hamnar i ett slags tunnelseende, och alla tankar påverkas av upplevelsen av fara.
Katastroftankar brukar känns helt sanna då man får dem och de kommer kännas sannare och sannare ju mer rädsla eller ångest man får. Detta då hjärnan försöker lista ut vad som är fel och istället för att använda en rationell förklaring (“Nu är kamp-flykt reaktionen igång, den går över om en stund”) väljer den en enklare förklaring som den förstår (och tyvärr är livrädd för), det vill säga det är FARA på gång. Och den faran är då kopplad till vad just den personen är rädd, känner skräck för.  Vilken typ av katastroftankar du får beror alltså på vilken typ av person du är, och vilka rädslor du har det finns dock några katastroftankar som är vanligare än andra;
Jag kommer dö
(“Hjärtat kommer sluta slå”, “Jag kommer inte få tillräcklig med luft”, “Mitt nervsystem går sönder”.
En anhörig kommer att dö
(jag blir ensam, övergiven, lämnad)
Jag kommer bli galen
“Jag kommer aldrig bli bra igen”, “Jag kommer tappa kontrollen”
Jag kommer skämma ut mig
“Alla kommer se att jag mår dåligt”, “Jag kommer göra något pinsamt”
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Genom att kartlägga och bli mer medveten om hur man själv fungerar och tänker blir det lättare att förändra ett negativt tankemönster. Ofta är katastroftankar mer eller mindre omedvetna så just arbetet med att kartlägga sig själv är väldigt viktigt.
Börja med att lägg märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag kommer att misslyckas" osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i till exempel katastroftankar.
Prova istället att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på katastroftankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Aktivera dig på olika sätt, gärna där du använder andra delar av din hjärna, den mera logiska och förnuftiga delen, pannloberna. Lägg pussel, lös korsord, skriv av en text, översätt ett musikstycke mm.
Att säga STOPP till sig själv då man börjar tänka katastroftankar är också en teknik, Att verkligen stoppa sitt tänkandeoch ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte. Att bara tänka, säga till sig själv "tänk inte så" "tänk inte på det eller det".
Prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Man behöver rikta uppmärksamheten på något annat, ge hjärnan "annat att tänka på"
Läs mera om negativa tankar, prova övningar för att bryta dina katastroftankar. Snorkel - Negativa tankar
Prova också vår nya app Beteendecoachen där du kan lära dig mera om hur du gör i olika situationer och hur det påverkar dig och vilka konsekvenser det får.
I appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, kan du träna på att stanna upp, andas lugnt och slappna av, en viktig del för att lugna sig själv och sin kropp. Det ÄR ingen fara, bara en TANKE att det kan vara en fara. Att ständigt ha en kropp som reagerar som om du var omgiven av livsfara är väldigt tärande, så jobba på att reglera dina tankar och känslor.
Hoppas detta var en bit på vägen, läs mera på webbsidan om ångest och negativa tankar, läs också andras frågor/svar i frågelådan,
Och skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel.