Hej! Jag har känt ångest ändå sedan jag var liten, men den har varit olika stark hela tiden.
Jag är en tjej på 16 år. Den senaste veckan har ångesten totalt tagit över, jag känner inte mig själv längre, det är fruktansvärt obehagligt.
Ångesten har varit ohanterbar! Jag har svårt att andas från morgon till kväll. Jag skriker för full hals att jag inte får luft! Jag tänker hela tiden på andningen. Jag gäspar för att få luft och jag drar efter andan titt som tätt. Djupa andetag som känns som att dem inte går igenom och jag har ont i rygg och bröst.
Jag har varit på akuten 4 ggr den senaste veckan, bup akuten 2 ggr osv. Jag har fått ta blodprov, syresättning, blodtryck, ekg och lyssnat på lungor och hjärta, allt ser bra ut. Jag vaknar till och med på nätterna i ren panik så fort jag slår upp ögonen för att jag känner att jag inte får luft.
Det är som att jag inte kan lita på sjukvården, att dem missar något. Jag går ständigt runt och kan inte andas, jag tänker på det hela dagarna, det kanske låter konstigt men jag kan verkligen INTE släppa tanken på andningen. Jag är rädd för att aldrig kunna det. Jag är radd för att ha svårt att andas hela livet, att jag aldrig kommer lita på att kroppen andas av sig självt. Jag har provat en del saker men just i denna bubbla jag har hamnat har ingenting hjälp.
Har ni några tips?

Svar
Hej, du beskriver verkligen en obehaglig känsla "att känna att man inte får luft". Om det verkligen vore så, så var det akut och livsfarligt, kvävs man så dör man, man klarar sig inte många minuter utan syre. Så det är inte konstigt att du blir rädd och får fullständig panik. Nu är det inte "på riktigt"  men du TROR det och tycker att det känns så och blir livrädd.
Du har varit på Bupakuten 2 gånger och somatiska akuten 4 gånger bara senaste veckan. Du har fått ta massor av prover, gjort tester och undersökningar, men det finns inget somatiskt "fel".
Du har dock svårt att lita på sjukvården, är rädd att de missat något, att du SKULLE KUNNA vara allvarligt sjuk ändå...Tänk om.... Och just detta tänkande, denna oro, triggar igång din ångest med alla kroppssymtom, som verkligen GÖR så att det känns som om du inte får luft, och det blir som du själv beskriver, en ständigt pågående ond cirkel.
Du har haft ångest hela livet, säkert för olika saker och i olika perioder. Du har alltså en hög sårbarhet för ångest, ett starkt "larmsystem". Vilket också är bra och viktigt, men om man inte förstår sitt "larmsystem" och när brandlarmet bara larmar för "matos" och inte för en verklig brand, så kan man få ett begränsat liv p.g.a. ständig oro och rädsla.
Ångest är alltså vårat inbyggda ”stress/ångestsystem” - ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv.
Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket, och en massa processer i kroppen behövs för att maximera vårat skydd.
Den delen i hjärnan som är vårt ”stressystem/brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloberna. Amygdala har ingen kontakt med frontalloberna utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer och gör saker efter den akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns rätt och bäst just då.
Det inbyggda varningssystemet/brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tanker ”tänk om” tankar, tankar om att inte få luft, tänk om jag kvävs, dina försök att styra och kontrollera din andning. Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, det som händer då är allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” kroppen och musklerna blir spända och beredda på aktivitet mm (läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA på webbsidan www.snorkel.se
När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att försöka kontrollera din andning ännu mera osv. Jag vet inte exakt vad som händer och hur du gör, men det blir ett problem att du försöker ”kontrollera din andning” vilket leder till att du upplever att du inte får luft, du spänner hals och strupe, vilket förstärker känslan om att det är svårt att andas, leder till växande ångest, obalans mellan koldioxid och syre i inandningsluften vilket leder till andra kroppsymtom med mera i en ond cirkel.
Skulle du kunna testa BETEENDEANALYS- se en kedja av händelser som finns på snorkels webbsida och som App? Ta till exempel ”kontrollerar min andning” som problem beteende.. Testa först med färdiga alternativ för att sedan skriva med egna ord. Se instruktionsfilm och information på webbsidan. Då får du en tydligare bild av vad som händer.
Beteendeanalys, handlar om att förstå sig själv, sin ångest, sina problembeteenden, hur tankar, känslor, kropp och knopp hänger ihop och påverkar oss i det vi sedan gör. Det får sedan olika konsekvenser på kort och lång sikt.
Det finns också en App som heter Beteendecoachen, där du kan jobba med dina beteenden direkt i din mobil. Gratis att ladda ner.
När man får ångest/känner stress så spänner man sig, om man spänner sig så känns det svårare att andas, man andas också väldigt ytligt och snabbt, man behöver träna på att ”sänka axlarna, andas ända ner i magen”. Så en viktig del om man försöker släppa ångesten över andningen kan vara avslappning, och kanske prova övningen Kroppsscanning som finn i app och på webbsidan. Hur ser dina katastroftankar ut angående andningen?
Det brukar också vara mycket man flyr ifrån och/eller undviker för att det väcker ångest, till exempel att äta på restaurang, sova bort, om jag inte "kontrollerar andningen" eller gör andra saker för att lugna mig själv, just dessa undvikanden och olika "säkerhetsbeteenden" stärker och håller kvar och ökar ångesten. Dessa behöver man identifiera och börja träna på att förändra. "steg för steg träning" Hur ser dina säkerhetsbeteenden och dina undvikanden ut?
Återhämtning, att ge kroppen lugn och ro igen, vila, positiva aktiviteter, andningsövningar, avslappning och medveten närvaro, är tekniker du kan träna på att göra mera av.
Snorkel har två andra appar, dels Snorkelövning med flera olika röstövningar, medveten närvaro-”träna på att styra fokus” andning och avslappning.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, (kod x330) handlar om känslor, varför man har dem och övningar i att reglera en känsla som blir så stark att den ställer till problem.
När man har ångest så är man alltså spänd och uppmärksam hela tiden, kollar, lyssnar, så att man ska vara beredd, kan skydda sig och fly. Det är som om du verkligen skulle smyga omkring i en skog full av människoätande tigrar. Problemet är att det egentligen inte finns några tigrar, det bara Känns så, och du tror det..
Man går och är rädd och orolig hela tiden, och vid minsta lilla känsla eller tanke om att inte få luft, så blir man livrädd, fast man med förnuftet vet att du kan andas, du vet att du "borde" slappna av och andas lugnt, inget är "fel" det är bara ångest så går det inte. För man törs inte lita på sig själv, eller andra, det SKULLE ju kunna vara farlig, TÄNK OM det är farligt, sjukvården har missat nåt, nåt har fastnat etcetera. Så där håller ångesttankar på om och om igen.
Läs mera om tankar och negativa tankar och hur man stoppar dem Snorkel - Negativa tankar
Det gäller att möta ångesten tidigt. Du skriver att när du är helt inne i din "ångestbubbla" så hjälper ingenting alls, och det är ju precis så, då hjärnan och kroppen upplever att man är "mitt uppe i ett krig" och verkligen TROR att man måste försvara sig för sitt liv, för att överleva, då är det svårt att bara skaka bort det och lägga sig ner och andas lugnt och slappna av.
Då behövs krisfärdigheter. Du kan läsa mera om krisfärdigheter här, och till exempel prova TIPP färdigheter, och göra din egen krislista. Snorkel - Krisfärdigheter
Här kan du också läsa mera om krisfärdigheter Introduktion | Krisfärdigheter | Hantera Känslor (hanterakanslor.se)
Balans i livet, är en annan sak som du kan titta närmare på, balans mellan vad som TAR kraft, energi lust och ork samt var som GER energi kraft lust och ork. Läs mera om balans i livet på webbsidan, och prova formulär och veckokort för balans i livet. Snorkel - Livsbalans
Detta blev ett långt svar, hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Hoppas också att du får det stöd och den hjälp du behöver för att lära dig hantera din ångest.
Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill, och berätta hur det går för dig.
Läs också andras frågor och svar under oro/ångest.
Kram Snorkel