Hej! Jag är en Kille som är 17 år gammal. Ibland slår mitt hjärta fortare och jag måste andas själv. Det är svårt att förklara men vanligtvis brukar man andas automatiskt men ibland måste jag andas själv. Jag tycker att det är jättejobbigt. Jag vet inte varför det blir så. känns som jag har lite vätska i halsen och snuvig näsa ibland Jag brukar också få kramper i magen ibland jag vet inte vad det beror på heller. Kan allt bero på stress?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det jättejobbigt, har fastnat i negativa tankar om din andning. Du upplever att andningen inte kommer ”automatiskt” utan att du måsta aktivt påverka den, tänker säkert tankar på att du skulle sluta andas om du INTE styrde din andning, vilket naturligtvis är en obehaglig tanke som
väcker ytterligare ångest, kanske känns som om du inte får tillräckligt med luft.
Det har då hänt ibland (har du koll på i vilka situationer detta sker, vad händer, vad tänker du innan, ensam? Osv) att du upplever att du inte ”andas av dig själv” detta ger ångest, hjärtklappning med mera, så hamnar man lätt i en ond cirkel som succesivt förvärras.
Det är lätt gjort, om man tänker på sin andning, spänner sig när man andas, försöker styra andningen istället för att låta den ske helt automatiskt av sig självt.
Om man börjar tänka att andningen kanske slutar om man inte styr andningen, och får tankar på att det känns konstig. Undrar om något är något fel, upplever att man inte får luft, eller tycker att det trycker över bröstet, då BLIR andningen stel och det känns tungt att andas.
Då känns det som man inte får luft och som om det inte skulle komma något nytt andetag. Och så fortsätter det i en ond cirkel..
Du kanske ”håller andan” med flit, vilket man kan göra under ett tag, och upplever då att andningen inte kommer igång automatiskt. Sitter och ”väntar” på att andetaget ska komma, men det kommer inte (fast egentligen håller du aktivt andan alltså ”håller tillbaka andetaget)
Även om man skulle lyckas hålla andan under så lång tid att syrebristen blir för stor, så svimmar man till slut, som ett ”försvar” så att andningen kommer igång automatiskt igen. Det är an annan automatisk reaktion i kroppen.
Det går inte att sluta andas, hålla andan så länge att man skulle kunna dö av syrebrist, man drabbas av ”lufthunger” en stark känsla som tvingar dig att andas igen.
Har du varit på någon hälsokontroll, för att utesluta att du har astma eller allergi, eller någon infektion i kroppen, som faktiskt kan påverka din andning rent fysiskt så att det känns tyngre att andas?
Gör annars det, kan lätt kollas på vårdcentral eller hos skolläkaren, du kan också ta upp din magvärk.
Om du får veta att din andning är helt OK, och att du är frisk, så kan det vara lättare för dig att släppa dina negativa tankar och ditt fokus på andningen.
Du har säkert försökt med att  säga till dig själv att du inte ska tänka på andningen,
Men hur lätt blir det, försök jättehårt att INTE tänka på en rosa elefant... DU får INTE tänka på en rosa elefant... Ansträng dig! Vad händer...???
Jo du tänker naturligtvis på en rosa elefant... eller hur???
Trixet är, att istället för att fokusera på vad du INTE ska göra, eller rikta all uppmärksamhet mot andningen, så fokusera med alla dina sinnen på ATT GÖRA något annat, lyssna på musik, läsa svår text, lösa svåra uppgifter, göra knepiga rörelser, räkna baklänges, göra allt med vänster hand (t.ex. borsta tänderna, skriva, rita etc.) Eller berätta något helt annat, väldigt detaljerat för någon, (du kan ringa upp någon) berätta om en film, en låt text, en bok etc. Alltså göra något som kräver hela din uppmärksamhet.
Också att göra något spännande, roligt och intressant kan funka, något som du gillar mycket och tycker om. Är du väldigt ”inne” i något, så går det säkert långa stunder du inte alls tänker på andningen, inte alls upplever något konstigt med den.
Träna på detta, att styra uppmärksamheten till något annat, istället för andningen, då släpper dina tankar för ett tag på din andning, den sköts av sig självt, och du upptäcker att du inte behöver styra eller tänka på den.
Krampen i din  mage, och hjärtklappning är nog din starka rädsla, ångest och stress.
Och det är klart att du blir rädd, om du tror på din tanke att du skulle sluta andas, d.v.s. skulle kunna dö, om du inte styr andningen hela tiden, är klart att du blir rädd då!!!
Men det är bara en tanke, ingen sanning, andningen styrs av sig självt!
Du har det jobbigt, vet dina föräldrar hur du mår?
Berätta för dem, de kan hjälpa dig att aktivera dig, göra saker för att avleda dina tankar och eventuellt boka en tid till Vårdcentralen för att avskriva astma eller allergi.
Vänd dig till elevhälsovården, de kan också hjälpa dig.
Du ska inte går ensam med din rädsla/obehag.
Du kanske behöver se över hela din livssituation, vad som gör dig stressad och sårbar för detta med din andning, och om det finns andra saker i ditt liv som du känner ångest över.
Läs om livsbalans och prova att fylla i listan över balans i livet på www.snorkel.se
Det finns många strategier på webbsidan just vid ångest/stress- det är samma system i kroppen.
Ångest och rädslor lever vi alla med, ångest- dvs vårat "stress och larmsystem" har vi alla och det triggas igång av verkliga faror och faror som vi bara tänker, som bara finns i vårat huvud utan att vara något direkt hot för oss i stunden.
Larmsystemet kickar igång för att "varna och förbereda oss för att fly eller slåss mot hotet". Det är en "överlevnadsstrategi" och har varit livsviktigt för oss i vår utveckling. Då vi levde som "grottmänniskor" fanns väldigt många direkta faror och hot. Om det är en verklig fara, t.ex. en bil som kör mot oss på fel sida av vägen, jagad av en ilsken björn eller att vi överrumplar en inbrottstjuv då vi kommer hem, så är larmsystemet till livsviktig hjälp genom att göra oss snabba, starka och fokuserade.
Då faran bara finns i vårat huvud, tankar, föreställningar eller fantasier,  så känns alla de kroppreaktioner som startar mycket obehagliga, gör rädslan och obehaget värre, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut till musklerna, för att vi ska bli snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet av samma anledning, vi får tunnelseende (alltså minskas synfältet) för att vi ska ha fokus på faran, man kan bli svettig, varm, kroppen blir spänd och beredd mm.
På den här sidan kan du läsa mera om oro/ångest och stress, och hitta olika övningar för att slappna av och stressa ner.
Snorkel har också två appar
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner kring stress och ångest
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) som handlar om känslor och övningar för att minska starka känslor.
Skriv gärna igen i frågelådan om du vill, kramar Snorkel