Känner ångest inför framtiden jag är 19 år gammal och går på YH utbildning OCH jag orkar inte längre med skolan!
Jag känner mig skoltrött, allt ansvar att göra prov och inlämnings uppgifter, orkar jag inte med längre!
När jag gick i gymnasiet hade jag full närvaro på varje termin och bra betyg. Men nu är allting så meningslöst och så ointressant!
Det känns som att jag står mellan två olika vägar. Att antingen förtsätta med utbildningen och tugga på fast jag mår skit och säkert få bra lön, eller ta ett års paus för att försöka arbeta mot min drömyrke, som jag faktiskt känner jag är duktig på och är glad i det.. som frilanser då, vilket är mer riskabelt, jag har provat att arbetat i det yrket och det känns faktiskt att jag vill ägna hela livet åt det..
Men med skolan känner jag att ja har hamnat i en ond cirkel då jag inte längre har lust eller anledning till att gå till skolan och jag har börjat skolka fast jag aldrig gjort det förr. Jag har en röst som säger: "du förtjänar att vila ibland", eller,,, du kan det redan varför ska du gå, "en dag är inte så mycket" "det är bara slöseri med tid", eller oftast att "du kommer inte lära dig nått om du inte är motiverad"... "ge upp" och jag känner mig helt allmänt nedstämndhet varje gång jag kommer på att det är skola imorn.
Det känns som jag har valt fel utbildning och jag vill inte ångra mig i framtiden. För innan jag sökte hade jag alltid bara gjort det jag tror verkar passa in mig, en del av mig känner att jag bara har gått med "the flow" och gått på utbildingen pga vad de andra har sagt att jag är duktig på!!
Jag har pratat om min mamma om vad jag själv känner..men hon vill inte att jag ska ta ett års paus.. Jag vågar inte prata mer om det med henne då hon lätt blir orolig och stressad, jag har hela tiden tänkt varje gång dagen innan jag ska till skolan för mig själv varför jag inte bara hoppar av och gör det tycks kännas bäst för mig själv, eller sluta gå till skolan och lär dig hemma, och mamma är säkert en av anledningen till att varför jag inte bara hoppar av.
Jag har en så stark känsla till ett annat yrke och jag vill så mycket gärna arbeta mot det, jag känner att jag faktiskt kan bli glad och kunna försörja mig själv i det yrket.
Men på senaste tiden har jag haft mat/ät problem och vill knappt äta nånting, på en dag äter jag typ 2 måltider.
Och ibland vill jag bara förändra mig själv så jag hetsäter stora mängder mat men jag klarar inte av det och ibland får det mig att spy i toaletten.
Jag tänker ibland att om jag har bättre kropps-hälsa så kommer jag sluta oroa mig och må bättre igen, men det kommer inget vart, jag har ständigt varit underviktig i princip hela livet och nu verkar det bli sämre,
jag vill bara lata mig och hoppa bort från "att ha jobb på företag" jag blir så arg och frustrerad, vart ska jag ta vägen????

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Jag tror att väldigt många unga kan känna igen sig i dina tankar och känslor. Den osäkerhet och den ambivalens du känner inför framtid och framtidsval.
Har jag valt rätt? Ska jag välja med förnuft eller känsla? Man velar och hamnar i en massa starka känslor, kroppen reagerar med satt stress/ångestsystemet slår igång, och man blir bara ännu mera osäker, ”paralyserad” och gör varken eller.. Ångest och osäkerhet tar en massa onödig extraenergi, och du blir tröttare och tröttare.
Ditt svåra dilemma gör att du hamnar i nedstämdhet, drar dig undan, blir trött, orkeslös och passiv, tänker negativt och ser ingen utväg.
Du, som ”alla andra” går på de kortsiktiga konsekvenserna, dvs, när starka känslor och tunga tankar kommer, stannar du hemma och undviker. Funkar bra på kort sikt men förödande på lång.
Du tar inte heller hand om dig själv, tappat matlust och hamnar också i att döma dig själv och din kropp (negativa tankar hänger ihop med din ångest/nedstämdhet) griper halmstrån fört att förändra tänker kortsiktigt och hetsäter/kräks. Mat, sömn och fysisk aktivitet är grundstenar i all fysisk och psykisk hälsa, precis som du är inne på. Livsviktigt för hjärnan ska kunna fatta kloka genomtänkta beslut, inte bara ”brandsläcka i stunden”. Det finns matdagbok på snorkel.se, det kanske kan vara till hjälp. Läs under nedstämdhet.
Du tvekar mellan olika val, och låter inte säker på vad du vill eller varför. Kan hoppa av även vara en flykt från din nuvarande situation?
Ger dig lite olika strategier/verktyg för att börja vända ditt mående, ta hand om dig själv och kunna fatta ett beslut med BÅDE förnuft och känsla, med magkänsla.
Det låter också som om du verkligen behöver prata igen med din familj, din mamma. Om hur du mår, tänker och känner. Ni kanske kan träna och prova olika strategier tillsammans. Hon oroar sig för din framtid, men hon behöver se och förstå hela situationen.
Livsbalans, balans i livet mellan vad som TAR ork, kraft, energi och får dig att må dåligt. Och vad som GER ork, kraft, energi och får dig att må bra. För mycket ”skit” och för lite ”godis” då blir man nedstämd. Läs mera om Livsbalans på www.snorkel.se under vad är. Prova formulär och veckokort för balans i livet.
Den som inte tar hand om sig själv, man har inte "tid" får längre fram avsätta en massa tid för att man lätt blir sjuk.
Fördelar/nackdelar att lista ner fördelar och nackdelar med att ”ha det som man har det” och fördelar/nackdelar med att förändra, kan vara ett bra sätt att få nya infallsvinklar. Din mamma kan också göra en sådan lista (finns under dokument på Snorkel) så kan ni prata mera balanserat om de olika alternativen, fatta ett beslut om vad och hur du ska göra och fokusera på det.
Beteendeanalys se en kedja av händelser för att förstå sig själv och sina beteenden bättre. Se situation, tankar, känslor, vad händer i kroppen och det vi sedan GÖR (undviker, grubblar, stannar hemma) och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, se målsättningar, alternativa beteenden med mera, så förstår du bättre.
Mål och delmål Att verkligen ha en plan vart är jag nu och vart vill jag nå, hur når jag dit stegvis. Vad är och vad göra på Snorkel, målsättningar eller i beteendeanalys under info.
Hantera starka känslor, avslappning, lugn andning, gå emot känslan (av att vilja undvika)
Läs om oro/ångest och stress på www.snorkel.se, prova våra övningar. Stressystemet är en livsviktig överlevnadsstrategi, men kan kicka igång av ”hot och faror” som bara är våra ”hjärnspöken”. Läs också andras frågor/svar i frågelådan om oro/ångest och stress, det lär du dig mycket av. Kunskap är första steget mot förändring.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor för att Stanna upp, andas och slappna av. Kod x330.
Appen Snorkelövning med många olika röstövningar och instruktioner.
Negativa tankar negativa tankar och självdömanden styr och påverkar oss mycket. Tankar är bara tankar ingen sanning. Om man TROR på sina tankar så kan de bli problem för en, vi tror ofta på de negativa men sällan på de positiva tankarna. Läs mera om tankar och negativa tankar under VAD ÄR och VAD GÖRA, prova de övningar som finns för att bryta negativa ”förutsägelser” som hindrar dig, och ältande.
Självvalidering, du dömer dig själv, blir arg och frustrerad, det gör bara din situation ännu värre. Att träna på att kunna se att du gör så gott du kan, utifrån situation, tidigare erfarenhet och mående. Att peppa istället för att klandra. Se text och film om Validering och självvalidering under Relationsfärdigheter.
Det blev så många strategier så jag lämnade lite till dig att själv läsa om dem. Prova och öva. Hoppas att de kan vara en bit på vägen.
Du kan också behöva prata med mentor på din skola om en plan för att komma ikapp, om du behöver det. Känslan av att ”ligga efter” gör också att stressystemet kickar igång, och man kan inte tänka klart.
Hör gärna av dig i frågelådan igen.
Kram från Snorkel.