Jag har den senaste tiden mått dåligt över min stress och nervositet.
Det började i slutet av av Januari och har inte kunnat släppa nervositet/stress känslan. Jag har egentligen ingen anledning av att vara stressad utan jag har alltid bara tänkt på stresstanken och då har blivit påmind om den.
När jag gör roliga saker som gör att stresstanken glöms bort är jag lycklig men efter ett tag kommer den tillbaka och då mår jag dåligt.
Vissa dagar är det värre och vissa dagar är det bättre men har haft stresskänslan sen den första dagen där i Januari. Har mått dåligt över det ett tag nu och vill bara att de ska sluta. Symtomen har varit att jag har haft högt blodtryck, tryck över bröstet, ljud från magen, pungen blir känslig och åker upp som ifall jag skulle frysa.
Har även svårt att slappna av i situationer som jag tidigare har haft lätt att göra. Jag är en kille på 18 år som sportar och rör på sig mycket i vardagen. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har mått dåligt senaste månaderna, känner dig orolig (ångest) och stressad, utan att du upplever att du har några stressande saker” runt omkring dig. Du känner stress inom dig (dina tankar-känslor) som du verkar ha svårt att hantera, och det påverkar nog mycket att du mår som du mår.
Att ha stress och stark oro som man har svårt att hantera gör att man blir nedstämd och inte mår bra, vilket ökar stressen allt mer…
Du skriver att detta förvärrats sedan 1 Januari, hände något särskilt just då?
Fick du din första ”känning just då?
Något som förändrades i ditt liv?
Var du somatiskt sjuk, har du kollat upp andra orsaker till ditt höga blodtryck? En somatisk undersökning är aldrig fel, kontakta din Vårdcentral i så fall.
Stress kan vara att ”ha mycket att göra, svårt att hinna, men det finns också INRE stress, i form av tankar, känslor och kroppsliga reaktioner som påverkar oss mycket.
Läs mera om Stress under VAD ÄR och VAD GÖRA på Snorkels webbsida.
Hur ser det ut med din livsbalans, vad GER energi, kraft och ork, och vad TAR energi kraft och ork? Finns det balans mellan ”skit och godis”? (Läs mera om livsbalans på webbsidan).
Du beskriver en oro/ångest/stress nästan dagligen, mer eller mindre olika dagar.
När du är aktiv, FOKUSERAD PÅ ANNAT, så märker du inte av det alls, men då du ”kommer på” börjar ”TÄNKA OCH KÄNNA EFTER” så kommer stress/ångesten tillbaka.
Och just precis exakt så, funderar ångestproblematik.
Din rädsla är absolut inte ”konstig” på något sätt utan det som blir ett problem för dig är nog att du ”fastnar” i tanken, tänker vidare, kanske börja kolla efter symtom, kanske läsa om dem, kanske fråga någon, och tankarna och rädslan blir större och större, och kanske alldeles FÖR stor, då det egentligen bara handlar om dina tankar, din oro och en ”naturlig stressreaktion” just PÅ din oro.
Det kanske blir så också att du GÖR vissa saker för att INTE känna så här, undviker vissa situationer eller platser, kanske inte gör vissa saker eller GÖR vissa saker (äter dricker eller gör något annat speciellt med tanken att det ska skydda dig från de obehagliga kroppsreaktionerna ska komma)
Känner du igen detta?? Hur ofta hur mycket påverkar din ”stressreaktionsoro” dig?
Vi människor har ett inbyggt ”larmsystem/stressystem ” när din hjärna uppfattar ”en fara ett hot” då går det stressystemet igång.
När hjärnan uppfattar en fara, och det gäller både en verklig fara, som t.ex en rasande björn, en bil som kör emot oss på fel sida vägen, en inbrottstjuv mm eller en fara som bara finns i våra tankar och vårt huvud, något vi bara tänker och tror.
Och som då EGENTLIGEN inte är någon livsfara för oss, så startar det.
Som ett brandlarm som varnar vid misstanke om brand.
Vårat kroppsliga ”brandlarm” förbereder kroppen på en mängd olika sätt, för att fly eller slåss mot en fara, hjärnan sänder signaler till kroppen och hjärtat slår snabbare för att pumpa blod till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, kroppen och musklerna blir spända och ”beredda” blodtrycket ökar, man svettas, kan känna sig yr, får tunnelseende för att ha fullt fokus på faran mm
Du beskriver obehagliga symtom som t.ex. tryck över bröstet, hjärtat slår snabbare-blodtrycket ökar, orolig mage, spänd i kroppen (du får en reaktion som känns ända ner i pungen)
Allt detta är helt normala reaktioner och dom tänker man inte så mycket på då faran är verklig, när man flyr eller kämpar mot en fara, (några av reaktionerna är samma som då man ”tokrusar” snabbt snabbt) men sitter man på lektion i skolan, ligger för att sova, eller är tillsammans med kompisarna och ska ha trevligt, och börjar tänka jobbiga tankar som ”bara det inte börjar nu”, ”känner jag inte ett tryck över bröstet”, scannar av för att ”bli säker” att inget är på G, och just detta SÄTTER IGÅNG stress/ångest-reaktionen - då blir det ”kortslutning” i skallen och det känns jättejobbigt och man blir ännu mera rädd, får ännu mera stressreaktioner i kroppen o.s.v.
Det blir också en ”ond cirkel” av att man ”kollar av” extra mycket i situationer eller vid tillfällen då man känt stressreaktionen tidigare.
Det är på detta sätt paniksyndrom kan utvecklas.
Då man är mitt uppe i starka känslor av något slag (rädsla, ångest, stress, ilska mm) så är den delen i hjärnan som heter Amygdala aktivt, den delen sitter under örat. Där finns alla känslor och beteenden och reaktioner kopplat till känslan. Känslan ska få oss att agera och reagera snabbt. UTAN att tänka och fundera så mycket.
(läs mera om känslor på webbsidan) Man har inte tid att fundera och tänka på konsekvenser då det brinner..
Den delen av hjärnan där vår förmåga att planera, se mönster, tänka logiskt, lösa klurigheter mm finns heter frontalloberna, de sitter under pannan.
När man är mitt uppe i stress, ångest eller andra starka känslor så kan man alltså inte tänka klart, se mönster, vara förnuftig, vara ”smart” och kanske resonera med sig själv, man är i full beredskap för att fly eller slåss.
Då stressystemet är igång behöver man jobba med att ”få hjärna och kropp” att förstå att det INTE är någon fara, få kontakt med frontalloberna och logiskt tänkande.
Det kan man göra genom att stanna upp- bli medveten om sina tankar och vad man känner-reagerar. Andas lugnt och slappna av i kroppen- ”säga till hjärnan” och kroppen det är OK, ingen fara på gång. Du behöver INTE vara stridsberedd..
Det finns många saker man kan göra för att distrahera, aktivera, skifta fokus, slappna av, ”bara ha”-utan att bli rädd mm Läs mera på Snorkels webbsida.
Det finns t.ex. en film om TIPPFÄRDIGHETER, finns under krisfärdigheter, den är bra för att sänka puls och blodtryck, slappna av, vid starkstress och stressreaktioner.
Snorkel har två appar, dels Snorkelövning, med en del information om t.ex. medveten närvaro (konsten att styra sin uppmärksamhet- FRÅN kroppsreaktionerna till saker omkring dig och saker DU GÖR (som det faktiskt fungerar då du inte tänker på stressen och kroppen, då du är fokuserad på något annat-har kul t.ex.)
krisfärdigheter-exempel på vad jag kan göra då ångesten är på väg att ta över- och avslappning, och väldigt många andra övningar och röstinstruktioner för att bl.a. ”lugna sig själv och sitt stressystem”.
Återta kontrollen med sina frontallober.
Sedan finns Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330) den appen handlar om att träna på att stanna upp, då starka känslor är på väg att ”ta över” träna lugn andning och avslappning.
Den innehåller information om känslor, varför man har dem mm. Träna då du är lugn för att kunna använda då stress och ångest kommer.
Man behöver även jobba med återhämtning, att få ut stresshormoner ur kroppen om man har många stressande saker runt och i sig själv. Något som är väldigt bra för det är fysisk aktivitet. Lagom träning så inte träningen i sig blir stressande.
Du känner säkert att du mår bättre då du är fysiskt aktiv och tränar.
Även återhämtning i form av positiva aktiviteter, avslappning och andningstekniker samt medveten närvaro.
Tipsar dig om att se ett program som jag hoppas finns på SVT-play som heter DIN HJÄRNA, med Anders Hansen det första programmet handlade just om stress. Finns nog youtube-filmer med honom om hjärnan och stress.
Du kan också testa beteendeanalys på webbsidan, för att se mönster hur du tänker känner och gör idag, hur dina tankar/känslor påverkar dig på kort och lång sikt, samt börja fundera på vad du behöver acceptera eller träna på att förändra/förbättra.
Följande olika övningar kan också hjälpa dig att bli medveten om och börja förändra dina tankar,
ett sätt att träna på att släppa jobbiga tankar kan vara så här;
- Tänk dig alla tankar som kommer som på ett ”löpande band” som det kassörskan sitter vid på affären. Hon behöver bara se och scanna in varan och sedan ta nästa.
Inte stanna upp, noga granska och ”fastna” vid någon vara.. Eller hur, precis på samma sätt kan du öva att göra då negativa tankar och oro kommer, se notera och släppa, ta ”nästa vara”..
Föreställa dig det i dina tankar.
Där kom en tanke på att jag kanske är sjuk, då blir jag rädd, där kom en tanke på hur bra matchen gick, då blir jag glad,
där kom en tanke på en överraskning, då blir jag förväntansfull… o.s.v.
Hoppas att detta var en bit på vägen.
Läs också andras frågor och svar i frågelådan.
Skriv igen och berätta om hur det går för dig. Kram Snorkel