Hej, jag har problem med att jag får problem med illamående och har haft det ett längre tag, speciellt vid kvällarna.
Jag har haft problem med ångest och min fråga är om ångest kan ge problem som illamående och liknande samt om det finns nåt som gör att ångest kan öka mot kvällen?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
När man har problem med kroppsymtom så är det alltid bra att göra en somatisk undersökning, för att utesluta somatiska orsaker bakom symtomen. Det finns olika former av allergier eller överkänslighet som ger symtom från magen, gastrit besvär.
Man känner sig mera ”trygg och säker” om man uteslutit somatiska orsaker, och kan koncentrera sig på att det handlar om stress/ångestsymtom. Kontakta din Vårdcentral, eller om du går i skolan prata med dina föräldrar och skolsköterskan på skolan.
Men visst kan ångest/stress även ge symtom från magen, inte ovanligt alls, och det är också vanligt, precis som du beskriver, att oro/ångest blir värre på kvällen då andra intryck och aktiviteter minskar, saker som distraherar och får oss att tänka på annat. Det är
lugnare, tystare, vi varvar ner kanske mera ensamma då andra vi lever med gått och lagt sig, och då börjat ångesttankar snurra i huvudet som triggar igång vårat stress/ångestsystem.
Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Då faran bara finns i vårat huvud, tankar och fantasier,  så känns alla de kroppreaktioner som startar mycket obehagliga, gör rädslan och obehaget värre, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut till musklerna, för att vi ska bli snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet av samma anledning, vi får tunnelseende (alltså minskas synfältet) för att vi ska ha fokus på faran, man kan bli svettig, varm, kroppen blir spänd och beredd mm. (läs mera under VAD ÄR oro/ångest och varför man har ångest)
Andra system i kroppen som inte är så viktiga vid en ”verklig livsfara” stannar av, till exempel matsmältning, och då får man ofta symtom från magen. Att man spänner sig mycket och andas ytligt, ger också illamående, en obalans mellas syre och koldioxid, så en viktig strategi för att hantera ångest är just avslappning och lugn magandning.
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”. Det är kanske din scanner som gör att du känner av och känner efter, kollar efter symtom från magen, blir orolig, ångesten ökar och med det fler symtom från magen.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tanker ”tänk om” tankar, tänk om jag börjar må illa, tänk om det är något allvarligt, känns det inte konstigt nu, tänk om tänk om… Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” m.m. och ångest och symtomen i kroppen är ett faktum.
Detta blir en ond cirkel genom att man blir allt mera vaksam, kollar ännu noggrannare, tolkar naturliga rörelser i magen som illamående och så vidare.
Tipsar också om Anders Hansens program om hjärnan och stress, som finns på SVT play nu, säsong 1 program 1.
Att göra en somatisk kontroll, där man undersöker somatiska orsaker bakom dina symtom, är naturligtvis viktigt och rätt, men sedan kan det handla om att acceptera att detta är nog ångest (om man inte hittar somatiska orsaker) och börja jobba för att hantera den.
På denna webbsida, www.snorkel.se där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss från en verklig fara) med att så att säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss" inte spänna sig, inte fly, inte tro på sina katastroftankar.
Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (ta ett varmt bad/dusch, lyssna på musik, läsa m.m. Läs mera under krisfärdigheter.
Våra appar
Skills uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330 gör sedan ett eget enkelt lösenord) handlar om just känslor, varför man har dem, beteenden som är kopplat till känslan och övningar i att reglera starka känslor som ”tar över” och nästan dränker oss (just övningar i att stanna upp, andas lugnt och slappna av)
Snorkelövning är olika röstövningar och instruktioner i att hantera ångest, krisfärdigheter, avslappning, andning mm
Jag vill verkligen att du ska släppa lite på din stora skräck och våga be om och ta emot hjälp, inte låta dina skräckfantasier om mentalsjukhus hindra dig från att få hjälp och snabbt kunna må bättre igen.
Prova också BETEENDEANALYS som finns på snorkels startsida www.snorkel.se
För att se vad som händer, se en kedja av händelser och dina reaktioner. Situation, tankar, känslor, kropp och der du GÖR- och konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Se informationsfilmen, läs instruktioner så förstår du mera.
Hoppas att detta var en bit på vägen.
Berätta för din familj, ta kontakt med Vårdcentral eller elevhälsa.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta hur det går för dig.
Kram från Snorkel