Jag mår dåligt.
Är alltid arg och aggressiv och känner press som att något trycker mot min bröst.
Jag försöker kasta saker som tillhör hemmet för att känna lättnad men det hjälper inte längre. Jag har tankar kring mina studier, men det blir aldrig av då jag känner mig oduglig och otillräcklig.
Jag älskar mig själv men inte mitt utseende längre.... Jag vill bli bättre och kunna nå mitt mål... Men svarta tankar tar över

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du beskriver att du inte mår bra, att det känns som ett tryck över bröstet, negativa tankar och känslor i form av negativa tankar om dig själv, ditt utseende och dina prestationer.
Du tänker att du är oduglig och inte räcker till, och då blir man naturligtvis både arg, besviken, ledsen och modfälld, kanske både på sig själv och sin omgivning.
Du har säkert en hög inre stress (kanske också yttre?) tankar på att du borde och skulle.
Med ständigt hög inre stressnivå följer att ”stressglaset” är nästan fullt hela tiden, och mycket små ”motgångar” krav eller dylikt, gör att det ”rinner över” i glaset, snabbt blir för mycket.
Du skriver att du ”älskar dig själv” lite osäker på vad du menar med det, för samtidigt så får dina tankar om dig själv och ditt utseende dig att inte må bra, och känna dig otillräcklig och oduglig…
Du har tidigare kunnat hålla ditt mående "i schack" genom att "rensa där hemma" men det fungerar inte längre.
Du skriver ingenting om hur det ser ut i ditt liv, vad gällande; skola/arbete, fritid/intressen, familj, samt vänner/sociala kontakter?
Hur ser det ut med din livsbalans, vad i ditt liv ger kraft, energi, lust och glädje, och vad i ditt liv TAR energi, kraft, lust och glädje? Fundera över det.
Om man inte har balans i livet mellan dessa saker så ökar risken att bli nedstämd och inte må bra.
För mycket ”skit” och för lite ”godis”… Då blir man nedstämd..
Kolla på webbsidan under LIVSBALANS, prova formulär och veckokort för balans i livet.
Prova även BETEENDEANALYS, för att se hur man tänker, i vilka situationer, problembeteenden man fastnat i, samt konsekvenser på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen och informationen så ser du hur du kan göra.
Träna med färdiga alternativ för att sedan kunna skriva med egna ord.
Det kan göra så att du lär dig mera om dig själv och hur du fungerar, i vilka situationer kommer din inre press, vad tänker du och vad gör du, vad händer på kort och lång sikt.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer.
Dina ”svarta tankar” hindrar dig från att nå dina mål och det du vill. Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
ror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc.
Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc. De tankarna tvivlar vi på hela tiden.
Via BETEENDEANALYSEN kan man börja bli medveten om sina tankar, och hur det påverkar/hindrar mig.
Man kan ha en lista på positiva påståenden om sig själv, gärna saker som andra säger/tycker också, som man kan parera med då negativa dömande tankar om sig själv kommer.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara. Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. o.s.v släpp den sedan.
Snorkels webbsida med vidhängande appar handlar om information om VAD ÄR och VAD GÖRA vid olika former av psykisk ohälsa.
Läs mera på webbsidan. Prova också våra appar SNORKELÖVNING med information och röstövningar i avslappning, andning, krishantering, medveten närvaro mm.
Användbart då man fastnar och/eller får oro/ångest. (lyssna t.ex. på mindfulnessövningen ”du duger”)
Läs också mera om just mindfulness, medveten närvaro, att var och styra sin uppmärksamhet till just nu, istället för att fastna i saker som redan hänt som man inte kan ändra eller fastna i en oro för en framtid som vi inte vet något om..
SKILLS UPPSALA Snorkel reglera känsla (använd kod x330) handlar om känslor, varför och vilken funktion känslan har samt beteenden som hänger ihop med känslor.
Man kan träna på att reglera starka känslor som gör att man gör saker som ställer till problem, t.ex. undviker, visar ilska, drar sig undan mm.
Hoppas detta kan vara en liten bit på vägen, Skriv igen i frågelådan om du vill berätta mera eller har frågor.
Kram från Snorkel