Hej, lider av en konstig illamående känsla, oftast på förmiddagar och vid läggdags.
Detta gör att jag äter mindre och då kommer hungern istället och skapar illamåendet. Känns som att jag kommer ha detta hela livet :(
Har haft såhär i ca 6 månader. har varit hos VC ett 4 tal gånger och fått läkemedel mot illamående osv, känns som att det borde finnas ett sätt att få slippa detta. Har haft strul med separation, cancer i familjen och massa elände.
Alla säger att det är ångest men kan man verkligen ha det i 6 månader varje dag? Vad kan jag göra för att lösa detta snabbt? Hade alla dagar i veckan heller ha ont i axlarna eller benen Eller liknande. Det här skapar mer ångest och oro och det går ut över livet och all glädje det kan ge.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ja illamående är verkligen en jobbig känsla, svårt att fokusera på något annat. Och man försöker på alla sätt minska den, eller undvika att få den. Vilket istället gör att man har superfokus på känslan, känner efter, tolkar in, låter känsla styra det man gör eller inte gör mm. Och precis som du skriver så förvärras känslan, och går ut över livet i stort och livsglädjen. Svårt att "njuta" när man ständigt oroar sig över att börja må illa eller att illamåendet ska bli värre. ( Det man fokuserar på blir större och starkare, visst har du sovit bredvid någon som snarkar, man tycker att ljudet blir högre och högre, kan inte tänka på annat)
Kropp och knopp hänger ihop och påverkar varandra, är man rädd att börja må illa, känner efter, anar att det är på väg, så är det lätt att man spänner sig, andas ytligt (vilket skapar obalans mellan syre och koldioxid, för mycket koldioxid kan ge illamående, yrsel mm) undviker att äta mm och det i sig ger ökad stress i kroppen och ökar illamåendet.
Du har haft detta i ca 6 månader, kommer du ihåg om det hände något särskilt just då? hade du någon episod med starkt illamående som satte spår, extra stress? Du skriver att du haft en strulig separation och cancer i familjen (och en massa elände), verkligen livsavgörande och stressande livshändelser. Man kan absolut ha ångest varje dag, och under lång tid, om man förändrar något utan gör och lever kvar på samma sätt.
Vid svårare händelser, trauman, kan man också få PTSD, läs mera om det här Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD - 1177
Du har besökt VC flertalet gånger och provat olika mediciner mot illamående, men inget hjälper, då finns det ju stor anledning att misstänka stress.
Stress och ångest är samma system i kroppen, fungerar på samma sätt. Är till för att skydda oss från verkliga faror, men då farorna består av våra föreställningar, skräcktankar och rädslor för saker som egentligen inte är farliga för oss, kan symtomen på stress och ångest verkligen bli ett stort problem.
Man reagerar inte på hjärtklappning, att man blir yr och illamående efter att ha sprungit och hyperventilerat, att hela kroppen är spänd och försvarsinställd, att man har tunnelseende och allt fokus på faran, då man flyr i vild panik från en ilsken björn. Men sitter man vid frukostbordet och försöker äta frukost inför en "jobbig dag" och jobbiga tankar och pirr i magen drar igång hela stressystemet så känns det verkligen obehagligt.
Eller då man ligger i sängen, ska sova, och orostankarna tar fart.
Läs mera om ångest och stress under VAD ÄR och VAD GÖRA www.snorkel.se
Hur ser det ut i din livssituation i övrigt, din livsbalans? Med skola/jobb, familj, vänner och fritid? Vad TAR energi, lust glädje och får dig att må dåligt (och illamående) och vad GER glädje, lust och energi och får dig att må bra? Lever man i en tung och svår livssituation så påverkar det kropp och knopp som sagt.
Läs mera om livsbalans och prova formulär och veckokort Snorkel - Livsbalans
Har du provat stress/ångest hantering, som avslappning, avspänning, magandning, medveten närvaro (mindfulness)?
Snorkel webb och Appar har många verktyg och övningar
Snorkelövning med röstövningar i bland annat avslappning, magandning, medveten närvaro (styra fokus och uppmärksamhet) mm
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (använd kod x330) om känslor och känsloreglering
Beteendecoach om våra beteenden, det vi gör och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt. Lär känna dig själv och dina beteendemönster.
Läs lite mera på webbsidan, och prova våra Appar. Skriv i frågelådan igen om du vill, om du hittar mera mönster och hur situation, känsla och beteenden kan hänga ihop för dig.
Sköt om dig, kram Snorkel