Hur känns en ångest- respektive panikattack? Idag fick jag helt plötsligt illamående som om jag skulle spy, kallsvettningar samtidigt som jag var överhettad och att jag var svimfärdig. det gick över efter runt 10 minuter

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Till skillnad från ångest, som kan komma smygande och gå upp och ner i intensitet under en lite längre tid, kännetecknas panikångest av att du mera plötsligt drabbas av panikattacker med väldigt stark ångest, alltså flera olika starka kroppsreaktioner samtidigt och på en gång, och ofta startar de utan att du märker någon särskild anledning. Panikångest brukar ofta vara under en kortare tid, ibland bara några minuter.
Att en panikattack och ångestattack känns så tydligt i kroppen beror på att din kropp reagerar på liknande sätt när du får ångest och panikångest, som när du är mycket stressad eller anstränger dig hårt fysiskt. Ångest, kroppsreaktionerna, är egentligen till för att ge dig extra kraft om du behöver klara av en farlig situation där du behöver vara stark och snabb. Till exempel genom att springa fort från en björn som jagar dig, eller försvara dig då du blir påhoppad. Ångest är en livsviktig överlevnadsstrategi för att skydda oss från verkliga faror.
Men ibland tror hjärnan att en situation är farlig trots att den inte är det, bara av att man "tänker och tolkar" att en situation skulle kunna vara farlig eller obehaglig. Då får kroppen denna extra energi, ångestreaktionerna,  fast det inte behövs, och det känns mycket obehagligt. Vid paniksyndrom är det just dessa starka symtom i kroppen som väcker rädsla, ångest och obehag, och minsta helt normala kroppsreaktion, som pirr i magen eller hjärtat som slår, kan trigga igång en panikattack, just för att hjärnan tolkar kroppsymtomen som att en attack är på gång, man blir rädd och rädslan sätter igång attacken, i en ond cirkel.
Här beskriver jag några exempel på kroppsymtom vid ångest, panikattack, och orsaker till dem;
Kroppsliga symtom                                         Förklaring/orsak
• Hjärtklappning                                     Hjärtat ska pumpa syre ut till alla muskler (vi ska bli starka/snabba)
• Stickningar                                          Blod till stora muskelgrupper, bort ifrån huden
• Ökad andning(hyperventilering)            Hjärtat ska pumpa syre ut till alla muskler (vi ska bli starka/snabba)
• Svårt att andas                                    Bieffekt av hyperventilering (mindre blod till hjärnan)
• Synfältet förändras                               Bieffekt av hyperventilering
• Yrsel/illamående                                   Bieffekt av hyperventilering
• Overklighetskänslor                              Bieffekt av hyperventilering
• Stela muskler/kramp                            Spänd, förberedd för action
• Orolig mage                                         Bieffekt av att oviktig matsmältning avstannar, energin ska gå till försvar/kamp.
• Torr mun                                             Bieffekt av att oviktig salivproduktion avstannar, energin ska gå till försvar/kamp
• Koncentrationssvårigheter                     Fokus på att scanna av fara, amygdala aktivt istället för frontalloberna.
Som du ser har är hyperventilering en "stor bov i dramat" alltså att vi andas snabbt och ytligt, det blir obalans mellan koldioxid och syre i blodet. Det är också så att Det blir mindre blod till hjärnan vilket medför att vi har svårt att tänka klart och logiskt.
När man jobbar med ångest, panikattacker, för att minska dem, så jobbar man mycket med att göra "tvärt emot" kroppsreaktionerna, alltså andas lugnt, slappna av i kroppen, stanna kvar inte fly/undvika. Allt för att "få hjärnan att förstå" att allt är OK, inget ÄR farligt, kroppen behöver inte förbereda sig för att "försvara vårat liv".
Du kan läsa mera om oro/ångest på snorkels webbsida www.snorkel.se under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Läs också andras frågor och svar i frågelådan under just oro/ångest.
Skriv igen i frågelådan om du har ytterligare frågor om ånget.
Kram Snorkel